Rondje Thailand, Laos, Camb en Vietnam

• Karlijn

Hallo!

Wij zijn van plan om vanaf sept. 2009 het rondje Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam te doen in ongeveer 4 maanden. Nu vroeg ik me af of er mensen zijn die dit ook gedaan hebben en hun ervaringen met ons willen delen. Ik zit met zoveel (praktische) vragen, waar ik telkens weer een ander antwoord op lees.

Wie o wie heeft een soortgelijke reis gemaakt en wil ons helpen?

Alvast bedankt!!

Groet Karlijn

• Bart

Hallo!

Heb ongeveer dezelfde reis gedaan, maar zonder Vietnam. Wat wil je weten?

Groetjes

• lianne

Hoi Karlijn,

Wij hebben alleen Thailand en Laos gedaan in ruim 6 weken. Heel veel praktische info kan je lezen op ,mijn eigen reissite; www.boschgoesasia.web-log.nl

Mocht je nog vragen hebben mag je me natuurlijk altijd effe mailen.

Komende zomer willen we naar Vietnam.

Groetjes en alvast heel veel plezier met de voorbereiding!

Lianne

• Karlijn

Hoi Bart en Lianne,

Bedankt voor jullie reacties. Handige site Lianne!

Waar ik oa benieuwd naar ben is: we willen landen in Bangkok en dan krijg je als het goed is een visum voor 30 dagen. We hebben echter geen bewijs dat we binnen 30 dagen Thailand weer verlaten, omdat we over land naar Loas willen reizen. Nu hoor ik geluiden dat de vliegmaatschappij je dan kan weigeren. Hoe hebben jullie dat gedaan? En een visum aanvragen voor Laos kan naar ik begreep makkelijk bij de grens. Geldt dit ook voor Cambodja (en Vietnam?)

We willen vertrekken in september en dan ongeveer een maand per land doen en dan met oud en nieuw weer terug zijn op een Thais eiland om daar de jaarwisseling te doen. Wat raden jullie aan: een maand per land, of langer/korter in een van de landen.

Als we in september in thailand zitten, is het dan nog echt regenseizoen. En wat voor weer is het ongeveer? Ik vind het zo moeilijk om in te schatten wat voor kleding we mee moeten nemen.

Wat zijn volgens jullie echte hoogtepunten? Wat mogen we niet missen? Ik ‘ken’ de echte toeristentrekpleisters zoals het royal palace, de dierentuin met panda's, angkort wat etc., maar ik benieuwd of jullie ergens zijn geweest, of iets hebben gedaan wat niet zo voor de hand ligt, maar wel heel erg bijzonder was.

Nog een vraag: hoe hebben jullie het gedaan met reisdgidsen? Van elk land één of een LP van Zuid-Oost Azie meenemen? Ik hoor wel dat je kunt ruilen of ze kunt kopen, maar waar dan? Was de LP voor jullie voldoende of zou je een andere reisgdis adviseren?

We zijn dol op snorkelen en willen ook graag ons duikbrevet halen (meteen de eerste week in Thailand naar een eiland om het brevet te halen). Wie weet er mooie plekken?

Tot slot nog een praktische vraag: wat deden jullie met je backpacks als je bijv. ergens wat ging eten. Kun je die gewoon achter laten in je hostel? Hadden jullie een extra slot mee? Ik ben namelijk wel van plan om van die kleine cijferslotjes mee te nemen die je aan twee ritsen kunt doen. Nu zag ik in de winkel dat er ook een soort (kippen)gaas bestaat wat je om je backpack heen kunt doen en vervolgens kun je hem ergens aan bevestigen. Is dit verstandig of is het overbodig?

Kortom: heel veel vragen!

Alvast bedankt voor alle moeite!

Groet Karlijn

• Prikker

Bij binnenkomst in Thailand krijg je geen visum, maar een verblijfsstempeltje waarmee je 30 dagen mag verblijven dat is standaard. Een visum kun je aanvragen in NL en dan kun je tot 60 dagen verblijven en nog een keer 30 dagen verlengen ter plekke.

