Laos en Cambodja

• Youme

Beste Forumlezers,

Voor december wil ik voor 4 à 5 weken naar Laos en Cambodja. Welk land is aantrekkelijker om langere tijd door te brengen. Ik denk zelf aan de verdeling 50/50 of 65/35.

Dan nog een andere vraag. Zowel Cambodja als Laos kennen enorm veel tempels. Ik ben geïnteresseerd in de beleving van religie in het dagelijks leven, maar weet uit ervaring dat ik na vijf tempels de ceremonies en waarden wel heb gezien. Welke tempels zijn echt de moeite waard? Uiteraard bezoek ik de Angor Wat, maar ook dat complex bestaat uit tientallen temels en ook daar hoor ik graag over welke de moeite waarde zijn en/of welke niet.

Alvast bedankt

• natalie

Ik vind zelf Laos een heel bijzonder land, vooral buiten de bekende steden als Luang Prabang, Vang Vieng en Vientiane. De omgeving van Luang Nam Tha is een verkenning waard, maar ook het oosten en zuiden zijn schitterende gebieden qua natuur. Leuk om met een brommertje op verkenning uit te gaan.

Luang Prabang kent ook veel tempels. We hebben diverse monikken ontmoet waar we mee gesproken hebben over hun way of live. Het is een heel leuk dorp om te relaxen. Heel Laos is relaxed trouwens.

Persoonlijk vond ik Laos leuker dan Cambodja. Wat ik jammer vind is dat ik oost Cambodja heb gemist. Ik denk dat de natuur daar heel mooi is. Kep in Cambodja is een aanrader. Leuk om te relaxen, wat van de omgeving te zien en naar kleine eilandjes te varen. Kep lodge is een aanrader om te verblijven.

Wat betreft Angkor Wat. Het is een gigantisch complex. Wij hebben alleen de bekende tempels bezocht. Maar dit is zeker een aanrader. Neem een gids mee. Wij hadden een hele goede die heel veel kon vertellen. Het is reuze interessant. Zonder gids struin je maar wat rond. In overleg met de gids hebben wij bepaald welke tempels we willen bezoeken. Wij zijn 1 hele dag geweest en vonden dat ruim voldoende. Siem Reap is erg gezellig om te verblijven.

Ga zeker ook naar de PP.

Persoonlijk zou ik vier weken uittrekken voor Laos, en dan PP, Angkor Wat en evt. de kust bezoeken.

Onze route kun je nalezen op www.mellefeije.web-log.nl. Als je verder vragen hebt, kun je daar ook een bericht achter laten.

• Stephan

Hoi Yourne,

Je gaat een te gekke vakantie meemaken, dat sowieso.

Als je interesse hebt heb ik zowel de Laos als de Cambodja lonely planet gids voor je. Splinternieuw.

Email me op Degexte@gmail.com ook heb ik nog Malarone over (tht 2014) ook wel fijn voor daar.

Me vriendelijke groet, Stephan

• Youme

Bedankt voor de reactie. Ik heb ondertussen ook niet stil gezeten. Ik heb op youtube van diverse gebieden beelden bekeken en ben op een aantal lokale touroperators gestuit. Het komt niet allemaal heel erg bijzonder over. Veel van hetzelfde. Het idee is om nu wat meer de gebaande paden aan te houden in Cambodja em daardoor langer in Laos te verblijven. Wel wil ik een paar dagen in de Cardamom Mountains (Cambodja) doorbrengen en in Sen Monorom. Ik hoor en lees van meer mensen dat twee dagen Siem Reap echt voldoende is en jij bevestigt dit ook. Ik twijfel in het zuiden nog over Kep of Koh Rung. Ik zie en lees niet zulke leuke verhalen over Sihanoukville. Nogmaals bedankt. Mocht je nog iets te binnen schieten met betrekking tot Laos en/of Cambodja. Hoor ik het graag. Groetjes