helm verplicht?

• Hans

Kan iemand mij vertellen of een helm verplicht is op een motor in Laos?

• Koffiedick

Officieel wel ja.

In de grote plaatsen wordt er zelfs actief op gecontroleerd. In Pakse zijn er verschillende! blokkades met een 30-tal agenten die alleen op valhelmen controleren. Boete is 50.000 kip, een nieuwe helm is tussen de 40 en de 100.000 kip.Hans schreef:

>

> Kan iemand mij vertellen of een helm verplicht is op een

> motor in Laos?

• nakluaboy

zeg nou zelf wil je zonder helm in laos gaan rijden

• HansR

Ja waarom niet? nakluaboy schreef:

>

> zeg nou zelf wil je zonder helm in laos gaan rijden

• Michelle

Heel wat motorrijders kunnen deze vraag nu niet meer beantwoorden-(. Daarom dus.

• HansR

De vraag is of dat komt omdat ze geen helm droegen?

Ik begrijp ook wel dat je zonder helm een verhoogd risico loopt,maar ik begrijp het moralistische vingertje niet zo goed als het over dit onderwerp gaat.

Mensen die roken of te veel drinken hebben ook een verhoogd risico.Dit gedrag wordt doorgaans als gezellig betiteld.

Risico is een relatief begrip, en je neemt zoveel risico zodat je het zelf nog aanvaardbaar vind.Als je zonder helm,met 20Km/h over een landweggetje sukkelt dan is dit een aanvaardbaar risico,in mijn beleving.

Dus het niet dragen van een helm is niet per defenitie gevaarlijk.Michelle schreef:

>

> Heel wat motorrijders kunnen deze vraag nu niet meer

> beantwoorden-(. Daarom dus.

• Koffiedick

Michelle,

Voor de Nederlandse situatie is dat vast wel zo, helaas is de kwaliteit van de helmen in Laos zo slecht dat het niet echt uitmaakt of je hem draagt of niet.

De prijs voor een valhelm

ligt tussen de 4 en de 11 euro en is niet meer dan een rond stukje plastic met wat isolatiemateriaal én een kinbandje. Met een beetje geluk past je hoofd er in omdat er alleen maar ‘kleine’ maatjes zijn.

Voor de lokale bevolking is het trouwens wel makkelijk om te kiezen, wanneer je een academische graad hebt en bevoegd bent om voor de klas te staan en je verdient 10 euro per week dan kies je voor de helm van 4 euro, wanneer je minder hoog op de ladder staat dan kies je voor een helm van 4 euro.

En aangezien er alleen in de grote steden op valhelmen wordt gecontroleerd is het voor heel veel mensen in Laos nog simpeler om voor (g)een helm te kiezen…

Zelf draag ik altijd een helm… als het regent.

Wanneer je nu nog echt het idee hebt dat een helm in laos echt levens scheelt dan stel ik voor om de volgende keer eens 100 euro extra mee naar Laos te nemen en te doneren bij zo'n club in Vientiane, dan kunnen zij met jouw geld meer dan 20 mensen gelukkig maken.

• Michelle

Als ik in het noorden van Laos ben draag ik altijd tijdens het rijden een prima helm. Doet niet onder voor een Europesche. De helm wordt me spontaan aangeboden door het verhuurbedrijf.

Als je een beetje op de conditie van de wegen in Laos let en alle omstandigheden die je op de wegen tegenkomt is het dragen van een helm ook bij lage snelheden aan te raden en geen overbodige luxe.

Verder wil ik me bij dit onderwerp houden en niet alle risico's bespreken, die we tijdens ons leven lopen.

• Jeroen

Er zijn prima helmen te koop in Laos. Alleen moet je dan wel degene kopen die in Thailand gemaakt zijn. Zelf woon ik in Laos en heb eentje kunnen vinden die ook qua pasvorm prima past Het is wel iets duurder…rond de 25 euro…maarja nog steeds spotgoedkoop in vergeljking met Nederland.

En ja er word actief gecontroleerd dus het beste is gewoon er ten alle tijden een te dragen. Jij mag trouwens mischien 20 km/u rijden…maar veel jongeren hier rijden in de stad 60-70 km/u en zonder helm ik heb persoonlijk gezien wat dat kan opleveren…ook heb ik daardoor al vaak bijna ongelukken gehad. Pas verder op voor straathonden…ik heb al eens eentje aangereden en gelukkig voor die hond reed ik toen net op een fiets!

• Koffiedick

Heb een motor over de kop zien gaan toen ze met volle vaart een hond raakte die ineens overstak. Wees maar blij dat je op de fiets zat.

Offtopic

jeroen, verkopen ze bij jou in de buurt misschien hout kachels? (is serieus bedoeld, ben op zoek naar eentje, kan er wel een in amerika bestellen maar zo'n ding weegt 50 kilo :S )

…/offtopic