Jammer dat ik je irriteer Danielle, maar ik heb inderdaad de ervaring dat als je zeker wilt zijn dat je geld kunt wisselen en dit snel wilt kunnen doen je dit het beste met baht kan doen. Dan heb je namelijk helemaal geen bank of wisselkantoor nodig en kun je bij elk guesthouse of restaurant je geld wisselen in elk stadje EN dorpje.
Vientiane en Luang Prabang mogen die banken & geldkantoortjes allemaal wel hebben, maar dat is in de iets meer avontuurlijke plaatsjes echt niet het geval.
Natuurlijk kun je met de Euro de minste koersverlies “lijden”, maar dan moet je wel een bank of geldwisselkantoor vinden. Ik gaf al eerder aan dat als je naar Laos gaat je 9 v/d 10 keer langs Thailand gaat dus die 1e keer wisselen gaat niet op, want dat moet je sowieso als je via Thailand weer weggaat.
Bovendien, je kunt met je Euro's alleen maar iets beginnen als je Laos via Vientiane binnenkomt, maar je kunt helemaal niets met je Euro's doen als je via de kleinere landovergangen (Huay Xai, Boten, Luang Nam Tha kun je pas ‘s avonds bereiken als je uit China komt, Lao Cai heeft alleen de dametjes met handtasjes die ECHT geen euro’s accepteren) Laos binnenkomt want daar zijn gegarandeerd geen banken of geldkantoren. Dan ben je sowieso de eerste dag(en) overgeleverd aan dollars of de valuta van het land waar je net vandaan komt. Dus je advies is sowieso niet compleet.
Maar goed, doe wat jij wil, jij geeft de voorkeur aan de efficientste methode, ik aan een iets makkelijkere methode. Ieder z'n meug, maar ik wil wel eens zien hoe jij met je eurotjes aan geld komt als de banken dicht zijn…
Danielle, ik vind je toon een beetje arrogant. Als jij een andere ervaring hebt dan ik, laat dat dan zo zijn, d'r is geen enkele reden om andere motieven bij mij te veronderstellen of te insinueren dat ik jouw ‘ultieme waarheid’ maar niet wil begrijpen. Ik begrijp heel goed wat je hebt willen zeggen, maar ik ben het er niet mee eens.
Verdraagzaamheid had je meer gesierd en had meer in context geweest met wat je in landen als Laos had kunnen ‘leren’.
Ken je deze nog ?
right understanding
right thinking
right speech
right conduct
right livelihood
right effort
right mindfulness
right concentration
Kijk nog maar 'ns na wat Right Speech ook alweer inhield…