Laos route - tips?

• kees

Ik wil in oktober van dit jaar naar Laos met de rugzak.

Route:

Via Chiang Kong (Thailand) per speedboat naar Louang Phrabang

van Louang Phrabang per bus naar Vang Viang

En van Vang Viang naar Vientiane

Alle tips en sugessties zijn welkom.

Ook wil ik graag weten of je bij de gens een visum kan kopen of dat je dit vooraf in Bangkok moet doen.

Alvast bedankt!

• Inge

Hi Kees,

Ik denk niet dat je met de boot van Chang Kong naar Luang Prabang kunt.

Of is Chang Kong de naam van het dorpje aan de Thaise zijde tegenover Houaxai aan de Laotiaanse zijde? Het zal wel, dan is het wel mogelijk. Wel denk ik dat je niet het beste uit Laos krijgt via die route.

Ik vond het gebied ten noorden van Luang Prabang veel mooier. Luang Nan Tha, met de vele hilltribes en trekkings in de omgeving . Nong Kiaw, een rustig dorpje met een fantastisch Guesthouse (Sun Set GH) hele mooie omgeving.

Vang Vieng heeft een mooie omgeving, er is veel te doen, maar het dorp op zich zelf vond ik verschikkelijk. Nou houd ik zelf ook wel van een blowtje, maar ik vond het wel compleet uit de hand lopen daar in Vang Vieng.

Op een lekkere warme dag zou ik in Luang prabang naar de KLEINE watervallen gaan, echt heerlijk.

Ik moet er vandoor, heb je nog meer vragen dan stel ze maar.

Inge

• Arjan

Chiang Khong is inderdaad de Thaise overbuurman van Houaxai.

Wat Inge schrijft over Vang Vieng, daar ga ik in mee. Prachtige omgeving maar het dorp zelf is niet (meer) zo romantisch als het in de meeste gidsen omschreven staat. Een backpackerskolonie in de negatieve zin van het woord.

• Arjan

Trouwens Kees,

Wij hebben min of meer noodgedwongen dezelfde route gedaan als jij beschrijft, maar achteraf wel spijt dat we niet buiten deze standaardplaatsen zijn geweest. De route Louang Prabang-Vang Vieng-Vientiane doen de meeste toeristen. Wij kwamen dan ook vaak in alle drie de steden dezelfde mensen tegen.

Dus de tip van Inge om noordelijk van LP te gaan, zou ik zeker serieus over nadenken.

• kees

Was het mogelijk aan de grens een visum te verkrijgen of moest je die toen vooraf in Bangkok gehaald hebben?

• Arjan

Wij hebben ons visum bij een reisbureautje in Chiang Mai geregeld. Duurt iets van 3 werkdagen, de paspoorten werden opgestuurd naar de ambassade in Bangkok. Overigens kun je het ook laten regelen door een reisbureautje in Bangkok, bijvoorbeeld op Khao Sanroad. Of natuurlijk zelf de Laotiaanse ambassade (be-)zoeken.

• Inge

Indertijd ( bijna 2 jaar geleden), kon je alleen aan de Friendschipbridge een visum krijgen voor 15 dagen. Wil je 30 dagen of ergens anders de grens oversteken, dan kun je dat in de grote steden regelen. .

In Vientanne kun je voor slechts 1$ per dag je visum verlengen (haha, ik ben er dan ook ruim 5 weken geweest), maar let op: het adres in de LP is niet correct. Je gaat meer betalen als je daar naar toe gaat (zoals ik deed, aangezien ik aannam dat de prijzen veranderd waren nam ik het aanbod aan). Je moet in het immigratie kantoor zijn.

Inge

• Jaap

Beste Kees,

Hoe lang wil je eigenlijk naar Laos? En waarom wil je er naartoe? Als de belangrijkste reden is dat je weinig toeristen wilt zien, dan raad ik je af van Chiang Kong naar Louang Prabang te gaan met de boot. Iedere dag doen volgens mij honderden toeristen deze route. Ideaal om veel mensen te leren kennen, maar niet echt geweldig als je op avontuur uit bent.

Je kunt bijvoorbeeld:

-van Houay Xai over de weg naar het noorden gaan richting Luang Nam Tha. Van daaraf kun je naar Udomxai en Nong Khiaw. Ik ben zelf in die laatste plaats geweest en vond het heel authentiek omdat er bijna geen toeristen zijn. Vanuit Nong Khiaw kun je een uitstapje maken naar het noordelijker gelegen Muang Ngoi Neua. Dit is toeristisch maar een wandeling van hieruit in de prachtige omgeving is niet verkeerd.

