Houei sai- luang Prabang - vientiane

• Ronald vliet

Beste Laos reizigers,

Wij 2 ouders en 2 kids gaan een reis maken vanaf thailand naar grens Laos dan naar Luang Prabang - Vientiane en dan door naar Cambodja.

We hebben nogal een aantal praktische vragen en we hopen dat jullie daar antwoord op hebben:

- Kan je als je een visa hebt geregeld in Laos nog terug naar Thailand om te slapen om de volgende morgen vroeg met de boot weg te kunnen? en wat kost een visa? waar kunnen we dat het best regelen?

- Met welke organisatie of reisagentschap kun je het beste de slowboat boeken?

- Wat is een goed guesthouse in Pak Beng?

- Wat te doen in Luang Prabang? welk guesthouse met zwembad kunnen we het beste nemen ( zwembad voor kids) wat ook nog centraal ligt?

- Idem voor Vientiane

We horen graag van jullie en alvast bedankt

grietjes,

Ronald en Saskia

• Michelle

Visa regel je aan de grens en kost voor Thailand niets.

Slowboat boek je ter plekke. Altijd plaats.

Vientiane Lane Xang hotel aan de Mekong met zwembad en lekker centraal, redelijk geprijst 30 usd pn.

Voor LP moet je ff googelen maar er zijn maar weinig hotels met zwembad. Op Koning Aap en Djoser kun je lezen wat er zoal te doen is. In LP kun je naar reisburootjes stappen en kijken wat er nog meer is dat jullie leuk vinden. Als je met 4 personen gaat kun je ook een Lonely Planet kopen. Daar staat een batterij aan guesthouses in en waar je wat kunt bekijken.

• lianne

Hallo Ronald en Saskia,

Wij gingen jullie voor met 3 kinderen. Wij hebben geslapen in Houay Xai bij het Thaveesinh Hotel, maar je hebt daar keuze genoeg hoor. Je kan denk ik ook niet terug naar Thailand om te gaan slapen.

Onze boottickets kochten wij bij BAP guesthouse, veel te duur. Ook kregen wij hier de slechtste wisselkoers ooit voor onze euro's. Maar daar kwamen we in Luang Prabang pas achter. Je kunt de boottickets het best zelf regelen aan de kade. Laat je niet neppen! Visum kost 35$ + eventuele overtime fee 1$ na 16.00 uur en in het weekend.

In Luang Prabang kan ik je Suan Keo guesthouse aanraden. Geen zwembad, maar je kan overal genoeg zwemmen bij watervallen en zo.

Kijk maar eens op onze site;

www.boschgoesasia.web-log.nl

voor onze belevenissen met onze 3 kids, waar we sliepen en wat we deden.

Misschien kan het jullie weer een stapje vooruit helpen.

Wij gaan deze zomer naar Cambodja en Vietnam voor een nieuwe uitdaging…

Groet

Lianne

• ronald1

Beste Lianne,

Ik heb gisteravond beetje op je site gelezen alleen tot nu voorbereiding gelezen. Ik las dat jullie hebben geprobeerd om de slowboat te boeken die in 1 dag in Luang Prabang is.

Nu zijn jullie geweest kan je binnen 1 dag boeken met een Expresboat om van Houes Sai naar Luang Prabang te varen.

Als je namen hebt van sites of reisagnetschappen die we kunnen bezoeken in Houei sai ben ik je zeer dank baar.

Zou je ook je email adres willen opgeven zodat ik direct kan emailen met je?

BVD

ROnald

• lianne

Hallo Ronald,

Nee, het is uiteindelijk niet gelukt om met de fast-slowboat het traject Houay Xai-Luang Prabang in 1 dag af te leggen. Ik had eigenlijk al gereserveerd bij Chiang Saen River Hill hotel in Chiang Saen ,maar dat werd enkele maanden voor ons vertrek gecancelled wegens te lagen waterstand. Erg vreemd allemaal. Het zou een luxere boot zijn, soort slowboat met met sneller vaarvermogen waardoor de afstand in 1 dag te overbruggen zou zijn.

Wat we toen gedaan hebben is ter plekke ; in Chiang Mai bij de travelhub The Travelhub Chiang Mai een minibus ticket gekocht van Chiang Mai naar Chiang Khong. Ze bieden ook pakketten aan maar het is allemaal prima zelf te regelen, en goedkoper ook dan zo'n pakket.

Toen zelf de grens over met een bootje (er zijn echt ruimschoots bootjes voorhanden) en 1 nacht in Houay Xai geslapen.

Ter plekke in Houay Xai kan je boottickets voor de slowboat of fast boat kopen.

Koop ze niet zoals wij bij BAP guesthouse, daar wordt je genept waar je bijstaat. Wissel hier ook beslist geen geld, want je krijgt de slechtste koers ooit. Niet wetend wat precies de koers is als je net in Laos bent gearriveerd, wordt hier flink misbruik van dit feit gemaakt. Geef ze eens ongelijk…

De fastboat kan ik je niet aanraden, die vaarden wel, het zijn een soort speedboten waar je met een helm op en oordoppen in zit gepropt. Veel herrie, veel gespetter. Ik kan er geen voordeel aan ontdekken, alleen dat je sneller in LP bent. Ik vond het er gevaarlijk en zeer onconfortabel uitzien. Zeker met kinderen zou ik dit niet overwegen.

De slowboat daarin tegen kan ik je ten zeerste aanraden! Erg relaxed allemaal. Het comfort is niet het je van het, maar de ervaring op zich, en de fantastische landschap waar je doorheen vaart is gewoon een ervaring op zich!

Ik zou het zo weer overdoen. In Pak Beng kan je prima slapen, er zijn daar nu veel overnachtings mogelijkheden, het is heus niet te primitief. Heel toevallig kwamen wij terecht in Phet Sokxai hotel, een prachtig teakhouten gebouw met Mekong View voor een lowbudget prijs.

Natuurlijk mag je me ook mailen

Dat kan via onze site via het mailform ( onder de familiefoto links)

boschgoesasia