Dat je geen bewijs hebt dat je Thailand binnen 30 dagen is voor de Thai geen probleem in de praktijk. In theorie moet je dit wel, maar hier wordt nagenoeg nooit op gecontroleerd. Zorg dat je kunt aantonen dat je genoeg financiele middelen bij je hebt of kunt opnemen in het theoretische geval dat ‘t je gevraagd wordt niet moeilijk gedaan. Dit is echter een zeer theoretische situatie. Het is inderdaad de vliegmaatschappij die hier ’t moeilijkst over kan doen, maar zeker in voor Thailand doet geen maatschappij hier moeiljk over.

Visa voor Laos en Cambodia krijg je aan de (overland) grens, dit geldt niet voor Vietnam, die moet je vooraf regelen in willekeurig welke hoofdstad. Viet visa kan een paar dagen duren, maar met wat extra dollars kan 't vaak in een dag geregeld worden.

Een maand per land is een mooi plan, voor Vietnam moet je dit zeker doen, de rest kan iets korter als je moet beknibbelen.

September is nog regenseizoen en dat kan behoorlijk plenzen… heftig intens, soms de hele dag, soms een kort fel buitje.. je hoeft niets speciaals mee te nemen, want de lokale bevolking heeft er ook last van, dus alles is ter plekke te koop. Evt een poncho als je dat praktisch vindt, ik vind 't zweet-/plakdingen… dan liever een paraplu. Wellicht is een afsluitbare omtrek voor je backpack of bagage een goed idee tegen de regen.

Hoogtepunten zijn er teveel om op te noemen, de reisgidsen beschrijven ze allemaal. Geef liever aan wat je wel en niet leuk vindt of vraag of iets specifieks de moeite waard is. De een vindt dit leuk, de ander dat.

Reisgidsen zijn handig maar wegen vaak ook heel wat, ruilen is een idee, weggooien komt ook voor en nieuwe kopen kan in de grotere steden vaak wel. Eén algemene gids zou ik niet aanbevelen, ‘t is vaak toch leuk een beetje achtergronddetails over plaatsen te lezen en dat kan in de ZO Azie gids minder specifiek. LP is de bijbel en meer dan genoeg, je hebt evt altijd nog internetcafes (ook de LP online site en de startpagina sites) waar je onderweg advies kunt vragen… maar ’t leukst is om dit 's avonds met andere reizigers te bespreken… niets beter dan eerste hand ervaringen. Ook wel zo actueel en up to date ! (en nog gezellig ook)

Duiken kan ik niets van zeggen.

Je backpacks kun je in je hostel achterlaten, ook hier komt een omtrek goed bij van pas, vooral als je deze met een slot kunt afsluiten. Diefstal kun je nooit 100% tegenhouden, maar een afgesloten omtrek schrikt wel af. Ook met trein- en busreizen weet je dan dat er niemand bij kan mocht je een tukkie willen doen. En laat nooit, maar dan ook nooit kostbare dingen als paspoort, geld, credit henkies in je hostel achter. Als een hotel dit voor je in bewaring wilt nemen check dan eerst wat die ‘bewaring’ dan betekent want soms is dit alleen maar een onafgesloten lade in de hotel-balie. Ik doe dat nooit.

Kleine stevige slotjes zijn handig… cijferslotjes zijn leuk, maar trekken daarom wel soms onbedoelde aandacht… ik had ook zoiets bij en elke keer als ik m'n fiets wegzetten met m'n cijferslot kwamen hele volksstammen jeugd uit de omtrek kijken of ze de code konden breken… gewoon… omdat ‘t een leuk spelletje was. (ik vond m’n cijferslot vaak met een andere code terug)

En tot slot, maak je niet te druk, alles wat je echt nodig hebt is ter plekke te koop en allles laat zich ter plekke met een beetje geduld oplossen. Gebruik je medereizigers voor de meest actuele informatie.

• lianne

Hoi Karlijn,

Omdat wij ruim 6 weken weg waren konden wij ook niet “bewijzen” dat we binnen 30 dagen het land weer uit waren. Maar we hebben er geen problemen mee gehad. Er werd ook niets over gevraagd bij binnenkomst op het vliegveld. Ook wij zijn overland naar Laos gereisd.

Wij waren in juli/augustus daar, dus hoe het weer in september is zou ik niet weten.

