Afhankelijk van hoeveel je van plan bent mee te nemen (zelf reis ik altijd alleen met een kleine backpack van 30 liter), is het wellicht een goed idee om je rolkoffer mee te nemen als check-in baggage, en een kleinere comfortabele backpack (daypack van 20 liter bijvoorbeeld) te kopen voor de dagtrips en treks die je maakt, tevens te gebruiken als handbagage in het vliegtuig.
Op je reis door Cambodja, Vietnam en Laos zul je waarschijnlijk heel veel met de bus reizen. Mijn ervaring is dat je een grote backpack vaak in het bagageruim van de bus moet laden (er is maar zeer beperkt ruimte bij de stoelen), en de bagageruimen zijn niet altijd even schoon. Een backpack beschadigd veel sneller en wordt snel smerig. Een goede koffer is hier denk ik beter tegen bestand.
Het is waar dat veel wegen niet vlak zijn. Maar in de meeste grotere plaatsen kun je toch wel comfortabel een koffer (met een beetje improvisatie hier en daar) van vliegveld/busstation naar je hotel/guesthouse rollen. Zeker in het droge seizoen is dit geen probleem.
Het grote voordeel is dat de vele dagtrips, trekkings en meerdaagstrips die je zult maken, je je grote koffer (zonder waardevolle spullen uiteraard!) achterlaat in het guesthouse (in je kamer of bij de receptie), en alleen met je day-pack reist.