pinnen laos

• Jeroen

Pinnen moet in principe geen probleem zijn. Nu is het wel dat niet alle banken Maestro aanbieden. De pinautomaten van BCEL (Banque pour Le Commere Exterieur Lao) kunnen door alle passen gebruikt worden en die van JDB (Joint Development Bank) ook.

Waar je echter rekening mee moet houden is dat er vooral in Luang Prabang nogal eens een stroomstoring is. Ook ligt soms de telefoon er uit en dan kan de pinautomaat dus niet inbellen op de bank. Soms zijn de pinautomaten ook gewoon leeg.

Neem als back up wat Dollars, Baht en Euro's mee. Baht en Dollars worden op de meeste plekken geacepteerd…Euro's nog niet overal maar is wel in opkomst en de wisselkoers daarvan is beter.

Verder is pinnen inderdaad niet gratis…en met credit card vraagt men vaak een 3% extra “bank charge” van het totaal bedrag als je daarmee in winkels of hotels betaalt.

• Michelle

De euro is niet in opkomst. De euro staat gewoon overal genoteerd bij banken en wisselaars in Laos. Als je idd in Laos woont weet je dat dus.

Ook met pinnen geen enkele weigering gehad. Dus waarom een moeilijk verhaal ophangen over Maestro, die reizgers onnodig in verwarring kunnen brengen.

Bij elkaar ben ik ruim een maand in LP geweest. Geen enkele stroomstoring gehad. Of t moet 's-nachts tijdens mijn slaap zijn gebeurd……

1 keer in Vang Vieng. Thats all.

Ik vind dat we toekomstige reizigers voor Laos, die hier vragen stellen, juist moeten inlichten of anders helemaal niet.

• renate

Fijn om te lezen dat er normaal gepind kan worden.

Heb ik nog een vraag: voor reserve om te wisselen wat kunnen we het beste meenemen 50 of 100€ biljetten.

Het schiet voor ons gelukkig al op, 16 januari vertrekken we voor 4 weken Laos.

• Koffiedick

Als je ze juist wilt inlichten dan moet je idd niet nalaten te vertellen dat het electrisch er regelmatig uitligt. Nu in het droge seizoen minder dan in het regenseizoen. Dan moet je niet aan storinkjes van 10 minuten denken maar aan 5 uur enzo :S langste storing die ik hier in het zuiden heb meegemaakt was 36 uur.

De mobiele telefoon en mobiel internet blijft dan wel gewoon werken. (tot je batterij leeg is)

Hou er met pinnen rekening mee dat ze rond oud en nieuw de ATM's afsluiten (begin dit jaar meegemaakt)

• renate

Hoeveel kip per keer kan/mag je pinnen?

• Michelle

Kennelijk is het zuiden gevoeliger voor stroomstoringen dan het noorden. En ik ga nog wel altijd in september, nog steeds de regentijd.

En ja t is altijd wat met jou. Nu zijn de atm's weer met oud en nieuw dicht. Dan worden in NL ook allerlei maatregelen getroffen.

Het verbaast me wel, ik wist niet dat er in Laos oud en nieuw werd gevierd. Zal ik eens nakijken.

Maar Renate gaat pas 16 jan weg. En dan zijn de atm's dus weer allemaal productief.

Renate: je kunt voor ongeveer 70 euro per keer pinnen. Laos is relatief goedkoop dus die maak je niet zo makkelijk in 1 dag op.

Biljetten van 50/100 euro zijn het handigst. Ben je gauw klaar.

Je visum kost 35 usd. met 1 foto.

• Koffiedick

Oud en nieuw wordt ook niet echt ‘gevierd’ maar het heeft wel invloed op de sluiting van banken, scholen en overheidsdiensten. Net als met kerst, dat wordt ook niet gevierd, maar banken etc. zijn dan wel dicht.

30 december was ik in Savannaket waar de ATM mijn pas niet accepteerde, met ons laatste geld zijn ze toen teruggereden naar Pakse, om daar te laat aan te komen voor onze aansluiting, na een overnachting vond ik van die mooie mededelingen op de ATM dat ik de 2e januari terug mocht komen… Was net zo verbaasd als jij Michelle en iedereen die daar wilde pinnen baalde enorm omdat het toen de enige ATM in het zuiden was.

• Inge

Ik ben net terug uit Laos en heb daar niet kunnen pinnen, mijn vriend lukte het echter wel. We hebben beide een rekening bij de Rabobank, hij met een krediet ik echter zonder. Blijkbaar heeft dit invloed…

We hebben steeds gepind bij de BCEL bank zonder problemen (met mijn vriend zijn pas dan), deze is in alle toeristische plaatsen aanwezig.