Mekong afzakken

• Kees

Hallo allemaal,

Volgende week vertrekken wij voor 3,5e week richting Z.O-Azië en van 9 t/m 16 mei zijn we in Laos. We willen van Huay Xai naar LP in 2 dagen de Mekong afzakken: de bekende route.

Nou zij we geen backpackers en moeten er niet aan denken 2 dagen op een houten plank op de boot te zitten.

De vraag is:

- heeft iemand (goede) ervaringen met een wat luxere boot, met stoelen, tafels en banken en de mogelijkheid een drankje te bestellen of te lunchen aan boord?;

- wat zou de beste plek zijn - mocht een reservering nodig zijn - om dat te regelen; bijv. in Chiang Rai al, of Chiang Khong?

- misschien ook een tip voor een goed guesthouse/hotel in Pak Beng?

Wat ik wel tegenkwam op het internet was de Luang Say Mekong Cruise, maar afgezien van de wisselende beoordelingen vind ik een prijs van € 250 wel erg hoog voor een land als Laos.

Andere vraag: de informatie over het slikken van malaria-tabletten is erg verwarrend. Ondertussen zijn wij van plan dat niet te doen en goed te smeren (vorig jaar op Borneo ook zo gedaan).

Wij wijken niet af van de bekende, toeristische route: Huay Xay-PB-LP-VV-Vientiane; zijn er Laos-reizigers die de tabletten ook achterwege hebben gelaten (in de hete periode) en die daar goede ervaringen mee hadden?

Alvast bedankt voor elke reactie.

Kees

• lianne

Hoi Kees,

Er zijn 3 opties; slowboat in 2 dagen, redelijk oncomfortabel maar een super ervaring

Speed boat, in 1 dag naar LP, maar je ziet niets onderweg door het opspattende water, je wordt drijfnat en stokdoof. Er gebeuren regelmatig ongelukken met deze snelle bootjes. Ze varen alleen als het water hoog genoeg staat

Optie 3; de luxe boot die jij al noemde.

Wij hebben zelf een zeer goede slowboat ervaring. Een houten kont, dat wel, maar onbeschrijfelijk mooi! Ze verkopen overigens ook kussentjes aan boord, of je neemt er zelf een mee.

Guesthouse in Pak Beng; wij zaten in het Phet Sokxai hotel, een nieuw gebouwd teakhouten hotel met Mekong View. Voor een review hierover kijk maar eens op onze site (hier wordt trouwens heel de route beschreven die je noemt, inclusief de guesthouses met veel foto's)

Malaria tabletten hebben wij wel geslikt, de malarone. Ik ben er in Luang Prabang mee moeten stoppen omdat ik van top tot teen onder de uitslag stond. Wel goed met deet gesmeerd. Je hebt de malarone in principe niet nodig voor de stedelijke gebieden, dus niet in Luang Prabang en in Vientiane. Voor de tussenliggende gebieden wel dus. De andere 4 gezinsleden hebben de Malarone overigens wel trouw doorgeslikt en geen bijwerkingen hiervan ondervonden.

Grappig, wij gaan dus deze zomer naar Borneo met onze 3 pubers! En de Malarone gaan we ook daar gebruiken. Hebben jullie toevallig ook een website over Borneo zodat ik daar eens een kijkje kan nemen…..?

Groetjes Lianne

Bosch Vertrekt

• andre

Hoi Kees,

De opties zijn zoals hiervoor al vernoemd; edoch op de slowboat kan je het treffen en een boot hebben met ee soort vliegtuigstoelen c.q. bioscoopstoelen; dat hoeft gen straf te zijn. Bovendien kan je op sommige boten goed rondstappen. Maak je keuze dus goed en pas aan de rivier in HouaXai. De andere opties zijn of veel te duur of te gevaarlijk. Geniet van de leuke slowboatversie.

Groet,

André

• karin en kees

Hoi Lianne,

Dank je wel voor je reactie. Eerlijk gezegd hadden we jouw geweldige site al een tijdje geleden ontdekt…, een van de redenen dat we nogal enthousiast werden om Laos te bezoeken!

Wij hebben zelf geen website over Borneo gemaakt; wij hebben toentertijd bij Olaf geboekt, misschien dat je tussen zijn aangeboden excursies nog een idee opdoet:

http://www.sabah-borneo.nl/nl/index.htm

Een van de hoogtepunten en een absolute aanrader was het bezoek aan het vissersdorp Penimbawan (vanuit Kota Kinabalu):

http://www.sabah-borneo.nl/nl/trips/sabah/nl_penimbawan.htm

Ik denk dat jullie een geweldige tijd gaan krijgen op Borneo; de overweldigende natuur en wildlife: ik moet nog regelmatig terugdenken aan de oerang-oetans die we in het wild gezien hebben!

Alvast veel plezier gewenst!

Kees

• karin en kees

Goeie tip, André. Dank je wel.

Groeten,

Kees

• lianne

Hallo Kees,

Bedankt voor je complimenten over onze site!

Ik hoop inderdaad dat we een geweldige tijd gaan krijgen op Borneo! Ik verheug me tenminste al op de Oerang Oetans, de neusapen, de schildpadden en wat we verder te zien krijgen……

Ik heb eens gekeken op de site van Olaf in Borneo, maar met ons 5-en vind ik het toch wat aan de dure kant…

Want om nu meer dag ons dagbudget op te gaan maken aan een halve dag trip in Kota Kinabalu lijkt me iets te veel van het goede. Deze trip kost ruim 30 euro pp, en dat maal 5…….het zal beslist een geweldige trip zijn hoor. Ik denk dat wij in Kota Kinabalu lekker een bootje naar het eiland Sapi nemen en ons daar gaan vermaken.

Maar toch bedankt voor het meedenken.

En ook alvast een hele fijne reis naar Laos! Wanneer gaan jullie?

Ik ben eigenlijk wel een beetje jaloers hoor, want Laos is een van de mooiste landen die wij bezochten!

Lianne

• katja van boeckel

Voor zover ik op dit moment weet vaart de boot niet vanwege te lage waterstand. Wij zelf gaan eind juni en ik ben erg benieuwd naar ervaringen van mensen die er nu zijn. Vaart de boot inmiddels weer en heeft iemand ervaring met een enigszins comfortabele busreis naar luang prabang via Houei sei. Elke informatie is welkom van goede guesthouses tot reisinformatie

• GoLaos.nl

Katja: ik heb ook op een voorgaande reactie van je gereageerd. Als je meer info wilt kun je me ook even mailen (info@golaos.nl).