Bolaven plateau

• tinoh

Hallo,

In april gaan we weer naar Laos toe. Vorig jaar zijn we in het noorden van Laos geweest, dit jaar willen we naar het zuiden van Laos gaan. Zo willen we een tour gaan doen met de scooter/motor in de Bolaven. Zijn er mensen hier die ervaring hebben met het zelf rondrijden in dit gebied?

Groeten Tino

• Karlijn

Hoi Tino,

Wij hebben 4 dagen met de scooter door het Bolaven Plateau gereden, helemaal geweldig!!! Echt een van de hoogtepunten van onze reis! Van Pakse naar Tad Lo (minimaal twee dagen blijven, zoooo leuk!) door naar Sekong (vonden we wat minder), naar Paksong en vanaf daar weer terug naar Pakse. Je kunt prima zelf rijden (als je tenminste ooit op een brommer/scooter hebt gereden), de wegen zijn over het algemeen goed. Blijf gewoon goed rechts rijden en pas met name op voor overstekende dieren :) Zorg er ook voor dat je een goede scooter mee krijgt en een reserveband.

Veel plezier!

Groet Karlijn

• tinoh

Hoi Karlijn,

Bedankt voor je reactie. Het lijkt ons ook helemaal geweldig. Een vraagje nog, zijn die brommers/scooters die je kunt huren nu met of zonder versnelling? We hebben allebei wel ervaring met een scooter, echter beide nog nooit een schakel brommer/scooter gehad….

Groeten Tino

• Carien

Hallo Tinoh,

Ik heb destijds een schakelbrommer gekregen. Had ik geen ervaring mee, maar na een paar honderd meter waren we al gewend. Gewoon even goed laten uitleggen.

De wegen zijn niet goed, maar goed genoeg. Ik sluit me zeker aan bij de tip van Karlijn. Destijds hadden wij geen reserveband en ik heb onderweg een lekke band gekregen. Ik had mega mazzel dat dat vlakbij een dorpje met garage gebeurde, want we zijn ook op plaatsen geweest waar we twee uur gelopen zouden moeten hebben om de band te kunnen laten plakken…

Het rondrijden op het Bolavenplateau was trouwens een van de leukste ervaringen in Laos. De mensen zijn soms echt nog verrast bij het zien van een blanke en we zijn op een leuk dorpsfeest terechtgekomen.

Veel plezier! Carien

• GoLaos.nl

Tino,

Het is een geweldige ervaring om te doen kan ik uit eigen ervaring vertellen. Ik vond het één van de leukste dingen die ik in Laos heb gedaan en voelde me echt erg vrij met een brommer. Zorg inderdaad voor een reserveband en evt. wat tapen als iets afbreekt of af dreigt te breken en kijk uit voor de kippen, geiten, koeien etc. op de weg. Een paar keer had ik bijna een onaangename ontmoeting met een dier wat net over wilde steken toen ik eraan kwam of daar zat en net besloot op te staan toen ik er langsaf reedt. Houdt ook de benzinemeter goed in de gaten.

Veel plezier!!!

• Johan

Ook een weekje Bolaven Plateau gedaan met een scooter. Geweldige ervaring! In de hoofdstraat van Pakse zijn verschillende plekken (vlak bij elkaar) waar je scooters kunt huren. Omdat dit scooter-toerisme snel in opkomst is, zijn er ook diverse spiksplinternieuwe scooters te huur, die natuurlijk betrouwbaarder zijn dan oude scooters. Kijk en vergelijk dus even goed alvorens je een scooter huurt. Schakel-scooters en automaten, je vindt ze er beide. Schakelen is natuurlijk prettiger. Je geeft de verhuurder je paspoort als borg.

Verwacht niet te veel van stadjes zoals Sekong, Salavan en Attapeu. Daar is weinig te beleven, al is het nog steeds de moeite waard. Maar je maakt de scootertocht vooral om de prachtige natuur te ontdekken. Tad Lo is schitterend met veel overnachtingsmogelijkheden, Tha Teng is een schitterend wat hoger gelegen plaatsje (Anna guesthouse heeft erg fijne kamers!), en als je in Paksong bent - wat heel hoog ligt en dus koud is! - moet je zeker het bord “Coffee” even opzoeken. Je zult een hartelijke Nederlander treffen die je de lekkerste koffie aanbiedt, plus een rondleiding over koffieplantages. Binnen een paar uur weet je alles over koffie.

Hoogtepunt is het tientallen kilometers lange, goed begaanbare, junglepad dat naar Paksong leidt. De ingang is 26 km ten zuiden van Sekong, op de weg tussen Sekong en Attapeu. Het pad voert over vele bruggetjes, langs diverse watervallen, door een prachtig woud waar je bijna niemand tegenkomt. Echter, na zo'n 30 km veranderd het woud langzaamaan in platteland, met een erg slechte weg. Veel slalommen om de gaten heen, en je geduld behouden! Na nog eens circa 30 km ben je in Paksong.

NB. Pas op bij de watervallen. In Pakse trof ik een andere Nederlander die zo'n tien meter naar beneden was gegleden/gevallen bij een van de watervallen daar, en met gebroken ledematen in het ziekenhuis lag. Er zijn bijna geen voorzieningen in Laotiaanse ziekenhuizen.

Voor de die hards is er de weg naar Tahoy, een ver- en hooggelegen dorpje op een doodlopende moeilijker begaanbare weg tot vlakbij de Vietnamese grens. Geen ervaring mee… maar het is ongetwijfeld een mooi avontuur.

Ten Noorden van het plateau is de weg van Salavan naar Napong, dit is ook een aanrader. Halverwege deze weg kun je binnendoor naar Tad Lo, door de jungle, een mooie weg gedeeltelijk langs een lang irrigatiekanaal. Let er op dat je in deze Noordelijke omgeving op sommige stukken geen stevige vruchtbare Bolaven-plateau grond onder je scooter hebt, maar stukken met heel mul zand… Daarom is Bolaven plateau zo'n goed begaanbaar en prachtig gebied om met de scooter te bereizen, vanwege de stevige en vruchtbare grond!

• tinoh

Wij hebben deze route ook gedaan. Zeker de Ho chi minh trail van Paksong richting Sekong is echt schitterend. Volgens mij is het wel verstandig om het rondje op deze manier te doen dus vanuit Paksong naar Sekong te rijden. Het voordeel van “tegen de klok in” het rondje rijden is dat je dan meer aan het dalen bent op het onverharde gedeelte.