Thailand - Laos - Cambodja

• Jeroen

Wij zijn ook van plan vanuit Thailand naar Laos te gaan (Chiang Mai - Luang Prabang) Klopt het dat je redelijk makkelijk in C.M. een (retour) ticket kunt kopen en het visum op het vliegveld van Luang Prabang kunt kopen??

Verdere tips voor Luang Prabang zijn ook welkom

Jeroen

• Mariëlle

Hoi. Ik ben net terug van zeven weken Laos/Cambodja en ik kan zeggen dat de grensovergang Laos-Cambodja makkelijk te doen is. Je gaat met een busje vanuit Pakse naar de grensovergang, waar je per (speed)boot naar de overkant gaat. Stempel laten zetten en verder per boot naar Stung Treng, de eerste bewoonde plaats van Cambodja via het water. Het enige is dat je je visum al geregeld moet hebben. Ik heb dat in Vientiane gedaan. Verder ben ook ik via Chiang Khong de grens overgegaan naar Laos, visum is aan de grens te regelen. Makkelijk. Meer vragen, mail gerust.

• Els

7 weken! Denk je dat het ook te doen is op 4 weken? Is nu het zuiden of het noorden van Laos het mooiste? Wij zijn vooral op zoek naar mooie plekjes waar we ons kunnen onderdompelen in de plaatselijke cultuur zonder ‘de toerist’ te moeten uithangen. De al te toeristische plaatsen willen we dus vermijden, maar natuurlijk zullen we de heel belangrijke bezienswaardigheden niet overslaan.

• Els

Bedankt voor de informatie. We proberen wel zo weinig mogelijk het vliegtuig te nemen om zoveel mogelijk van het land te zien. Deed je ook het noorden van Laos?

• Mariëlle

Noord-Laos ben ik inderdaad ook geweest, ook de grens overgegaan bij Chiang Kong/Huaxay. Vermijd de boottrip naar Luang Prabang (zeer veel toeristen), maar neem de boot naar Luang Namtha. Niet toeristisch en mooier. Muang Sing is een aanrader (bergstammen, minder toeristen en geen hippy oord meer zoals in de reisgidsen staat). Nong Khiauw schijnt erg mooi te zijn en authentiek, ben er zelf niet geweest. Verder zijn Luang Prabang en Vang Vieng erg toeristisch, maar je met er wel geweest zijn. De eerste is een mooi stadje, de tweede ligt in een prachtige omgeving (fiets huren!). De busreis tussen deze twee stadjes is de een van de mooiste in Laos.

Zuid-Laos is anders, minder bergachtig, maar met prachtige plekken. Vanuit Pakse kun je geweldige trips maken naar watervallen en het Bolavenplateau (Pakse zelf is niet leuk trouwens). En ga zeker ook naar de vierduizend eilanden tegen de grens met Cambodja. Don Det is een klein eilandje dat een punt heeft met een aantal guesthouses, daar moet je niet zijn, maar juist meer richting de brug (als je daar bent snap je het wel), geweldige bamboehutjes aan het water terwijl je midden in het lokale leventje zit daar.

Zuid-Laos is ook minder toeristisch dan het Noorden.