Laos en geld

• Ronald

Hallo,

Binnenkort gaan wij naar Laos, na een paar dagen Bangkok.

De vraag: welke valuta nemen wij mee naar Laos? In ieder geval restant van de Bahts, maar verder contante dollars of euro's. Of kiezen we voor Traveller Cheques en in welke valuta schaf je die aan (of werkt dat wellicht anders)?

We gaan er vanuit dat onderweg in Laos weinig tot niet gepind gaat worden, maar misschien is dat inmiddels ook al anders?

We horen graag jullie ervaringen! Alvast bedankt voor het antwoorden en meedenken.

Groet,

Ronald

• Michelle

Een PINpas is voldoende

• Hay

Je kunt er inderdaad terecht met baht, bij cash heb je denk ik bij dollars relatief de beste koers. Maar je kunt in elk geval ook pinnen in Luang Nam Tha, Luang Prabang, Phonsavan, Vang Vieng, Vientiane en Pakse (dat was in januari van dit jaar misschien nu wel nog meer)

• jan

Beste,

* Ik zou niet te veel rekenen op de mogelijkheden om te pinnen .Uiteraard is die mogelijkheid in touristische gebieden aanwezig. (maar zeker niet op zo'n schaal als in nederland)

* Ik kom jaarlijks in Laos , want mijn vrouw komt daar vandaan. in de stad waar wij komen is pas sinds een jaar éen pinautomaat ( nu een jaar later blijken er een stuk of drie te zijn) Max. bedrag per keer is KIP 700.000 en je kunt drie keer per dag pinnen.

* Wat wij doen is gewoon geld in BATH meenemen . Kun je overal mee betalen. Prijzen staan ook veelal in Bath aangegeven Wel kan het zo zijn dat je KIP terug krijgt Bath en Kip worden namelik door elkaar terug gegeven. Zorg er wel voor dat je geen KIP meer over hebt als je de grens weer over gaat. Aan de Thaise kant zijn die niet te gebruiken.

* een open deur…. Neem gewoon euro's mee en wissel die in Thailand bij de bank in Bath . Koers iss (veel) beter dan wisselen in Nederland. Of… pin in Thailand gewoonThai bath.

• jan

o ja…….. De wisselkoers is nu ongeveer BATH 1.000,00 = KIP 255.000,–

• Jordi

In Cambodja staan prijzen in Riel en usd.

In laos heb ik nog niet beleefd, dat er 2 prijzen genoemd worden. Altijd in Kip. En ik kom er al een paar jaar. En als je dan alleen maar bahtjes bij je hebt begint de discussie over de koers. Geloof me maar zorg dat je met Kippen betaald. Alleen hotels zie je usd vermelden.

Verder vergeten we niet dat Laos relatief erg goedkoop is. Dus de waarde Kippen 210.000 = ruim 200 euro en is ruimschoots voldoende voor een paar dagen, afhankelijk wat je natuurlijk uitgeeft.

• Koffiedick

Ik woon in Laos en we hebben in zuid Laos 2 geldautomaten in Pakse.

Wanneer je daar het maximum transactie bedrag pint krijg je 700.000 kip. Er wordt voor dit bedrag 55 euro afgeschreven. Dit is inclusief de 20.000 kip transactie kosten in Laos en inclusief de 2.25 euro bankkosten in Nederland.

Je mag maximaal 7 keer pinnen.

Om al die kosten te vermijden en om niet met stapels kip rond te lopen pin ik in Thailand ruim voldoende baht, 20.000 baht is 400 euro, en wissel ik regelmatig bij de lokale bank deze baht om naar kip.

Om prijzen in kip om te rekenen lees ik ze in dollars uit: 100.000 kip is 10 dollar en voor de grote bedragen PLUS 11 procent (ruim 11 dollar) . Zoiets dus als voorheen met de duitse Mark. Wellicht is deze omrekening omslachtig, maar voor mij is dit het makkelijkste.

20 biljetten van 1000 baht zijn ongeveer 120 biljetten van 50.000 kip of 4 biljetten van 100 euro.

Zo af en toe heeft de geldautomaat in Pakse geen 50.000 biljetten, dan krijg je ze in 20.000 :S

Dick

www.paksong.info

• hans Dorp

Gewoon met die achterlijke kippen betalen je word belaserd als je met bath gaat betalen , en als je met bath betaald krijg je vaak als wissel geld kippen geld terug

• Hinka

Dollars meenemen en die kan je overal omwisselen voor Kip. En met Kip kan je in heel Laos betalen. Ook kan je Kip pinnen bij een ATM!