chiang rai naar luang prabangst

• miriam

hallo,

in juni gaan we vier weken in Noord Thailand en Laos door brengen.

nu hebben we begrepen dat in verband met het ondiepe water het onmogelijk is om met een “snelle” boot van Chiang Rai naar Luang Prabang te komen.

ons wordt geadviseerd om met de slow boat te gaan en te overnachten in Pakseng.

wie heeft hier ervaring mee? is het een redelijke boot of moeten we ons twee dagen vast binden aan een longtail?

we hebben twee nare ervaringen met boten in de buurt van Koh Samui en naar Phi Phi op gedaan vandaar.

groet miriam

• Michelle

Neem maar gewoon een snel bootje. Wel oordopjes meenemen want de motoren maken een hels lawaai. het zijn automotoren.

Ik kan me niet voorstellen dat je daar in juni niet mee kunt varen.

De diepgang van de slowboot is volgens mij dieper, dus als die erdoor heenkomen dan in ieder geval ook de snelle bootjes.

smorgens om 9 uur vertrekken en rond 4 uur ben je in LP:-)

• Petra

Wij hebben afgelopen zomer deze trip ook gedaan. Er zijn inderdaad 2 mogelijkhedenom dit traject af te leggen. De slow-boat of de fastboat. Wij hebben bewust gekozen voor de slow-boat, omdat de fastboat afgeraden wordt, omdat er regelmatig ongelukken mee gebeuren.

De ervaring met de slowboat is zeer gemengd. Aan de ene kant zeer oncomfotabel. Je zit met zo'n 100 andere toeristen op de boot,met zijn 2-en op een bankje, waarbij de rugleuning op zo'n 90 graden aan het plankje vast zit. Na zo'n 6 uur varen (meen ik me te herinneren) kwamen we in Pakbeng aan. Lichamelijk gebroken, maar het uitzicht op de boot is erg mooi. In Pakbeng echt genoten van de omgeving. Het is echt bijzonder mooi. Er zijn genoeg hotelletjes, alleen 's nachts is er geen stroom, dus ook geen fan (airco is er helemaal niet), wat wel erg warm was. De tweede dag weer een lange dag op de boot, ook nu weer niet comfortabel.

De fastboat hebben we regelmatig voorbij zien scheuren. Een hoop kabaal en de zitbankjes nog minder comfortabel dan op de slowboat. Maar voor ons zag deze boot er zeker niet aantrekkelijker uit. Het enige wat ons positief er aan leek, was dat de boot sneller ging. Maar als we nu zouden kiezen met deze kennis, zouden we zeker weer de slowboat nemen.

Het is een ervaring die je nooit meer vergeet, omdat de omgeving zo verschrikkelijk mooi is. Ik moet er ook bij zeggen dat ik helemaal geen natuurfreak ben, maar zelfs ik moet zeggen, geweldig mooi.

De lichamelijke mankementen ben je zo weer vergeten.

• Ada

Wij hebben de slowboot genomen en overnacht in Pakbeng, we vonden het een van de hoogtepunten van onze reis door Laos en Cambodja. Wij hebben ons die 2 dagen op de boot geen minuut verveeld.

Ada

www.adarosman.nl

• Prikker

http://www.youtube.com/watch?v=raLDPsFYpFA

• debbie

hallo,

Ik lees steeds alleen over de boot.. is dit de enige manier om vanuit thailand ( chiangg mai ) naar laos te komen? Is er ook een busrit en hoelang duurt dit of wat nog beter zou wezen: zijn er van die binnenlandse vluchten als zoiets airasia?

alvast bedankt

• Michelle

In Laos rijden in dat gebied geen bussen.

Je kunt naar Vientiane (vliegen) en vandaaruit naar het noorden met de bus.

Je hebt geen airasia.

Je kunt ook met laoair vliegen van Vientiane naar Luang Namtha in het noorden (erg mooi) en vandaaruit met de bus langzaam terug naar Vientiane. Dat zijn lange, zeg maar 8 uurtjes, maar mooie busritjes door de bergen. Prachtige natuur en leuke dorpjes.

In LN, LP en Vang Vieng kun je rustig een paar volle dagen blijven.

De vlucht Vientiane > Luang Namtha moet je wel ruim een weekje van te voren boeken. Hij zit altijd vol.

• Prikker

Dat is niet helemaal correct Michelle, er gaat wel degelijk een bus van Huay Xai naar Luang Nam Tha, maar die route is 95% onverhard en het is volledig afhankelijk van het weer (soms is de weg door regen onbegaanbaar) of die bus gaat. Het is een rauwe rit met véél, héél véél opwaaiend (rood) zand die je niet snel zou vergeten. Ik zou ‘m ook écht niet aanbevelen. Maar je hebt natuurlijk altijd mensen die ’t willen proberen.

Ik snap trouwens niet waarom mensen niet naar Chiang Khong reizen om door te reizen in Laos, Chiang Khong is een prachtig rustig plekje om even bij te komen van de drukte van Thailand voordat je Laos ingaat. Het is er echt heerlijk en relaxed.

• Michelle

dat is ff nieuw voor me.

weet je ook hoe lang die bus er over doet? en hoe laat vertrekt ie, hoewel dat kan ik daar ook wel vragen…….

• Prikker

Als hij die dag vertrekt, vertrekt ie 's ochtends vroeg natuurlijk.

Aangezien ‘t zo’n 200 kilometer is naar LNT duurt het ergens tussen de 7 en 10 uur om die afstand af te leggen, afhankelijk van de hoeveelheid ‘breakdowns’ onderweg.

D'r wordt wel gewerkt aan die weg, zeggen ze… maar goed dat zeggen ze al jaren.