hotel/guesthouse Vientiane

• gianni

Hallo,

Wij zijn op zoek naar een leuk hotelletje/guesthouse in Vientiane en L.P. waar we voor onder de € 30,- per nacht kunnen verblijven.

Ik heb de indruk, na het internet te hebben afgespeurd, dat de prijzen ver boven Vietnam en Thailand liggen.

Daar hebben wij de afgelopen jaren voor telkens rond de € 25,- leuke schone kamers met privé douche gehad.

Wij reizen met een kleine van bijna 2 en event. een zwembadje zou leuk zijn maar als er 1 in de buurt is, is het ook geen bezwaar.

De kleine slaapt overigens in zijn eigen tentje of tussen ons in als het niet anders gaat.

Wij zullen Laos rond maart 2010 bezoeken.

Ohja is het slim om dat vooraf te boeken of is het bij aankomst ook nog makkelijk te regelen (dan zijn we wat vrijer).

Alvast bedankt voor jullie tips

Gianni

• natalie

Hoi Gianni,

Wij hebben met onze kleine kinderen in Villa Manoly geslapen in Vientiane. Je hebt een nieuwe en oude vleugel. Wij sliepen in de oude vleugel. Die kamer was prima. Ruim opgezet. De kinderen sliepen gratis en voor het ontbijt hoefde ze ook niets te betalen. Er is een klein zwembad aanwezig in een gezellig tuin. Het hotel ligt iets buiten het centrum. Heerlijk rustig. Maar is goed te lopen naar het cenrum. Het adres is opgenomen in de Lonely Planet.

In Luang Prabang sliepen we in het Lao Wooden Guesthouse, Khounsva Road (dichtbij het centrum). Rustig gelegen, zeer schoon, mooie kamer voorzien van veel hout. Er is een binnenplaats waar het ontbijt wordt geserveerd en waar de kinderen ook kunnen spelen. Ze hebben 6 kamers. Ontzettend vriendelijk en behulpzaam personeel. Ze vroegen 40 of 45 dollar per kamer. Wij betaalde 30 dollar voor de kamer. Er werd een extra bed bijgeplaatst. Het was inclusief ontbijt.

Heb je nog meer vragen, kijk eens op www.mellefeije.web-log.nl waar ons avontuur over Vietnam, Laos en Cambodja staat. Als je nog vragen hebt, kun je die via mijn weblog stellen.

Veel plezier!

Groetjes, Natalie

• gianni

Hoi Natalie,

Wij hadden eerder al jullie site met veel bewondering bekeken en erg gelachen om sommige passages.

Normaal kijken wij alleen in de LP maar sinds onze ervaring dit jaar met ons kind dat ziek werd ergens in Maleisië en toen opgenomen moest worden, weten we dat een aantal nuttige adressen bij de hand te hebben best wel nuttig is.

Helaas kunnen wij maar 3 weken rond trekken dus beetje Thailand (2e x sinds 1982) en beetje Laos.

Ook wij nemen alleen de rugzakken en rugdrager mee.

Hadden jullie deze plaatsen ter plekke gevonden of vooraf geboekt.

Bedankt voor jullie tips.

• lianne

Hoi Gianni,

Wij sliepen net als Nathalie ook in Villa Manoly in Vietiane. Wij betaalden 25$ per kamer (zomer 07)

Voor Luang Prabang kan ik je zeker het Suan Keo guesthouse aanraden. Geen zwembad, maar wat een luxe voor maar 7$ per nacht een brandschone kamer met eigen sanitair.

Kijk voor meer info, foto's en mijn eigen bevindingen op onze site onder guesthouse reports;

Bosch Vertrekt

• gianni

Hallo Lianne,

Ook jullie site hebben we met plezier gelezen.

Ik heb echter 1 vraag, je schrijft over Vientiane dat jullie in Sissavad verbleven maar dat jullie daar snel weg zijn gegaan naar een andere GH met tuinkamer, airco en koelkast voor 15 dollar.

Daarna zijn jullie naar Villa Manoly (25 dollar) gegaan, was dat omdat deze nog beter was of bedoelde met die andere ook Villa Manoly.

Hebben jullie alles ter plekke geboekt en hoe is de vriendelijkheid daar want ik lees veel over ongeïnteresseerde mensen. Kan het me bijna niet voorstellen.

Mvg.

Gianni

• lianne

Hallo Gianni,

In eerste instantie hadden we vooraf Villa Sissavad gereserveerd, voor 15$ per kamer per nacht. Maar dat viel ontzettend tegen. Foute buurt, met weinig tot geen restaurants, en overal ver vandaar. Het guesthouse zelf was onderkomen en niet wat we ervan verwachtten.