-één dagje met de boot over de Mekong reizen en dan aankomen in Pak Beng. Van hieruit over de weg naar Udomxai en de andere plaatsen die ik al noemde.

Vanuit Nong Khiaw heb je de keus. Je kunt verder over zeer slechte weg (route 1) naar het Oosten reizen richting Sam Neua (en verder Plain of Jars) en bijna geen toerist tegenkomen of je gaat naar het Zuiden naar Luang Prabang dat prachtig gelegen is en waar je goed kunt eten en feesten. Uitstapje naar de Tat Xi Kuang waterval is de moeite waard.

Vang Vieng is een drugsoord. Maar dat brengt met zich mee dat je leuke plekjes langs de rivier hebt om te relaxen.

Vientiane vond ik niet echt bijzonder.

Heb je nog tijd om naar Zuid-Laos te gaan? Zo ja dan heb ik nog wel tips.

Alvast veel reisplezier.

Groetjes,

Jaap

• Kees

Jaap,

Bedankt voor je reply.

Ik ben van plan een dag of 10 naar Laos te gaan. In totaal wil ik 6 weken weg blijven, maar ik wil ook nog een keer terug naar Cambodja en in Thailand moet ik nog wat plekken bezoeken. Ik vindt het meestal niet zo'n probleem als er veel andere rugzaktoeristen zijn. Brengt ook wel gezelligheid met zich mee. Bovendien ben ik met een klein groepje, wat de mogelijkheid biedt om bijvoorbeeld een privé boot te nemen in plaats van de overvolle toeristenboot.

Het plan is om te proberen ter plaatse een motor te huren en er dan op uit te trekken. Dan zie je meestal ook heel veel. Dit schijnt mogelijk te zijn in Luang Prabang (de waterval ga ik op zeker bezoeken!), Vang Vieng, en Vientiane. Hoewel ik over de hoofdstad inderdaad veel slechte berichten heb gehoord.

Dat Vang Vieng zich in rap tempo aan het ontwikkelen is tot een Benidorm achtige plek weet ik. Maar de natuur schijnt er erg mooi te zijn, en er zijn tal van sportieve activiteiten mogelijk! En een feestje ga ik ook niet uit de weg…

Voor het zuiden van Laos ontbreekt denk ik de tijd. Het plan is om van Vientiane door te vliegen naar Phnom Penh en vanuit daar weer verder te reizen.

Het vervelende vindt ik dat bij de grens geen visum wordt verstrekt, maar dat ik daarom eerst 2 a 3 dagen in Bangkok moet doorbrengen. Maar zo erg is dat nu ook weer niet. Ook daar is zat te beleven. Het is een beetje een luxe probleem.

• Jaap

Beste Kees,

Met tien dagen Laos waarin gezelligheid een belangrijke rol speelt zou ik zo veel mogelijk tijd in Luang Prabang en Vang Vieng doorbrengen en er dan inderdaad vaak op uit te gaan met fiets of motor.

De weg van LP naar VV is prachtig (check wel altijd veiligheid route 13!) en in deze laatste plaats kun je inderdaad genoeg doen in een mooie omgeving: grotten bekijken, fietsen, de rivier af in een rubberband, etc.

Tip voor LP: de Hive Bar. Wordt door Westerse mensen gerund en is echt lachen. Soms live muziek. Ligt geloof ik aan de Thanon Chao Sisuphon.

Tips voor Vientiane: Dragon Lodge op Thanon Samsenthai. Het is een luxe guesthouse dat voor backpackers vrij duur is (USD 12,- per nacht per kamer) maar dan heb je wel

-een zeer schone kamer

-boxspringbed

-tv

-ventilator

-warme douche en eigen toilet

-iedere dag een verschoond bed met nieuwe handdoeken.

Mijn vriendin en ik vonden het heerlijk om na veel “pauperverblijven” af en toe eens wat luxer te zitten. Wij waren een half jaar op reis en genoten daarom ook nu en dan van Westers eten. In Vientiane kun je geweldig Frans eten bij de Namphoutuin en fontijn.

Nogmaals veel plezier toegewenst!

Jaap