pinkosten

• bert

Wat zijn de pinkosten, als je maar 70.000 kip per keer kan pinnen lopen de kosten denk ik aardig op, of …. heb ik het mis.

Is het beter om euro's mee te nemen en te wisselen?

Alvast bedankt

Bert

• Judith

Hoe ging dit? Ik ben heel benieuwed naar je ervaringen.

Zijn er pinautomaten? Kan je euro's wisselen? Of moet je toch maar dollars meenemen?

groet, Judith

• lianne

Wij hebben een rabo-totaalpakket. Dat houd oa in dat we in het buitenland, ook buiten Europa geen pinkosten betalen. En idd in Laos was dat een groot voordeel, omdat je een relatief laag bedrag kunt pinnen 700.000 kip per keer, maar wel 6x achter elkaar.

Wij wisten in 2007 ook niet wat we konden verwachten en hadden veel dollars, euro's en Thai Bath mee cash. Maar zelf toen al, waren er pinautomaten in Luang Prabang (1) en Vang Vieng (1) en Vientiane (meerdere).

Dus achteraf was al dat cash geld niet nodig geweest. En nu, 2 jaar later weet ik zeker dat er nog veel meer pinautomaten zijn bijgekomen. Je kunt overigens ook overal geld wisselen, wij hebben dat een paar keer gedaan in ons guesthouse (Suan Keo 2) waar een echt een supergoede koers kregen.

Dus echt ongerust over het aantal pinautomaten zou je niet hoeven te zijn. Wel even kritisch kijken naar het bedrag dat je betaald bij je bank als je in het buitenland gaat pinnen. Misschien is zo'n rabo totaal pakket dan iets voor je. Het is incl europas en creditcard. Voor ons is het een uitkomst.

• André

Ook bij het ING pakkket boven het goedkoopste en volgens mij die van de ABN/AMRO

ook betaal je geen opnamekosten maar wel een heel klein percentagen voor koersverschillen.

Maar ja je ING pas werrkt niet in Laos en je creditcard rekent wel € 4,50 per keer.

In Thailand heffen de Thaise banken wel weer een extra heffing 150 Baht waar niets tegen te doen is.

Overigens neem ik al een paar jaar niets anders dan Euro's mee en zeker in (de buurt van) Vientianne gaat dat prima.

vr. gr. André

• ruud louwerse

Je kan in Azie, met name in Tailand zeker heel goed pinnen . als je in de grotere plaatsen ben loop je om de paar honderd meter tegen een pinapparaatr op. Geen enkel probleem. De kosten. Ja heb je een all in pakket bij j eigen bank betaal je geen extra kosten voor opname in het buitenland. Sinds kort is het wel zo dat je in Thailand per keer 150 bath ( 3 euro) per pintransactie betaal. Voordelig is dus het maximale te pinnen en desnoods wat in je kluisje te leggen. Ik meen dat je voor maimaal 400 euro mag pinnen.

Met een creditkaart opnemen bij een bank is ook een mogelijkheid. In een keer een groot bedrag en dan naar je kluisje. Ook dan betaal je 1 x kosten

Euros bij je hebben en omwisselen is ook niet duur en een voordelige koers ( meestal)

En tegen alle wetten in. Ik pin mijn eerste keer op het vliegveld. Iedere keer ( al 11 jaar) de meeste Bathjes gekregen van al mijn transacties in Thailand.

Fijne reis en succes. Ik weet ook nog niet wat ik dit jaar doe. Ik zie wel. Ieder heeft zo zijn eigen idee. Misschien dat jullie iets aan mijn suggesties hebben

• Karin

Wat ik graag zou willen weten, kun je uberhaupt met een rabopas en een creditcard van de rabo daar terecht??

Site van rabobank geeft aan dat je er heel weinig kunt pinnen.

Is dit anders in de praktijk, of toch verstandig om er een extra creditcard bij te nemen?

• barbara

Hi,

Wij zijn net terug uit Laos. Mijn vriend en ik hadden 2 Rabo-passen en een creditcard mee. Mijn Rabo-pas werkte niet en die van mijn vriend beperkt. Ook niet alle ATM werken goed. Met creditcard hebben we heel weinig kunnen doen. Gelukkig had mijn vriend veel contante dollars meegenomen……

gr. Barbara

• Johan

Je Rabo pinpas (met Maestro logo) hoort gewoon te werken bij alle BCEL banken. Je kunt dan maximaal 700.000 kip (circa $82) per keer pinnen, en je betaalt $2 aan BCEL (en niets aan Rabo). BCEL is de enige bank die Maestro accepteert. In alle grotere plaatsen zijn BCEL atm's, Vientiane, Pakse, Savannakhet, Luang Prabang enz. Je Rabocard (Mastercard creditcard) geeft uitgebreidere mogelijkheden maar ook meer kosten.

Barbara, wellicht heb je proberen te pinnen bij andere banken dan de BCEL?

Groeten,

Johan

• GoLaos.NL

Ik heb de laatste keer ook problemen gehad met een niet werkende Rabopas in Laos. Ook bij de BCEL pinautomaten helaas niet. In 2007 lukte het me wel. Het lijkt soms op een kwestie van geluk of pech… De Rabo Creditcard werkte wel.

• Jan

Hallo,

Hoe is de situatie NU, febr.2010.

Hebben ING - Fortis - Visa CD en ING CD.

Moeten we veel USD en Euro meenem?

Gaan medio mrt tot medio april vanaf Luang Prabang via Vientane nr Siem Reap/Pnompenh/Molikiri gebied/Shinoukville

Dank