ATM, pinnen?

• Judith

Ik vraag mij zo af, of er pinautomaten in Laos zijn. Zoja,

waar precies?

Kan je er ook gewoon Euro's wisselen? Ik lees alleen maar over dollars.

Ik wil vanuit Bangkok naar het noorden gaan en daar de Mekong oversteken naar Vientiane.

Wie heeft een tip voor een goedkoop gasthoius voor me?

Ik denk daar omstreeks 15 juli aan te komen, in de regentijd dus.

Heeft iemand hier ook ervaring mee?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

• lianne

Hoi Judith,

Ik weet een goed en goedkoop schoon guesthouse voor je!

Ga naar het Suan Keo in de Silversmitthing area, voor maar 7$ per nacht heb je hier een ongeloofelijk schone, nette kamer met proper eigen sanitair.

Voor foto's en een duidelijke beschrijving klik je door naar mijn guesthouse reports;

Suan Keo

Ook voor meer guesthouses waar we verbleven tijdens onze Thailand/Laos reis trouwens.

Mocht je nog meer vragen hebben kan je me rechtstreeks mailen via de mailform op onze site.

• Tino

Er zijn pinautomaten in Vientiane en Luang Prabang. Het is alleen niet zeker dat je daar kunt pinnen. Rabobank europas werkte in ieder geval niet in Laos afgelopen mei. Met een mastercard konden wij wel pinnen daar. Als je vanuit Thailand komt kun je ook makkelijk betalen met de baht in Laos.

Gr Tino

• Koffiedick

In Savannakhet, pakse en attapeu kan je ook pinnen.

Sinds kort is er zelfs een australische bank waar je meer dan de gebruikelijke 70 euro in een keer kunt pinnen, daar is een max van 200 euro.

Pinnen kost 2 euro per keer aan de Laos kant en nog een aantal euro aan de nederlandse bank kant (muv de postbank)

splinternieuwe eurobiljetten zonder beschadigingen kun je bij iedere bank wisselen voor Kip.

Bij de grens heb je dollars nodig omdat er anders met een woekerkoers wordt gerekend.

Thai Baht is een alternatief, maar het kost je altijd geld als je er lokaal mee betaald omdat er soms wel met hele rare koersen wordt gerekend.

• André

Die Australische bank die zit in Vientianne neem ik aan.

Waar of waar in de buurt.

Heb je ook een naam van die bank?

En weet je of je daar ook met je pinpas met chip (ING en Rabo)

terecht kan.

bvd gr

André

• Koffiedick

Weet alleen waar die bank in Pakse is, tegenover het voetbal stadion.

Weet alleen dat ie ook in Vientiane is, maar helaas niet waar.

Welke passen dat de Atm allemaal slikt weet ik niet, weet wel dat mijn pas op een gegeven moment niet meer geaccepteerd werd en dat ik ipv ‘current account’ nu ineens ‘saving account’ moest toetsen…

• André

Beste Koffiedick,

Heb jij daar een nieuwe ING of Rabo pas gebruikt met de vervloekte chip of een andere?

De ING geeft namelijk aan dat het in Laos onmogelijk is.

gr. André

• Koffiedick

Beste Andre,

Heb zelf geen ING of Rabo pas, maar, er komen hier in Paksong genoeg Nederlanders bij mij op de koffie, zal mijn oren wel openhouden.

Iets anders, volgens mij moet het mogelijk zijn om in Nederland een bankrekening bij een andere bank te openen en daar een debit pas aan te vragen, dan moet je wel gaan betalen voor een buitenlandse opname maar dan werkt het iig. Met telebankieren kan je er dan geld heen storten wanneer dat nodig is.

Woon bijna 2 jaar in Laos en het is iedere keer weer een "groot feest :S" wanneer ik naar de pin automaat moet, een 2e pas is echt geen overbodige luxe….

//edit//

Heb nog een link gevonden naar die Australische bank: http://www.anz.com/laos/en/Personal/ misschien dat dit je wat verder helpt

• André

Sabeidee Koffiedick

Ik heb al gemailed met de ANZ Vientianne; geen antwoord.

Over een paar weken ben ik er zelf weer moet ik maar even kijken welke mogelijkheden er inmiddels zijn.

Ken nog wel iemand die bij die groen-gele bank werkt en die nu al een heleboel lokale atm's aan het plaatsen is.

Voorlopig maar wachten tot de rest van europa volgens afspraak op de chip overgaat dan moeten ze wel.

En ondertussen maar een uurtje extra bussen om in Nhong Kai je te laten rippen voor 150 Baht door de Bangkok Bank.

Even iets anders Hoe krijg jij het voor elkaar om daar nu al 2 jaar te zitten? Is volgens mij niet al te eenvoudig.

Is voor de rest niet interessant voor dit forum, maar als je wilt reageren dan maar op gea.productions@gmail.com.

• Koffiedick

Beste André,

de stap om er te wonen was eigenlijk heel eenvoudig, om er te wonen is een stuk minder eenvoudig.

4 jaar geleden heb ik een huis in Thailand gehuurd met het idee om zuid oost azië te verkennen. Dat is allemaal volgens planning verlopen, heerlijk om na een ‘verre’ vakantie met de bus naar huis te gaan.

Op een van mijn reisjes naar Laos ben ik in Paksong geweest om groene koffie te kopen, (o ja, ik ben een amateur koffierooster ) , en kwam ik mijn vrouw tegen die de koffie trader van de familie is.

Hou mezelf nu bezig met het organiseren van coffee workshops, roosteren en exporteren van groene koffie. Vrijwel alle buitenlanders die op doorreis zijn van Pakse naar Tat Lo stoppen bij mij om koffie te drinken en vooral ook om koffie te kopen.

Vertel ongeveer een 30 keer per dag bovenstaand verhaal en hoor ook nog eens 30 verschillende reis verhalen per dag aan. :)

Ben bang dat ik beter op de hoogte ben van Laos dan de Lonely Planet. Ha ha.

Voor de rest laat ik alles maar op of afkomen zoals het komt.