Malaria

• Karlijn

Hallo Allemaal,

Wij gaan in oktober van dit jaar naar Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam. Nu ben ik me aan het inlezen over de verschillende inentingen, maar ik vraag me af of je ook echt malaria tabletten moet slikken. Ik ben erg benieuwd of jullie dat wel/niet gedaan hebben, wat jullie overwegingen/argumenten zijn en indien je wel tabletten hebt geslikt, welke tabletten en wat was je ervaring?

Zo, een hele lijst vragen, hopelijk willen jullie toch antwoorden :)

Alvast bedankt!

Groet Karlijn

• Prikker

Bij korte vakanties (=<1 mnd) zou ik 't sowieso wel nemen.

Maar eigenlijk moet je 't bespreken met de gezondheidsdiensten.

Gezien het geval dat je zoals jullie toch een, gok ik, 2-3 maanden onderweg zult zijn om die landen te bezoeken, kun je rekening houden met 't seizoen (Okt-Jan is gunstig in jullie geval), de route en of je al dan niet in de minder stedelijke/grensgebieden reist.. deze laatste kennen vaak een groter risico.

Bekijk hoeveel dagen je erover doet om bij een grotere stad/betrouwbaar ziekenhuis te komen wanneer één van jullie twee ziek en mogelijk slecht vervoerbaar kan zijn.

Ik heb zowel Malarone als Lariam gebruikt, beide nooit echt problemen van ondervonden, maar dat kan voor een ieder anders zijn, daarom moet je vooral met Lariam vroeg beginnen.

Bij langere trips heb ik niets gebruikt (op eigen risico) omdat ik ‘t idee heb dat ’t, zeker bij langer gebruik, heel erg slecht voor je gestel is. Ik heb 't wel altijd bij me gedragen.

Uiteindelijk is het allerbelangrijkst dat je je goed beschermd met anti-malaria smeermiddeltjes of goede bedekkende kleding op de uren dat de muggen actief zijn.

Gebruik ook de zoekoptie maar 'ns, daar staat nog een heleboel meer in :

http://www.prikpagina.nl/search.php?f=1584&globalsearch=0&search=Malaria&match=1&date=180&fldsubject=1&fldbody=1

• Koffiedick

Hallo Karlijn,

ben van mening dat je er voor moet zorgen dat je niet gestoken wordt…

Malaria kan alleen savonds voorkomen en wanneer er dan te veel zoemende beesten zijn dan gebruik ik deet in een hele lichte vorm.

Nou woon ik zelf in een gebied waar malaria absoluut niet voorkomt, maar ik heb altijd een spray bij me wanneer ik één of meerdere dagen weg ben.

• nakluaboy

Heb nog nooit die rotzooi ingenomen en ben nog nooit ziek geworden. Van die pillen kun je ook ziek worden dus beschermen tegen muggen.

• Marike

Hoi Karlijn,

Ik ben net een paar weken geleden bij de gezondheidsdienst (Meditel) geweest voor inentingen. Deze inentingen krijg je vaak vergoed van je zorgverzekering. Mijn advies is dan ook, om langs te gaan en een afspraak te maken welke inentingen je nodig hebt.

Zelf ben ik al in Thailand, Vietnam en Combadja geweest. Voor deze landen heb ik geen malaripillen geslikt. Over 2 weken gaan we via Thailand naar Laos. Voor Laos worden wel malariapillen aanbevolen. Ik heb de Malarone gekregen. Ook deze worden volledig vergoed door mijn zorgverzekeraar.

Er gaan vaak geruchten rond over het gebruik van malariapillen. Maar als je ze juist en op vaste tijden inneemt, mag dat geen problemen op leveren.

Mijn advies is dus, maar een afspraak met een gezondheidsdienst. Ook hier weer even kijken naar je zorgpolis of er contractafspraken zijn en anders gewoon even bellen. Scheelt toch weer.

Veel plezier met de voorbereidingen.

Groeten,

Marike

• lianne

Mensen weten vaak niet dat ze voor malaria profylaxe verzekerd zijn.

Het is wel zo dat je deze tabletten in de apotheek moet betalen en zelf de declaratie regelen met je verzekering.,

Dat komt omdat malaria tabletten niet in de basis verzekering zijn opgenomen.

• Kourtney

Waklnig in the presence of giants here. Cool thinking all around!

• Mavrick

Now I feel stupid. That's caelred it up for me