Route advies gevraagd!

• Karlijn

Wie o wie kan mij helpen?

Wij vertrekken in oktober naar Azie om vervolgens door Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam te reizen. Nu ben ik de route enigszins aan het uitstippelen, maar loop tegen een paar dingen aan en heb uiteindelijk heel veel vragen… Hopelijk heeft iemand hier ervaring met deze route en weet hij/zij raad!

Mijn route door Laos is voor alsnog als volgt:

- Vanuit Chiang Khong (Thailand) de grens oversteken naar Houay Xai.

- Daar willen we deelnemen aan de Gibbon Experience (3 dagen)

- Verder naar Luang Nam Tha (hoeveel dagen raden jullie aan?) - Luang Prabang (3 dagen genoeg/teveel?) - Vang Vieng (klopt het dat we daar niet te lang moeten blijven?) - Vientiane (4 dagen genoeg/teveel?)

- Van Vientiane willen we naar Savannakhet. Iemand tips hoe we dit stuk het beste kunnen bereizen?? Hoe lang zouden jullie in Savannakhet blijven?

- Van Savannakhet door naar de Tadlo watervallen.

- Vanuit daar reizen naar Pakse. Hier zouden we een jungle tocht willen doen. Heeft iemand tips? Is dit een leuke/goede plek voor een jungle tocht of kunnen we dat beter ergens anders doen (in Laos, of in Thailand, Cambodja of Vietnam).

- Vanuit Pakse willen we naar Cambodja. Ik heb begrepen dat dit overland kan (Si Phan Don –> Stung Treng) maar dat we ook kunnen vliegen van Pakse naar bijv. Siem Reap. Nu heb ik op de site van Lao Airlines zitten snuffelen en een enkeltje voor 2 personen kost al gauw meer dan 150 euro. Dat lijkt me nogal duur toch? We hebben namelijk al het eea geboekt via Airasia en dat is vele malen goedkoper! Kortom: Wat is wijsheid? Is de overgang goed te doen via het land? Zo ja, hoe lang doe je er ongeveer over?

Zoals jullie zien, heeeeeeeeeel veel vragen! Alvast bedankt voor het lezen, ik hoop dat jullie wat duidelijkheid kunnen geven in mijn chaos :)

Groet Karlijn

• Bert

Ik kan je over een klein gedeelte adviseren. In Vientiane ben je in 1, max 2 dagen wel klaar. Blijf dan liever een paar dagen langer in Luang Prabang, je kan dan met de bus naar Vientiane en eventueel uitstappen in Vang Vieng (als je houd van 18-jarige dronken Engelsen). In Luang Prabang is genoeg te beleven: bijvoorbeeld via Tiger Trail: www.laos-adventures.com hier kan zelfs vanuit thuis boeken, of anders ter plekke! Om echt bij de mensen thuis te komen en te beleven hoe het eraan toegaat! Community based fair trek toerisme!.

Veel plezier, klinkt als een fantastische reis!

• lianne

Ik sluit me aan bij de reactie van Bert. Maximaal 2 dagen voor Vientiane. Vang Vieng is wel leuk om te fietsen en als je van tuben houd! Onze kids vonden het geweldig. Vang Vieng is wel een raar dorp, met idd veel jonge (beschonken) backpackers, happy pizza's ed.

Neem meer tijd voor Luang Prabang! 3 dagen is echt te kort. Wij waren er met gemak een week, en hebben er nog steeds heimwee naar!

De gibbon X moet geweldig zijn, maar wel zwaar als je in regentijd bent. Dan moet je een stuk langer lopen.

Wij zijn net (gisteren) terug uit Cambodja en Vietnam,en waren 2 jaar terug in Laos.

Kijk anders even op onze website voor meer tips, en eventueel voor guesthouse info;

Bosch Vertrekt

• Karlijn

Hoi Bert,

Bedankt voor je tips en adviezen! We zullen zeker een paar dagen extra inplannen in LP en wat dagen schrappen in VV en Vientiane. Bedankt voor de site, staan heel veel leuke trips op!!

