Ritalin mee naar Laos

• Petra

Wie kan mij meer informatie verschaffen?

In juli ga ik op reis via Thailand naar Laos. Ik gebruik Ritalin, maar kom er niet achter hoe ik dit zonder problemen mee de grens over krijg. Op internet staat dat je contact op moet nemen met de ambassade. Na heen en weer gebeld te hebben tussen Brussel en Duitsland ben ik er nog niet achter. De personen die ik aan de telefoon heb gehad begrepen mijn vraag geloof ik en konden mij in ieder geval geen 1 duidig antwoord geven. Wie o wie heeft hier ervaring mee?

• k.vanboeckel

medisch paspoort bij de huisarts vragen

• petra

Hallo K. van Boeckel

Bedankt voor je reactie.

Is het slim dat ik bij de grensovergang mij netjes meld met de medicijnen en het medisch paspoort? Of gewoon de zaken in mijn tas laten zitten en alleen laten zien als ik gecontroleerd word?

Heb je hier zelf ervaring mee?

• Kees

Ik kom al een aantal jaren in zo azie. ben nooit gecontroleerd. ook maak ik nauwelijks mee dat anderen gecontroleerd worden.

Laat alles gewoon in je bagage.

• katja van Boeckel

Ik zou het medisch paspoort tonen als je gecontroleerd wordt en anders niet. Waarschijnlijk maken ze deze situatie vaak mee. Mijn partner moet een hele batterij met pillen meenemen en ik maak me daar geen zorgen over,

gr. Katja

• lianne

Hallo Petra,

Ik kan je precies vertellen hoe het zit. Ritalin (methylfenidaat) is een opiumwet artikel en daarom gebonden aan strengere regels. Binnen Europa kan je een formulier aanvragen bij de apotheek, daarmee kan je 3 weken tevoren toestemming aanvragen bij het ministerie om deze medicijnen in en uit te voeren. Dit is geregelt via het Schengenakkoord.

Buiten Europa gelden andere regels. Je zou bij de ambassade toestemming moeten vragen om deze medicatie mee te mogen nemen een ander land in buiten Europa.

Ik vertel je dit vanuit mijn vakgebied (apotheek)

Mijn eigen ervaring is dat je aan de grens geen problemen hoeft te verwachten. Ik neem altijd redelijk veel medicijnen mee als preventie, ook antibiotica kuren voor als een van de kinderen iets krijgt. Nooit problemen mee gehad. Ik schat in dat ze in Thailand en in Laos je bagage niet gaan controleren. Doen ze dat wel, dan hebben ze nauwelijks kennis van wat jij invoert. Vraag gewoon een medicijnpaspoort bij je apotheek, kunnen ze zo uitdraaien, echt geen moeite. Dat document overhandig je gewoon als je onverhoopt toch moeilijk gaan doen, wat ik me niet voor kan stellen.

Als ik jou was zou ik het risico gewoon nemen, ik verwacht dat je de medicatie gewoon in kan voeren.

Groetjes en fijne reis!

Lianne

• lianne

Niet melden, gewoon in je tas laten zitten. Je kan altijd het zogenaamde paspoort laten zien als je dat vragen. Een medisch paspoort heeft nl geen enkele waarde. Het is gewoon een document voor als je in het buitenland in nood komt zodat ze kunnen zien wat je gebruikt.

Laat er nog een stempel van je apotheek opzetten, in Laos zijn ze wild van stempels!

Lianne

Bosch Vertrekt

• Petra/petrawierenga@live.nl

Hallo Lianne,

Dank voor je reactie. Ik had al even niet op deze startpagina gekeken, dus vandaar nu pas een bedankje.

Mijn psychiater heeft uiteindelijk een briefje met stempel (zij vertelde ook al dat ze dol zijn op officiele stempels) en de data dat ik in Azie ben geschreven, plus mijn medisch paspoort, dan komt het vast goed.

Leuke site hebben jullie trouwens, ik heb deze al eens eerder bekeken. Dit jaar dus naar Borneo en Maleisie. Ben erg benieuwd, want deze landen staan ook nog op ons lijstje. Wij vertrekken as vrijdag naar Laos voor drie weken. In November gaan we voor 2,5 op reis en staan Afrika en Nepal op het programma.

Nogmaals bedankt en veel reisplezier!

Petra