Wij gaan in november naar Laos en verheugen ons daar erg op. Nu vroeg ik me af wat nu typisch Laotiaans eten is. Lijkt het op Thais, en is het ook pittig?
Het Lao eten verschilt nogal van het noorden of het zuiden. Het eten in een restaurant in Laos duurt in iedergeval lang aangezien Lao geen haast hebben (en volgens mij geen besef van tijd). Kijk eens op Northern Lao Food
Een andere reden is dat veel gerechten gemaakt worden van verse basis ingredienten. Dus niet van te voren geprepareerde sausjes, voorgesneden groenten, maar de oorspronkelijke ingedienten verzamelen en gaan koken. Dat neemt natuurlijk meer tijd. Maar dat geeft de gasten ook gelegenheid gezellig een Birtje (Bia lao) te drinken en wat te kletsen. Haast is niet een Lao begrip, maar een falang probleem.
Wel als je met 1 of 2 personen bent is dat niet zo erg inderdaad, zelfs wel gezellig. Maar als je met ene groep van 24 man/vrouw wat wilt eten tijdens je lunch terwijl je op weg bent om aan een trekking te beginnen dan wordt het toch een probleem en niet alleen voor die falang maar ook voor de Lao gids. Mijn fout natuurlijk, dat was een leer momentje. Volgende keer gewoon van te voren eten bestelen en van te voren afrekenen want ook daarbij hebben de Lao geen haast.
Ja, dat herinnert mij aan die dag dat we met een grtote Toyota truck van Vientiane naar Udomxai zouden reizen. Ongeveer 8 mensen aan boord, en eeen hele vracht op het dak. Het was een lang end, ik was chauffeur, en ik schatte zo'n 11 uur voor de boeg. In plaats van 6.30 vertrokken we pas om 7.30, want de wagn was nog niet geleden.
Toen, na een uur rijden ongeveer, moest er voor een maaltijd gestopt wordn, omdat we door een bekend visdorpje kwamen. Lao kunnen daar gewoon niet omheen, we moesten eten. Dat duurde ruim 1 1/2 uur, tot grote ergenis van de chauffeur die had gehoopt voor donker in Udomxai te komen, omdat het laatste stuk erh slechte weg is, die je beter niet in het donker kan rijden. Uiteindelijk was het 8.30 toen we aankwamen. Sinsdien heb ik een regel als ik passagiers heb: We stoppen allen voor eten als ik weet dat dat restaurant snel kan bedienen, en some alleen maar voor wat weghaal voedsel. Maakt me niet populair, maar we komen er wel!
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?