Wij hebben afgelopen zomer deze trip ook gedaan. Er zijn inderdaad 2 mogelijkhedenom dit traject af te leggen. De slow-boat of de fastboat. Wij hebben bewust gekozen voor de slow-boat, omdat de fastboat afgeraden wordt, omdat er regelmatig ongelukken mee gebeuren.
De ervaring met de slowboat is zeer gemengd. Aan de ene kant zeer oncomfotabel. Je zit met zo'n 100 andere toeristen op de boot,met zijn 2-en op een bankje, waarbij de rugleuning op zo'n 90 graden aan het plankje vast zit. Na zo'n 6 uur varen (meen ik me te herinneren) kwamen we in Pakbeng aan. Lichamelijk gebroken, maar het uitzicht op de boot is erg mooi. In Pakbeng echt genoten van de omgeving. Het is echt bijzonder mooi. Er zijn genoeg hotelletjes, alleen 's nachts is er geen stroom, dus ook geen fan (airco is er helemaal niet), wat wel erg warm was. De tweede dag weer een lange dag op de boot, ook nu weer niet comfortabel.
De fastboat hebben we regelmatig voorbij zien scheuren. Een hoop kabaal en de zitbankjes nog minder comfortabel dan op de slowboat. Maar voor ons zag deze boot er zeker niet aantrekkelijker uit. Het enige wat ons positief er aan leek, was dat de boot sneller ging. Maar als we nu zouden kiezen met deze kennis, zouden we zeker weer de slowboat nemen.
Het is een ervaring die je nooit meer vergeet, omdat de omgeving zo verschrikkelijk mooi is. Ik moet er ook bij zeggen dat ik helemaal geen natuurfreak ben, maar zelfs ik moet zeggen, geweldig mooi.
De lichamelijke mankementen ben je zo weer vergeten.