rugzak of rolkoffer

• Daantje

Hallo,

Wij gaan begin volgend jaar 3 maanden trekken door Laos, Cambodja en Vietnam.

We zijn druk met de voorbereidingen bezig en zitten met de volgende vraag. We hebben allebei een rolkoffer, is dit handig om mee te reizen door deze landen of is het toch handiger om een backpack te kopen.

We wachten jullie reacties af.

groetjes Daantje

• info@enjoy-laos.com

Sabaidee,

Een rugzak is het handigste. Wegen zijn ongelijk en hobbelig, dus er valt weining te rollen.

Voor meer informatie en tickets kun je bij ons in Vientiane terecht.

Veel plezier,

Harm

www.enjoy-laos.com

• Lotte

Zowel in Laos als in Cambodja kun je beter een rugzak hebben als je tnminste van de gebaande paden afgaat. Er valt niet zoveel te rollen omdat de meeste wegen onverhard zijn . Ik weet zeker dat jullie een geweldige vakantie gaan hebben in deze prachtige landen vooral Laos.

Groetjes.

• Marije

Ik heb het met roltas (grote soort sporttas met wieltjes en handvat) gedaan en vond het heerlijk om niet steeds mn zware bagage te hoeven sjouwen (heb het ook een keer met backpack gedaan en dat was wat ik het vervelendste vond). Alleen lastig als je bijvoorbeeld over het strand moet. verder heb ik bij onverharde wegen alsnog de roltas achter me aan gerold wat best prima ging. hij is nu wel een beetje beschadigd (schaafplekken ed) maar voor mij is dat niet erg. en af en toe kun je ook je grote tas ergens achter laten en alleen met een kleine rugzak een stukje reizen (als je toch weer terugkomt op dezelfde plek).

• Johan

Afhankelijk van hoeveel je van plan bent mee te nemen (zelf reis ik altijd alleen met een kleine backpack van 30 liter), is het wellicht een goed idee om je rolkoffer mee te nemen als check-in baggage, en een kleinere comfortabele backpack (daypack van 20 liter bijvoorbeeld) te kopen voor de dagtrips en treks die je maakt, tevens te gebruiken als handbagage in het vliegtuig.

Op je reis door Cambodja, Vietnam en Laos zul je waarschijnlijk heel veel met de bus reizen. Mijn ervaring is dat je een grote backpack vaak in het bagageruim van de bus moet laden (er is maar zeer beperkt ruimte bij de stoelen), en de bagageruimen zijn niet altijd even schoon. Een backpack beschadigd veel sneller en wordt snel smerig. Een goede koffer is hier denk ik beter tegen bestand.

Het is waar dat veel wegen niet vlak zijn. Maar in de meeste grotere plaatsen kun je toch wel comfortabel een koffer (met een beetje improvisatie hier en daar) van vliegveld/busstation naar je hotel/guesthouse rollen. Zeker in het droge seizoen is dit geen probleem.

Het grote voordeel is dat de vele dagtrips, trekkings en meerdaagstrips die je zult maken, je je grote koffer (zonder waardevolle spullen uiteraard!) achterlaat in het guesthouse (in je kamer of bij de receptie), en alleen met je day-pack reist.

• Annet

Hoi Daantje, je bent waarschijnlijk al onderweg, maar wij hebben in 2010 in Vietnam met de easy riders een 3-daagse tour gedaan, met onze dochters van 16 en 19. Alle 4 achterop een motor. Daar werden onze rolkoffers (trolleys) gewoon op achterop gebonden, plastic eromheen en wat touwen en klaar. Een heel leuke manier van reizen, veel gezien. Start was Dalat. Misschien leuk voor jullie om te doen?

groetjes, Annet