Toen zijn we met de tuktuk op pad gegaan. Bij Villa Manoly een kijkje genomen, onderhandelt en overgehuist. (25 $ per kamer per nacht) Villa Manoly staat in een nette buurt, de kamers zijn ook OK. Het enige nadeel wat ik kan bedenken dat ontbijt niet inclusief is, en dat het ontbijt zeer eenvoudig is voor wat je er betaalt.

Maar het ligt vlak langs de Mekong en daar zijn weer genoeg restaurantjes. Ik vond de mensen bij Villa Manoly ook erg aardig. Er werkt een hele aardige jongeman. Hij heeft een spraakgebrek en daarom komt hij soms wat simpel over maar dat is ie niet.

Wij vonden de mensen in Laos erg aardig. Nergens het gevoel gehad dat we genept werden. Wel moet je oppassen in Houay Xai als je Laos net binnenkomt (als jullie die route tenminste ook nemen). Bij BAP guesthouse kregen we de slechtste wisselkoers ooit. Maarja, je komt dan net een land binnen, er zijn daar geen pinautomaten. Dus dan heb je dat niet meteen in de gaten.

In Vang Vieng moesten we erg zoeken voordat we een goed adres hadden. Eerst een nachtje behelpen, maar daarna genieten. In Laos hadden we adressen vooraf gereserveerd, en juist die accomodaties vielen tegen. De guesthouses die we niet gereserveerd hadden en waar we gewoon tegenaan liepen bleken de meest geschikte. Ik zou dus vooraf niet meer reserveren maar gewoon ter plekke bepalen waar je slaapt.

• natalie

Wij reserveren nooit van te voren. Het kan vaak tegenvallen. Mooie foto's of mooie omschrijvingen zeggen niet alles is onze ervaring. Maar een reisgids is altijd een goed hulpmiddel. En wij gaan vaak ook even kijken wat de lokale bevolking ons aanraadt. Je verbaast je waar je dan terecht komt.

Als wij met onze kinderen ergens komen en er is geen plaats of het voldoet wat ons betreft niet zijn de meeste mensen erg behulpzaam. Ze lopen met ons mee naar andere guesthouses of brengen ons even. Dit kennen wij alleen sinds we met jonge kinderen reizen. Voorheen konden we vaak zelf weer op pad of wilde ze er een slaatje uit slaan.

Op het begin zijn wij ook altijd terughoudend….willen ze ons helpen of willen ze geld verdienen?!?!?! Maar laotianen zijn over het algemeen heel behulpzaam. Ontzettend aardige mensen.

We hebben wel wat ‘negatieve’ ervaringen; dus soms wel even opletten.

Houy Xai aan de grens. Daar proberen ze je extra te laten betalen voor vervoer. Zeggen dat de bus vol is en dat je alleen een andere bus voor een veel hoger tarief kan nemen.

In een guesthouse hebben ze ons notitieblokje en pen gestolen. We vonden het later terug achter de bar (hoezo goed verstopt) doordat ze de plastic zak waar het in zat in de prullenbak hebben gegooid.

Let erop dat niet altijd de pinautomaten werken. Zorg dat je altijd wat laotiaans geld op zak hebt.

Ga lekker op de bonnefooi erop uit. Er zijn genoeg guesthouses en hotels. Met kinderen vind je altijd wel onderdak

Heel veel plezier in Loas!!!

• gianni

Geweldig al die reacties. Natuurlijk reizen wij het liefst zonder te reserveren en nu ik dit allemaal lees geloof ik dat we dat ook blijven doen maar het is wel fijn om een aantal ideeën te hebben waar je naar toe kunt.

Soms vraag je je wel eens af hoe deed ik dat vroeger( '80) toen er nog geen internet was en er van forums geen sprake was. Gewoon vlucht boeken en ter plekke wat regelen maar nu met kind lijkt het af en toe wel of alles beter moet en alle onzekerheid weggehaald moet worden.

Wij hebben nu echter toch weer alleen een vlucht geboekt en verder zien we wel met alle tips en Lonely Planet onder de arm kunnen we niet wachten tot het zover is.

Gr. Gianni

• Adriaan

Dag Gianni,

Veel reacties inderdaad, en misschien staat deze er al wel tussen, maar ik wilde hem toch even melden, omdat ik er net van terug kom. Ik woon in Luang Prabang en als ik naar Vientiane reis slaap ik altijd in Villa Khamvongsa www.hotelkhamvongsa.com. Centraal, schoon, zelfs lux voor het geld dat je betaald!

In LPB zou ik aanraden Villa Saykham om dezelfde redenen. http://www.tripadvisor.com/Hotel_Review-g295415-d1192688-Reviews-Villa_Saykham-Luang_Prabang.html

Succes met planning en veel plezier op de reis!

Adriaan

www.laos-avonturen.nl