Zoals Tino aangeeft, is het wel veel voor een maandje. Het is natuurlijk heel persoonlijk, maar ik vraag me vaak af wanneer ik reizigers ontmoet met een vol programma zoals die van jullie, of jezelf ooit tot rust komt, in staat bent om ergens te aarden en de sfeer echt op je in kunt laten werken. Het is een beetje zoals televisie kijken: wil je voortdurend zappen? Of een aantal plaatsen/programma's echt zien, beleven en op je in laten werken?
Om plekken aan- of af te raden, ook dat is natuurlijk heel persoonlijk. Wat vind je belangrijk? Cultuur, natuur, avontuur, toeristische trekpleisters of het alledaagse leven? Vang Vieng is minder interessant, het ademt er meer Westers dan Laotiaans. Je ontdekt er Laos in ieder geval niet mee. Zoals Tino aangaf is Pakse leuk, en het huren van een motor om het Bolaven Plateau te verkennen (in circa 4 of 5 dagen), hoewel de wintermaanden daar meer geschikt voor zijn.
Wat betreft Cambodja, Phnom Penh ligt nogal uit de route en als je dan toch gaat schrappen is het misschien aan te bevelen om de hoofdstad te laten liggen en iets meer tijd te nemen voor Siem Reap / Anchor Wat. Je hoort vaak dat mensen daar eigenlijk langer dan twee nachten hadden willen blijven.