Rondreis ZO-azie - vragen!

• Meike

Hallo Allemaal,

Wij zijn van plan om in oktober 4 maanden te gaan reizen door Thailand, Loas, Cambodja, Vietnam en daarna door naar Nieuw-Zeeland. Nu heb ik een aantal vraagjes en ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Ik lees op verschillende sites dat je voor Thailand geen visum nodig hebt (je kunt max 30 dagen blijven), maar dat je wel een retour ticket nodig hebt. Nu is ons plan om te starten in Bangkok en vanuit daar de Aziatische landen aan te doen en vervolgens vanuit Bangkok door te reizen naar Nieuw-Zeeland. Het plan is dan om vanuit Nieuw-Zeeland weer terug naar huis te vliegen. Mijn vraag is dus: hoe doe je dat dan in Thailand?

Nog wat vraagjes:

- wie heeft er ook een dergelijke route gereisd en heeft er tips? Wat is echt de moeite waard om te gaan bekijken en wat niet?

- Wat zou een logische/handige route zijn? We willen ongeveer 3 maanden in Azie blijven en dan nog een maand in Nieuw-Zeeland

- Hoe groot moet je rugtas ongeveer zijn? Zouden we aan 35+10 liter (ik) en 45 +10 liter (mijn vriend) genoeg hebben?

- Welke reisgidsen raden jullie aan? Het lijkt me zo'n gesjouw om 5 verschillende Lonely Planets mee te nemen. Via via hoorde ik trouwens dat de Rough Guide beter is dan de Lonely Planet, wat is jullie ervaring?

Alvast heel erg bedankt!!

Groet Meike!

• Bart

Volgens mij de beste route kort beschreven:

Thailand rondreizen van Bangkok naar het noorden. In Houay Xai de grens oversteken naar Laos. Laos rondreizen van noord naar zuid en daar de grens oversteken met Cambodja. Cambodja rondreizen en vanuit Phnom Penh naar Ho Chi Minh in Vietnam. Vietnam rondreizen van zuid naar noord en in Hanoi een goedkope vlucht boeken terug naar Bangkok.

Je vliegticket in Bangkok mag gerust langer geldig zijn dan 30 dagen. Je mag gewoon niet langer dan 30 dagen aan een stuk in Thailand verblijven maar je mag gerust na 1 dag al terugkeren (dat denk ik toch).

Tja, reisgidsen en de grootte van de rugzak zijn eerder persoonlijk. Volgens mij is de lonely planet South East Asia niet slecht en heb je alle landen in 1. Er staat natuurlijk veel minder info in dan in de gidsen per land.

• Meike

Hee Bart,

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Hier kan ik zeker wat mee! Heb jij die route zelf ook gedaan? Zo ja, wat vond je echt de moeite waard??

Nog even een vraagje over dat visum: Ik bedoel meer, wat doe je als je een enkeltje koopt Bangkok koopt (en dus geen retourtje over 4 maanden terug). Is het dan ook geen probleem of wel? Moet je dan van te voren een visum aanvragen ofzo?

Alvast bedankt maar weer!

Groet Karlijn

• Bart

Geen enkel probleem. Als je vragen hebt, mag je me die steeds vragen via email ook hoor.

Wat het visum betreft ben ik niet 100% zeker, maar je vliegticket heeft er niks mee te maken denk ik. Gewoon zorgen dat je voor het verstrijken van de 30 dagen efkes de grens oversteekt. Een visum heb je enkel nodig als je langer dan 30 dagen aan één stuk in Thailand wil blijven. Nogmaals, voor 100% correcte informatie toch best de ambassade raadplegen ofzo, want ik heb nog niet in die situatie gezeten.

Ik heb deze route gedaan, maar niet tijdens dezelfde reis. Vietnam heb ik niet gedaan. Maar ik denk wel dat andere personen deze route ook gaan aanraden.

De moeite waard? Hangt ook af van de persoonlijke interesses natuurlijk. Verkies je natuur, cultuur,…?

Bangkok vind ik zeker de moeite maar niet te lang, mooi koninklijk paleis en mooie tempels. Ook Ayutthaya en het noorden van Thailand.

Laos vooral het noorden (Luang Nam Tha en omgeving & Luang Prabang).

Angkor Wat in Cambodja toch wel zo lang mogelijk uitstellen want dit wordt hoogstwaarschijnlijk het hoogtepunt. Ook de bootreis tussen Battambang en Siem Reap in Cambodja is de moeite.

Ik zou alvast meer tijd spenderen in Laos dan in Cambodja, pakweg 3 volle weken in Laos en een 10-tal dagen in Cambodja.

• Prikker

Maak je geen zorgen over een visum, dat heb je niet nodig als je korter dan dertig dagen blijft. Die retourticket heb je alleen theoretisch nodig (eigenlijk meer voor de luchtvaardmaatschappij die met het theoretische risico van het opdraaien voor de betaling voor terugvervoer in geval van weigering bij binnenkomst) maar in de praktijk wordt hier vrijwel nooit op gecontroleerd. Thailand is enorm relaxed in die dingen.

Ik neem aan dat je in het ‘worst case scenario’ kunt aantonen dat je voldoende financiële middelen bij hebt om die retourticket te kunnen betalen (ik hoef niet te weten hoe je dat doet, maar als je dat maar kunt aantonen).

Nog één tip voor je route, als je het zo kunt uitmikken zou ik proberen om rond de kerst in Saigon/Ho Chi Minh stad te zijn. Vanwege het katholieke verleden wordt dat (als één van de weinige plekken in ZO Azië) daar wel groots op straat gevierd. Da's erg leuk om mee te maken. In de landen die je bezoekt wordt ‘t elders nergens gevierd. Verder sluit ik me helemaal bij Bart aan wat betreft ’t noorden van Laos en Cambodja en tot slot beknibbel niet in reistijd op Vietnam (echt 4 weken doen !).

En of het de moeite waard is, is inderdaad een onmogelijke vraag om voor jou te beantwoorden. Ik heb al die landen ook bezocht (iets andere routes) en vond 't in ieder geval wel de moeite waard.

Succes,

Prikker

• Meike

Bedankt voor jullie reacties!

Prikker, ik ben helemaal gerustgesteld over mijn enkeltje! Fijn! Leuk trouwens die tip over kerst vieren, heb er nu al zin in!!

Natuurlijk kunnen jullie niet voor mij (ons) bepalen wat er de moeite waard is, maar het is altijd leuk om te horen wat anderen heel bijzonder/mooi vonden. Wie weet doe ik op die manier nog briljante ideeen op! Meer reacties zijn dus altijd welkom!

Groet Meike