Hallo Petra,
Ik kan je precies vertellen hoe het zit. Ritalin (methylfenidaat) is een opiumwet artikel en daarom gebonden aan strengere regels. Binnen Europa kan je een formulier aanvragen bij de apotheek, daarmee kan je 3 weken tevoren toestemming aanvragen bij het ministerie om deze medicijnen in en uit te voeren. Dit is geregelt via het Schengenakkoord.
Buiten Europa gelden andere regels. Je zou bij de ambassade toestemming moeten vragen om deze medicatie mee te mogen nemen een ander land in buiten Europa.
Ik vertel je dit vanuit mijn vakgebied (apotheek)
Mijn eigen ervaring is dat je aan de grens geen problemen hoeft te verwachten. Ik neem altijd redelijk veel medicijnen mee als preventie, ook antibiotica kuren voor als een van de kinderen iets krijgt. Nooit problemen mee gehad. Ik schat in dat ze in Thailand en in Laos je bagage niet gaan controleren. Doen ze dat wel, dan hebben ze nauwelijks kennis van wat jij invoert. Vraag gewoon een medicijnpaspoort bij je apotheek, kunnen ze zo uitdraaien, echt geen moeite. Dat document overhandig je gewoon als je onverhoopt toch moeilijk gaan doen, wat ik me niet voor kan stellen.
Als ik jou was zou ik het risico gewoon nemen, ik verwacht dat je de medicatie gewoon in kan voeren.
Groetjes en fijne reis!
Lianne