aantal vragen

• karin

Hallo allemaal,

eind sept vliegen we naar Bangkok en van daaruit willen we naar Laos, totale reisduur 3 weken.

Nu zitten we alleen nog met een paar vragen, wellicht dat jullie ons kunnen helpen?

* visum is die bij de grens voor 15 of voor 31 dagen?? (ik lees hier verschillende berichten over)

* is er een grensovergang bij Savannaketh of Pakse richting Thailand?

* festival Nam Khan wanneer is dat in Luang Prabang? (toevallig in oktober….zou leuk zijn)

* kun je vanuit Vientiane een dagtocht boeken naar de Vlakte der Kruiken?

* is het noorden verstandig nog in het regenseizoen of ben je hier gewoon te lang mee bezig om er dan te komen?

Groetjes Karin

• Tino

1) Visum is voor 30 dagen(denk aan een pasfoto)

2) Ja er is een grensovergang in de buurt van Pakse en Savannaketh:

Savannakhet & Mukdahan

This is the southernmost river crossing between Thailand and Laos. A bridge across the Mekong River near Savannakhet was opened in late 2006, giving travellers the ­option of a road or river crossing.

Vang Tao & Chong Mek

This border 44km west of Pakse is a popular and easy entry into southern Laos. Rapid and express trains from Bangkok’s Hualamphong train station run three or four times per day to Ubon Ratchathani (sleeping berths 471B to 1180B, 12 hours, 575km), from where it’s three or four hours to Pakse by local transport, or faster on the Thai-Lao International Bus.

• Koffiedick

Een ‘visa on arrival’ in Laos is 30 dagen geldig en aan de grens verkrijgbaar, ook in Savannakhet en in Vangtao (bij Pakse)

Een visum voor Thailand is 2 maanden geldig en verkrijgbaar bij de ambassade. maar, wanneer je via het vliegveld Thailand binnenkomt kun je ook een stempeltje krijgen van 1 maand en bij de ‘gewone’ grensovergangen aan de landsgrenzen een stempeltje waarmee je 15 dagen in Thailand kunt verblijven zonder visum.

(visa excemption = visa uitzondering)

(Er is een Thaise ambassade in Vientiane en een consulaat in Savannakhet)

• Gianni

Hallo Karin,

Ik heb niets toe te voegen enkel ben ik erg nieuwsgierig hoe je het gaat doen want wij willen in maart met 1 kleine van ruim 1jaar

ook in 3 weken wat van Laos en Thailand zien. Dus als een een blog hebt of iets waarop we je verrichtingen kunnen volgen of nalezen dan hoor ik dat graag.

Veel succes.

Gr. Gianni

• karin

Hey,

Er zal een weblog bijgehouden worden op www.catoo.waarbenjij.nu

We zitten nog een beetje met de route te stoeien. Wel of niet naar Vlakte der Kruiken en Vang Vieng.

Hebben jullie al enig idee hoe jullie route eruit gaat zien?

• Gianni

Hoi Karin,

Wij zitten ook te kijken wat voor ons mogelijk is ivm de kleine.

Ik denk dat wij eerst aanvliegen op BKK om vanuit daar naar het noorden of oosten te reizen (ben wel benieuwd want ik ben daar in '80 ook geweest en wat is er allemaal veranderd!) dan per boot overvaren ofzo en dan overland naar Vientiane, dan per vliegtuig naar Luang Prabang. Vlakte der Kruiken zou ik ook wel willen en Pakse maar hoe komen wij daar en hoe gaat het met de kleine dat zal bepalend zijn voor wat we doen. We zijn voorzichtig geworden met die kleine daar hij het afgelopen jaar 4 dagen in een ziekenhuis in Kuala Lumpur heeft moeten liggen ivm uitdroging tijdens onze reis door Maleisië en Singapore. Op dat moment ga je pas inzien hoe belangrijk gezondheidszorg is en voor wat wij begrepen en gelezen hebben is het slecht gesteld met de zorg in Laos dus vandaar eigenlijk alleen de grote plaatsen zodat we snel terug kunnen naar Thailand als het nodig mocht zijn.

Wegblijven doen we niet want Azië is zo indrukwekkend dat we er nog lang niet uitgekeken zijn.

• ignace

De banken wisselen zowel euros als dollars.

Regenseizoen betekent circa 5 keer per week enkele uren hevige regen,

met name in juli en augustus.