Tja hoogtepunten…..ik vond onze reis eigenlijk wel een aaneenschakeling van hoogtepunten voor mij zelf en mijn gezin. Wat hebben we supermooie dingen gezien, en interessante ontmoetingen gehad!

Voor mijzelf vond ik de fullbody massage bij het Lao Red Cross wel super leuk! Dat was in Luang Prabang. Wij verbleven daar bij het SuanKeo guesthouse, en de dochter van het guesthouse, Phone heeft ons een rondleiding in het Lao Chinese hospital gegeven in LP waar ze zelf ook werkte. Dat was erg interessant.

In de buurt van Mae Hong Son heb je warmwater bronnen Pho Klon hot springs, wij waren de enige gasten en het was echt super leuk en niet toeristisch.

De kookcursus in Chiang Mai vond ik zelf helemaal toppie, ik gebruik mijn kookboek van die cursus nog regelmatig.

Wat we hebben moeten schrappen wegens de zware regenval was de Gibbon Experience in Laos, www.gibbonx.org

Echt super moet dat zijn! In een boomhut slapen en wakken worden van de gibbons. Je moet maar eens kijken op de site van deze organisatie.

Ik vond de boottocht met de slowboat over de Mekong een unieke ervaring. Zou het zo weer doen, wat een prachtige tocht!

En de tocht met Greenleaf www.greenleaftour.com , in het Khao Yai NP in Thailand was echt geweldig. Die jongens zijn gewoon fantastisch! De accomodatie is wel erg basic, maar je slaapt er alleen maar, je bent de hele dag onderweg, dus dat is niet erg.

Reisgidsen; wij namen de LP mee van Thailand en van Laos. Ik had geloof ik ook nog een Footprint van Laos bij. Maar ik kan me voorstellen dat als je meerdere landen bezoekt je dan alleen de zuidoost azie gids meeneemt. De beste tips krijg je meestal van andere reizigers, daar heeft prikker helemaal gelijk in!

Een prachtig eiland om je duikbrevet te halen lijkt me Koh Tao. Wij hebben er alleen gesnorkeld, en het is echt superprachtig! Rondom Koh Tao liggen prachtige duikplekken. Wij waren op Black Tip Dive resort, die heeft een prachtige site met veel duikinfo; www.blacktipdiving.com

Als resort kan ik ze niet aanraden, te commercieel en te afgelegen. De mensen vond ik niet echt heel aardig, onze accomiodatie daar viel tegen. De baai was wel mooi, en het eiland zelf ook. Kies dan liever voor Mae Haad of Sari beach. Iets meer leven in de brouwerij .

Ik snap je vraag over de backpacks niet helemaal. Als we ergens gingen eten, dan was de bagage meestal wel in een guesthouse. Onze waardevolle spullen namen we altijd mee in een daypack, geld onder de kleding. Soms gaven we wel de paspoorten in bewaring, omdat rondsjouwen met 5 nl paspoorten niet echt handig was. Ik heb me nergens onveilig gevoeld, qua spullen. Onze kids hadden ieder een gameboy bij voor onderweg. Die kan je niet de hele dag meenemen, dus die borgen we meestal wel op in een backpack op de kamers. Nergens problemen mee gehad. Laat echter nooit iets in het zicht liggen wat waardevol is, en neem het als je kan met je mee. Wij hadden aan de flightbags wel van die cijferslotjes, maar die stellen eigenlijk ook niets voor. Soms hadden we aan de huurfietsen wel slotjes, maar meestal niet. Dus dan moet je vertrouwen dat de fiets er nog staat als je terugkomt uit een grot of zo. Dat was altijd ook het geval. Niets van narigheid meegemaakt.

Ik hoop dat je iets met deze info kunt!

Gr. Lianne

• Hay

Hoi Karlijn,

Heb eind vorig jaar/begin dit jaar ongeveer hetzelfde gedaan, gereisd als backpacker door Thailand, Laos, Cambodja, Vietnam (bijna alles per bus, soms het vliegtuig)

Begonnen in Zuid-Thailand, naar Phuket gevlogen (gratis visum 30 dagen bij binnenkomst, verder geen vragen over tickets), toen Koh Phi Phi, Krabi, Phang Nga, Khao Sok NP, Phuket, vlucht Bangkok (1850 B), Kanchanaburi, Ayutthaya, Sukothai, Chang Mai daarna richting grens met Laos.