Groet Karlijn

• Karlijn

Hoi Lianne,

Bedankt voor je reactie. Mooie site hebben jullie :) Heel handig voor guesthouse info. Ik heb opgeschreven waar we moeten gaan slapen én waar niet! We plannen sowieso wat meer dagen in voor LP. Ben erg benieuwd naar de Gibbon Experience. We komen half november aan in Laos, niet echt meer regenseizoen dus. Wat ik lastig vind is dat we vooraf moeten boeken, dus we moeten vast leggen wanneer we er zijn. Hoe hebben jullie de grensovergang van Thailand naar Laos ervaren? Hoeveel tijd zou je uittrekken van van Chiang Mai naar Houay Xai te komen? En wel of niet via Chiang Rai?

Alvast bedankt!

Groet Karlijn

• lianne

Hoi Karlijn,

Wij hadden de Gibbon Experience ook van te voren geboekt, maar konden ter plekke nog gemakkelijk annuleren.Was geen enkel probleem.

De grensovergang van Thailand naar Laos is supersimpel. Trek er wel genoeg tijd voor uit ivn formulieren in te vullen (wij moeten alles maal 5 dus dat zijn wel heel veel formulieren steeds)

Van Chiang Mai naar Chiang Khong daar doe je een groot gedeelte van de dag over. Vanaf Chiang Rai is het natuurlijk wel een heel stuk korter. Hoe lang precies weer ik niet, omdat wij nooit in Chiang Rai geweest zijn. In Chiang Mai kan je bij ieder reisburootje heel gemakkelijk een kaartje voor de minibus naar de grensovergang kopen. Ze komen je bij je guesthouse ophalen, dat is heel handig.

Gaan jullie ook nog naar Vietnam? Ik zet onze guesthouse reports van Vietnam binnenkort op de site, als ik wat meer tijd heb. Mocht je nog vragen hebben over het een of ander mag je me altijd mailen hoor.

Groetjes Lianne

• Tino

Hoi,

Van chang Mai naar Chang kong zou je ook met de Vip bus kunnen doen. Het voordeel tov de mini bus is dat je dan kunt uitstappen in Chang Rai. Als je daar een tussenstop van 2 uur in plant kun je met een tuk tuk naar de Witte Tempel gaan aldaar. Dit is wel een van de mooiste tempels die ik heb gezien. Je gaat dan van Chang Mai naar Chang Rai met de Vip bus. Op het station waar je aankomt vertrekken ook elk half uur ofzo bussen naar Chang Kong. Regel een tuk tuk en zorg dat die op jullie blijft wachten bij de witte tempel! Vervoer terug kan een probleem zijn.

Gr Tino

• Karlijn

Hoi Tino,

Bedankt voor de tip! Leuk! Misschien een suffe vraag, maar wat is een vip bus? En waar herken ik die aan?

En hoe lang doen we er over van Chiang Mai, via Chiang Rai met tussenstop, naar de grens bij Chiang Kong? Moet ik daar een dag voor uit trekken?

Bedankt!!

Groet Karlijn

• Tino

Hoi Karlijn,

De VIP bus is een duurdere variant van de normale lijndienst. Vertrekt dan ook gewoon vanaf het busstation. Voordeel is dat je betere stoelen hebt, meer beenruimte en je krijgt nog een flesje water en een snack. Nadeel in Thailand vond ik wel dat het erg koud is door de airco…. Wij hebben van Chang Mai naar Chang Rai de Vip bus genomen, dacht een uur of 3. Omdat we het beiden te koud hadden hebben we vanaf chang rai de normale bus met ventilator genomen. Dacht dat die er zo'n 2 uur overdeed naar Chang Kong. Volgens mij vertrokken we 's ochtend om 8 uur en waren we rondh 4 uur in Chang Kong, inclusief de tijd bij de Witte Tempel.

Groeten Tino