2 weken laos

• willy schurink

14 oktober vlieg ik naar Bangkok, op 30 oktober terug naar Amsterdam. Dit keer wil ik naar Laos. B.v. via het noorden van Thailand met de boot over de Mekong naar Luang Praban en dan via Vientiane en Oost-Thailand terug naar Bangkok. (nog) geen idee hoe lang ik hierover doe. Daarom: wie heeft tips voor de route en met welk vervoer en van noord naar zuid of juist andersom?

• lianne

Hallo Willy,

Wij deden dezelfde route als jij wil gaan doen 2 jaar geleden.

Je kunt alles uitgebreid nalezen op mijn site onder; onderweg in Thailand en Laos.

Dit is de link;

Bosch Vertrekt

Mocht je nog vragen hebben mag je me altijd mailen natuurlijk.

Groetjes Lianne

• ignace

In ieder geval is de goedkope vliegverbinding tussen Udon Thani en Vientiane al een tijdje opgeheven wegens te lage bezettingsgraad.

• paul

Hai

Ik ben in juli en aug in thailand en laos geweest en ben vanaf vientiane door laos omhoog gereisd in ongeveer 2 weken.

Er is tussen Vientiane en Vang Vieng een goede bus verbinding, de reis duurt een paar uur. Vientiane zelf is niet heel spannend we zijn hier ook maar een paar uur geweest en toen gelijk door naar Vang Vieng. Het enige wat wel leuk is is d' Arc de triomf. Tussen Vang Vieng en Luang prabang is ook een goede bus verbinding, je kunt in Laos kiezen tussen de toeristen busjes en openbaar vervoer. Het openbaar vervoer is over het algemeen prettiger reizen je hebt veel meer ruimte en je reist in een grote bus, alleen vertrekken de bussen maar een paar keer of slechts 1 keer per dag. En het is in ieder geval een stuk goedkoper. Als je met de toeristen bussen gaat word je opgepropt in een mini van en ga je met een rotgang door de bergen naar je bestemming, maar je word wel opgepikt bij je guesthouse en er vertrekken meerdere busjes per dag, je betaald wel een stuk meer voor deze reis. Vanaf Luang prabang kun je met de boot de bus of per vliegtuig richting de Thaise grens of andersom. Vanaf de Thaise grens moet je eerst met een bus een reis maken van een dag volgens mij en vervolgens kun je een boot pakken die er twee dagen over doet om naar Luang prabang te gaan. Als je dit doet ga dan niet met de snelle boot, dit schijnt levensgevaarlijk te zijn, zeker in het regenseizoen en het gebeurd regelmatig dat mensen hierbij verongelukken. De langzame boot is in principe veilig. Je kunt via meerdere fora genoeg info krijgen over deze boot tocht en vanaf waar deze vertrekt. Of ga gewoon op pad en kijk ter plekke wat je doet. Er is goed aan info te komen en ter plekke zijn er genoeg mensen (lokale bevolking en toeristen) die je kunnen vertellen wat de mogelijkheden zijn. Dit traject is goed te doen in 2 weken. Ik ben zelf vanaf Luang prabang gevlogen naar Chiang Mai met Laos airlines, dit omdat we zat waren van de lange reisdagen en in het regenseizoen schijnt er in noord Laos niet veel te beleven te zijn. Een ticket kost ongeveer 80 euro pp.

• willy schurink

Allemaal bedankt voor de informatie. Mijn plan krijgt steeds meer vorm. Denk dat ik met deze info vanaf Bangkok via Udon Thani naar Vientiane en Luang Prabang naar Noord-Thailand ga. Daar zie ik dan wel hoeveel ik tijd ik nog heb (of niet).

Heb er nou al zin in…………