Bij Huay Xai de Mekong overgestoken en Laos binnen gekomen (visum 30 dagen, 35 USD), Vieng Phouka, Luang Nam Tha, Luang Prabang, Phonsavan, Vang Vieng, Vientiane, Savannakhet, Pakse, Tadlo, Si Phan Don daar de grens over met Cambodja (overland)

In Cambodja (visum 1 maand, 20 USD), Stung Treng, Ban Lung, Kratie, Phnom Pehn, Battambang, Siem Reap, Phnom Pehn, Sihanoukville, Kampot, Phnom Pehn dan met een 3 daagse Mekong Tour naar Saigon. Let op: je moet vooraf, beste in PP, jouw Vietnam visum regelen! kun je ook een guesthouse laten doen voor een paar dollar, visum 1 maand ik dacht 35 USD?) regel dit een paar dagen van te voren (kan indien nodig ook in 1 dag).

In Vietnam: Saigon, Nha Trang, Hoi An, vlucht naar Hue, Hanoi. ca. 2 weken in het noorden van Vietnam geweest (het mooiste deel van Vietnam vond ik), vanuit Hanoi naar Halong, Sapa, Mai Chau, Tam Coc. Vandaar uit naar Indonesie maar dat is voor jou niet meer relevant:

Vliegtickets: airasia vluchten in/tussen deze landen zijn erg goedkoop en makkelijk te regelen. Boek b.v. een goedkoop retourticket naar Bangkok en regel z.sm. b.v. de laatste vlucht van Hanoi naar Bangkok. Reserveren e.d. was verder niet nodig, ik heb alles ter plekke geregeld.

Reisboeken: alleen SE Asia on a shoestring van LP gebruikt, betere info is te krijgen op het TT forum van LP (http://www.lonelyplanet.com/thorntree/index.jspa) en Travelfish website (http://www.travelfish.org).

Tijdsduur: ca. 1 maand per land is goed, Cambodja zou iets minder kunnen, Vietnam iets meer (maar dan moet je een nieuw of langer visum aanvragen).

Wil je een idee hebben van wat je kunt zien, kopieer dan de volgen URL naar mijn foto's: http://www.flickr.com/photos/wereldreiziger/sets

Reizen in dit deel van de wereld is het algemeen veilig (zeker vergeleken met andere continenten zoals Afrika en Zuid-Amerika, neem echter de gebruikelijke veiligheidsmaatregelen (bagage op slot, waardevolle spullen in handbagage bij je houden enz.)

Heb je nog concrete vragen over een van de plaatsen of hierboven beschreven zaken, mail me dan even. Ik heb nog behoorlijk wat info maar het gaat te ver dit hier allemaal te vermelden.

Prettige reis,

Hay

• sanne

Hoi Karlijn,

Wij gaan dit rondje (misschien) ook doen, maar wij hebben er 7 weken voor dus misschien moet er nog wat geschrapt worden. Fijn, al jouw vragen, geven mij ook weer antwoorden.

Wij zijn afgelopen mei ook al in Thailand geweest (Bangkok, Krabi, Koh Lanta, Khao Sok, Koh Samui, Bangkok), helaas was toen in Birma die hele zware regenval met vele doden. Daar hebben wij ook het nodige van meegekregen, in totaal een halve dag zon gehad. Dan zou je denken dat wij Thailand maar matig vinden, maar dat is helemaal niet zo! Het was echt geweldig en het voordeel van nu en dan een goede bui is dat het niet zo heet is, zodat je ook wat actiever kunt zijn. En het is wel warm, dus je hebt er een stuk minder last van dan bijvoorbeeld nu in NL. Vrienden van ons waren in sept 2007 in Thailand en hebben stralend weer gehad, trouwens. Je weet het dus toch nooit echt…. Koh Samui kan je trouwens overslaan, tenzij je ook graag naar Salou gaat ;-). Koh Pangan schijnt veel mooier te zijn.

