Aantal vraagjes

• debbie

Hallo,

Mijn vriend en ik willen voor een maand naar laos nadat we hier in australie klaar zijn.

nu kwam er alleen een aantal vragen op ons pad en ik hoop dat iemand van jullie ons daarmee zou kunnen helpen.

- Klopt het dat je tegenwoordig ook in Laos aan de grens een visum kunt krijgen voor 30 dagen i.p.v de gebruikelijke 15 van eerder?

- Is het aan te raden om het vium al in thailand bij het 1 of andre kantoortje te regelen?

- wat is anders de manier om aan een 30 dagen visum te komen?

- Is het in laos ook zo makkelijk om als het bevald even de grens over te gaan met bv thailand en dan weer een verlengd visum te krijgen?

-Hoe zit het ondertussen in Laos met geldautomaten, waar kun je pinnen en kun je wel overal bij banken geld met je creditcard opnemen?

- Hoe nemen jullie je geld mee; half kip, half bath en 1 vierde us Dollars? Heb zoiets namelijk gelezen in de lonely planet maar aangezien ie wat ouder is weet ik niet of dit logische is, en wat de reden daar precies van is.

- Hoe ijn de wegen op dit moment in Laos, zijn er ondertussen een hoop wegen aangelegd of is het allemaal nog primitief? Wij zullen er in september zijn en dan is het nog regenseizoen.. - hoe is het regenseizoen in laos? heeft iemand hier ervaring mee? Zijn er dan veel wegen afgesloten?

Wij gaan de grens over bij CHong Mek.. kun je vanaf daar alleen maar met de boot of is er ook nog een andere manier?

Verder zijn natuurlijk alle tips welkom.

Heeeel erg bedankt voor jullie meedenken en antwoorden.

Liefs debbie

• Annemieke

Hoi Debbie,

Het ligt een beetje aan bij welke grensovergang je Laos binnen gaat maar bij de meeste krijg je ter plaatse standaard een 30 dagen visum.

Er zijn maar een paar pinautomaten vooral in ‘grotere’ steden maar er komen er de laatste tijd een aantal bij. Geld opnemen met creditcard (is wel duurder) is al vaker mogelijk. Met dollars kom je prima uit de voeten, vaak krijg je kippen als wisselgeld terug. Ik betaalde grote bedragen met dollars en de kleine, eten, toegang, marktjes etc. met kippen. Kippen kan je buiten Laos niet krijgen/uitwisselen

De toestand van de wegen varieert, tussen grotere plaatsen zijn ze in redelijke staat en sommige worden verbetert. Maar hoe verder je de ‘bewoonde’ wereld uit gaat des te minder de wegen worden, en zijn ze lastiger begaanbaar tijdens het regenseizoen. Ik was er in november/devember dus dat kan ik je niet vertellen.

Goede reis, het is een fantastich land!

Annemieke

• lianne

Hallo Debbie,

Ik zou zeker je visum aan de grens regelen, supermakkelijk en het kost maar hooguit 10 minuten of zo. Ik zou het echt niet van te voren gaan regelen, is niet nodig.

Je krijgt standaard een 30 dagen visum. Ook kan je makkelijk het visum ter plaatse verlengen in de grote steden. Of je gaat idd even naar Thailand en komt weer terug voor een maand.

Pinnen kan je tegenwoordig in veel plaatsen, zelfs in de kleinere.

In de Lonely Planet stond dat er alleen in Vientiane 1 of 2 pinautomaten waren, maar dat is niet zo.

Wij hebben gepint in Luang Prabang (1 pinautomaat) in Vang Vieng (ook 1 pinautomaat) en in Vientiane (meerdere pinautomaten) en nergens een probleem gehad. Wij hadden ook uit voorzorg $ dollars, thaibath en euro's meegenomen, maar dat was niet nodig geweest, achteraf gezien.

Wij waren in juli in Laos, in het regenseizoen dus. Het is niet zo dat het dan dagen achereen stuk regent of zo, maar er valt af en toe wel wat. Bij ons was dat in Luang Prabang vooral 's avonds, en in Vang Vang ook soms een hele ochtend.

Tijdens het regenseizoen gaat het tuben in Vang Vieng ook gewoon door, de rivier stroomt wel wat harder, maar het is niet echt een probleem.

De wegen die wij gehad hebben (LP-Vang Vieng-Vientiane) waren gewoon goed begaanbaar, maar hoe het in andere meer afgelegen streken is weet ik niet.

Als je nog vragen hebt kan je me gerust even mailen,

kijk ook even op onze website voor meer info

www.boschgoesasia.weblog.nl

• Bart

Ben pas een maand terug uit Laos en het visum regel je supersnel aan de grens. Dus geloop naar één of ander kantoor is niet nodig.

Geldautomaten zijn er makkelijk te vinden. Wij hebben gepint in Luang Prabang, Vang Vieng, Vientiane en Paksé. Alleen in Luang Nam Tha heb ik er geen gezien, maar aangezien we nog voldoende geld hadden, hebben wer er niet echt achter gezocht. Geld wisselen kan zeker overal.

De wegen zijn goed berijdbaar. Alleen van Luang Nam Tha naar Luang Prabang is door bergachtig gebied en dus héél veel bochtwerk. De weg van HouayXai naar Luang Nam Tha is héél recent.

grz

• Sjors

Luang Nam Tha heeft ook een pinautomaat, aan het einde van het dorp rechts!