malaria preventie

• maarten

hej,

ik ga over +- 3 weken naar laos toe en heb me in Ned laten informeren over malaria. Ik heb toen geen lariam genomen (wel 3 weken getest geen problemen)

Nu ben ik hier bij een apotheker geweest en die raadde mij doxycycline aan. Pillen die je elke dag moet slikken en 2 dagen voordat je het ‘risco gebied’ ingaat. Ik ga niet alleen naar steden en zal zeker ook de mekong delta afgaan. Heeft iemand ervaring met doxycycline en kan mij daar meer info over geven?

alvast bedankt!

gr maarten

• Rachèle

Hoi Maarten,

Ik heb vandaag Doxycycline gekregen van de huisarts voor mijn voorhoofdsholte-ontsteking. In de bijsluiter wordt niet over malaria preventie gesproken, alleen dat het voor infecties is (van holtes, huid, blaas) Ik heb tabletten van 100mg. Wel raar dat ze bij de apotheek zeggen dat je het als malaria preventie kan gebruiken. Ik zou het toch maar checken bij de Travelclinic of het LCR .

Groetjes,

Rachèle

• lianne

Hallo Maarten,

Doxycyxline is geen 1e keus malaria prolylaxe middel. Voor Laos heb je Malarone nodig, dat is het meest effectief. Je begint ermee 1 dag voor je aankomt in het malaria gebied, het is 1 maal per dag 1 tablet en nog een week doorslikken.

Ik ben zelf apothekers assistente, en ik vind het erg raar dat je dit advies van je apotheek hebt gekregen. Doxycycline is een antibioticum en valt onder de groep van tetracyclines. Ik weet wel dat het als een soort alternatief antimalaria middel wordt gebruikt, en ook als behandeling maar nogmaals het is echt geen 1e keus middel in deze indicatie. Voor zowel doxycycline als voor malarone heb je officieel wel een recept nodig hier.

Hopelijk kan je hier iets met deze info.