Wat betreft die reisgidsen, wij zitten daar ook over na te denken. Ik weet dat je bijvoorbeeld in Thailand overal kopieen van Lonely Planets kunt krijgen, die schijnen spotgoedkoop te zijn. Kan je ze nog eens ergens achterlaten, dat doe je niet zo snel met een reisgids van €30,-. Bovendien hoef je dan niet steeds met al die gidsen te slepen. Heb trouwens nog niemand (?) over de Rough Guides gehoord, zijn die niet populair? Wij zijn niet zulke fans van de LP's, omdat iedereen dan altijd naar dezelfde plekken gaat en we die vaak wat overgewaardeerd vinden.

In navolging van een vorige reactie op je bericht dit nog: ik voelde me heel veilig in Thailand. Ook onze backpacks heb ik me weinig druk om gemaakt (heb dat wel eens anders meegemaakt). Wij hebben altijd de waardevolle spullen bij ons, meestal in een rugzak. Degene van ons twee die de rugzak draagt, loopt voorop, Kan de ander em mooi in de gaten houden. Backpacks laat ik zonder problemen in guesthouses / resorts / hotels achter. Misschien scheelt het wel dat wij nooit gedeelde kamers nemen met onbekenden.

Ook nog een tip voor in Bangkok: ga fietsen met Co van Kessel (www.covankessel.com)! Vijf uur lang fiets je met een paar anderen en twee gidsen door een paar wijken in Bangkok, om vervolgens met een bootje (de fietsen gaan gewoon achterin) naar het platteland te gaan en daar verder te fietsen. Je luncht onderweg. Dit was ons van veel kanten aangeraden en wij vonden het helemaal te gek. Ook wel lekker inkomen: deze man organiseert al 30 jaar dit fietstochtje (je kunt trouwens ook kiezen voor de versie die 3 uur duurt), en dat weten veel Nederlanders. Je kunt dus heel relaxt wennen aan de Thaise cultuur, terwijl je Nederlands kunt praten met je medefietsers. Je moet wel een beetje vroeg opstaan als je de ochtendshift wilt doen: die start om 07.00 uur in China town.

Hmm, leuk, een beetje voorpret op zo'n forum!

• lianne

Hoi Hay,

Vraagje aan jou;

Die tour vanuit Phnom Penh de Mekong Delta in naar Saigon;

Is zoiets overal te boeken in PP?

Hoe waren jouw ervaringen daarmee, goed te doen, veel gezien, etc.

Beetje onbescheiden misschien,maar op hoeveel moet ik rekenen voor zo'n tour?

Wij gaan komende zomer naar Vietnam, en waarschijnlijk via PP

Nog andere tips over PP qua accomodatie misschien?

Groetjes en alvast bedankt,

Lianne

• Karlijn

Hoi Sanne,

Wat leuk dat jullie ook die kant op gaan! Wanneer gaan jullie ongeveer?

Wat betreft de reisgidsen heb ik inmiddels besloten om alleen de LP van Thailand en Nieuw Zeeland mee te nemen, en dan in Thailand inderdaad goedkopen versies van de andere landen te kopen. Kan ik me mooi liggend op een bounty eiland verdiepen in Laos, Cambodja en Vietnam ;)

Ik ben 5 jaar geleden met vriendinnen 4 weken in Thailand geweest. Het is heel suf, maar van een hoop dingen kan ik me gewoon niet herinneren hoe we dat gedaan hebben. Bijv. je spullen achter laten op de hotelkamer, ik geloof dat ik daar geen moment bij stil gestaan heb. Maar ik was eigenlijk vooral benieuwd of het net zo veilig/makkelijk is in Laos, Cambodja en Vietnam.

Koh Samui ben ik geweest en daar ben ik ook gillend weer weggerend (nou ja, gevaren ;)) naar Ko Pagnan en dat is inderdaad super. Daar wil ik nu weer heen en ook naar Ko Tao, ben benieuwd!

Bedankt voor je tip over de fietstour! Klinkt heel erg leuk, dus die gaat op mijn lijstje! Nog meer van dat soort tips zijn van harte welkom!!

Groet Karlijn

Ps. Inderdaad leuk die voorpret!!