euro's of dollars??

• maria

Wat is het gemakkelijkste in Laos.

Om te betalen met euro's of dollars?

• Kees

Dollars. Kleine biljetten!

• Danielle

Hoi Maria

Vorig jaar is over geld al een hele lange en naar mijn iedee duidelijke discussie gevoerd. Dus kijk nog even wat verder. Alle varianten zijn besproken. Jouw vraag kun je op verschillende manieren beantwoorden.

• debby

Dollars..kun je keigoed mee terecht.

Ben net terug uit Laos.Schitterend land.

In vientianne heb je nu al 5 pinautomaten Daar start je meestal je reis door laos heen Pin hier veel geld Met name Kip (hun eigen geld) dan kan je er het beste voorzorgen dat je verspreid hier en daar wat dollars hebt.Wij leverden ook wel eens een briefje van 100 dollar in hoor Maar ja je krijgt er tig voor terug ALhoewel het drie jaar geleden veel erger was Nu tuft de geldautomaat gewoon 20000 tjes uit Terwijl vorige keer alleen maar de 5000 uitgaf.

Succes en mocht je wat willen lezen.

www.debpacker.waarbenjij.nu is mijn website hoe ik op 2 motors door Laos trok

Have fun.

Sabadeeeee.

• Prikker

Noch Euro's noch dollars, gewoon extra Bahtjes meenemen.

Die zijn er in grote coupures (1000 baht) dus no problem.

• ikke

maar mag je niet een beperkt aantal bathen meenemen Laos in?

• Danielle

Je hebt in Laos net zoveel money-changers als hier patatkramen.

Je kunt bij de money-changers alle hoofd-valuta (euros, usd, yen) makkelijk verkopen in kippen.

Voor je eigen gemak zul je de euros moeten omwisselen in kippen. Je kunt in Laos met bahten betalen maar je blijft je suf rekenen. Bovendien zijn de meesten gewend aan hun eigen valuta. Als je met bahten aankomt dan moet er bij elke betaling gerekend worden. Je kunt natuurlijk bahten omwisselen in kippen, maar……….

wissel je euros om in kippen dan is dat slechts 1 omwisseling in valuta. Ga je bahten omwisselen dat wissel je dus euros voor de 2e keer om, van euros naar bahten en van bahten naar kippen. Dat kost je dus altijd meer geld.

Vergelijk dit verhaal eens met NL: hier accepteren ze ook usd in restaurants. Maar je wordt wel getilt met de koers.

• Dennis

op dit moment zit ik nog in laos.

mijn opini is het het makkelijkst om gewoon euro`s mee te nemem, die kun je overal omwisselen voor kippies.

dit gaat meestal tegen een uiterst gunstige koers.

op deze manier hoef je in ned. geen $ te wisselen om die vervolgens weer te wisselen met kippies.

ook als je uit thailand komt kun je er ook vvor kiezen om een paar duizend bathjes mee te nemen.

wij bepaalde altijd de waarde in laos met de volgende gedachte: 10.000 kippies is waard 1 $.

ik hoop dat je hier wat aan heb.

p.s. ik heb ook $ bij me just in case en voor cambodja, maar heb deze niet voor laos hoeven gebruiken.

groetjes, Dennis.

• Prikker

Ja hallo… je betaalt in Laos natuurlijk ook niet constant met baht, maar aangezien je waarschijnlijk toch uit Thailand komt (en daar weer retourneert) neem je gewoon extra veel baht mee (onbeperkt zoveel je denkt nodig te hebben want waarom zou dit beperkt zijn ? Er is vrij valutaverkeer mogelijk met baht, waarschijnlijk is ikke in de war met de chinese yuan) en wisselt gewoon af en toe om naar papieren kippen.

Euros kun je alleen in plaatsen met een bank omwisselen en als je een beetje rondreist zit je meestal niet in plaatsen met een bank of officiele geldwisselaar. Baht zijn veel populairder dan dollars of laat staan Euro's dus elk guesthouse of restaurant wil je hierbij wel helpen.

• Danielle

Wil Prikker het nou niet begrijpen :-(.

Ik denk dat je bij een bank werkt.

Ik heb het nou toch duidelijk uitgelegd.

Nog 1 poging:

je gaat van euro > baht. dat is de 1e omwisseling

vervolgens van baht naar kip. dat is de 2e.

je kunt ook van euro > kip. dat is de 1e en tevens de laatste omwisseling. Dat scheelt je dus 1x wisselen. En wisselen kost altijd geld. Dat weet je toch.

Ga me nou niet vertellen dat je in een beetje stad geen moneychangers hebt.

Zo dat was nu echt de laatste reactie op dit al zoveel besproken onderwerk :-(. :-).