route Luang Prabang naar Pakse

• Inge

Hallo,

Wij gaan in januari een reis van drie weken maken.

We beginnen in Bangkok, gaan met de trein door naar Chang Rai.

We willen dan doorsteken naar Laos.

Hoe lang doe je van de grens Thailand naar luang Prabang?

Vanuit Luang Prabang door naar het Boloven Plateau.

Is dit makkelijk te doen overland, of is het handiger vanuit L.P. te vliegen naar Pakse?

We willen dan afzakken naar Siem Reap, en weer eindigen in Bangkok.

Heeft iemand tips?

• Tino

Hoi,

Het ligt eraan hoe je van de grens van thailand naar Luang Prabang wilt gaan. Er zijn 3 opties volgens mij.

De mooiste m.i. is per slowboot over de mekong. Je doet er dan 2 dagen over vanaf de grens. Je kunt ook per speedboat in een dag dat stuk varen, maar dat schijnt gevaarlijk te zijn. Derde optie is per minibus te gaan. Volgens mij ook een dag.

Je kunt naar Pakse gaan met de Vip bus. Dat is wel een rit van 2 keer +- 10 uur bussen. Eerst van LP naar Vientiane, daarna van Vientiane naar Pakse. Als je de tijd hebt dan kun je nog in Vang Vien een tussenstop doen vanuit LP. In vientiane kun je je ook wel een dag vermaken. Vond het wel een leuke stad. Als je de tijd niet hebt zou ik gaan vliegen.

Wij gaan pas in mei volgend jaar vanuit Siem Reap naar het zuiden van Laos dus over dat gedeelte heb ik nog geen tips…..

Groeten Tino

• Renate

Kijk ook eens voor wat informatie en foto's op www.renbertvakantie.nl

Laos is super

• natalie

Ik weet niet hoe lang je de tijd hebt, maar wat ik een geweldige omgeving vindt is Luang Nam Tha. Wij zijn vanuit Chang Rai naar Luang Nam Tha gegaan. Via Noord Loas weer richting Vang Vieng, Luang Prabang. In Vientiane het vliegtuig naar Paks genomen. Goedkoop en relaxed. De meeste reizigers gaan vanuit Vientiane per nachtbus naar Pakse. Maar aangezien wij twee kleine kinderen bij ons hadden, hebben wij destijds voor ‘luxe’ gekozen.

En wat reizen betreft per bus. Je weet nooit hoe lang je er over doet. Onze ervaring is dat de bus vertrekt als ie vol is. We hebben een keer een bus gemist omdat ie veel eerder dan de aangegeven tijd vertrok. We kregen te horen vol=gaan. Echter het andere uiterste hebben we ook meegemaakt. Ruim twee uur wachten omdat er onvoldoende passagiers waren. Daarnaast is het vaak onzeker hoe lang een bus erover doet. Als het hard heeft geregend, heb je te maken met weggeslagen wegen, slechte wegen, gekantelde vrachtauto's,etc…het is altijd maar weer afwachten hoe snel de reis gaat. Onze reis van 5 uur duurde uiteindelijk bijna 12 uur. Maar vaak gaat het ook goed….Wij hebben alles meegemaakt.

Varen over de Mekong is leuk, maar wat mij betreft niet de meest unieke ervaring. Reizen per bus is vele malen leuker en mooier. Maar als je leuke mensen op de boot treft, is het zeker gezellig.

Maar Laos is GEWELDIG. Wat je volgens mij niet mag missen is Luang Namtha, VAng Vieng, Luang Prabang, Boloven Plateau, Eilanden in het zuiden, zoals Don Khong.

Via het zuiden van Laos hebben wij de oversteek gemaakt naar Cambodja. Vervoer is goed geregeld al kan de grens voor wat oponthoud zorgen. Overstap op andere bus, stempelen, stempelen en nog eens stempelen bij de grens. Alles in een zeer langzaam tempo.

Voor onze reis kijk eens op www.mellefeije.web-log.nl. Als je nog vragen hebt, stel ze op de site gerust. Ik mail je terug. Houd er rekening mee dat wij rustig hebben gereist omdat onze kinderen nog jong zijn.

• Marta

Wij gaan over twee weken onze toch beginnen in Thailand/Laos en wie weet Cambodja.

Waar ik alleen nog niet uit ben, is hoe we van 4000 Islands (Si Phan Don) weer in Thailand komen (liefst naar Hua Hin, paar dagen rlxen aan het einde). (Hier willen we onze reis mee afsluiten).

• Tino

Je zult dan weer terug naar Pakse moeten gaan en vanaf daar terug naar Bangkok. Bijvoorbeeld bus van Pakse naar Ubon Ratchathani en vanaf daar bus/trein/vliegtuig naar Bangkok.