laos/bangkok

• judith

hoi,

wil in augustus naar Laos, helaas maar voor 2,5 week. Nu is vliegen op Laos erg prijzig, dus Bangkok is ook een optie. Omdat ik erg kort ga, vroeg ik me af hoeveel tijd ik ga verliezen met vliegen op Bangkok. Hoe snel ben je van Bangkok in Laos.

Bedankt.

• Prikker

D'r is een hele goede en comfortabele treinverbinding tussen Bangkok en Nong Kai alwaar je de grens oversteekt naar Vientiane. Het is een nachttrein, je vertrekt rond 20:30 uur en je komt de volgende ochtend rond 9 uur aan.

(zie ook het spoorboekje : http://www.railway.co.th/English/Time_HTML.asp )

Niet echt veel tijdverlies lijkt me.

Heel veel toeristen doen dit zo.

• judith

bedankt voor de info!

• Michelle

er is ook nog een snelle busverbinding.

even googelen: “bangkok naar vientiane” en je krijgt alle info die je maar wenst.

• natalie

Een andere optie is: Vliegen naar udon thani in Thailand en van daaruit de grens over naar Vientiane. Je kunt vliegen met Air asia. Nog goedkoop ook.

• BartD

Ben net terug uit Laos en wij hebben het volgende gedaan.

Vliegtuig van Bangkok naar Chiang Rai en dan met de bus tot aan de grens (15 euro). Duurt ongeveer 4 uur nadat je in Bangkok bent opgestegen.

Teruggekeerd met de bus uit Pakse tot Ubon Ratchatani en dan terug een Air Asia vlucht naar Bangkok (30 euro). Ongeveer 8 uur.

Als je maar 2 weken in Laos kan blijven zou ik volgende route doen: HouayiXai - Luang Nam Tha - Nong Kiaw - Luang Prabang - Vang Vieng - Vientiane. In Vientiane steek je de grens over en kan je goedkoop vliegen vanuit Udon Thani.

• renate

Ook hier heb ik weer wat van opgestoken voor de terugreis. De reis die je hebt gemaakt door het noorden, kan je dat ook vanuit Luang Prabang doen.

Wij willen een rondje door het noorden maken, misschien nog naar beneden afzaken, Ponsovan en het Boloven Plateau en dan Pakse en terug. Als dit teveel wordt blijven we boven en gaan via Vientiane terug naar Bangkok.

Wij hebben 4 weken voor Laos. Heb je nog wat aanvullingen voor ons of wat nadere inlichtingen, alles is welkom.

Renate

• BartD

Als je 4 weken effectief in Laos kan blijven, zou ik zeker ongeveer de route doen die wij gedaan hebben. Vertrek dan beter vanaf Houay Xai en vandaar naar Luang Nam Tha wat zeker de moeite is. Veel toeristen vertrekken onmiddellijk naar Luang Prabang en skippen deze mooie streek. Je kan ook vanaf Luang Prabang naar Luang Nam Tha maar dit is een lastige route en dan moet je dezelfde route terug nemen.

Het Bolaven plateau vond ik niet echt de moeite. Vergeet ook de 4000 eilanden niet.

Als je nog vragen hebt, mag je me die op mijn hotmail stellen hoor. Ben pas terug thuis van gisteravond dus alles zit nog vers in het geheugen.

Laos is echt heel tof maar het is wel al heel toeristisch, vooral de streek tussen Luang Prabang - Vang Vieng - Vientiane. Het noorden is nog het meest authentiek dus zeker in de reisroute inplannen, net zoals de streek rond Nong Kiaw!

Dus, heb je vragen, stel ze maar!

• natalie

Beste Bart,

Ook ik ben een reis door Laos aan het plannen en wel met twee kids van 2 en bijna 4. Ik kan maar niet beslissen wat voor ons de beste reisroute is vanuit Huay Xai. Met de boot over de mekong naar Luang Prabang of naar Luang Nam Tha. Mogelijk dat jij me van wat informatie kunt voorzien.

Aangezien we met heel jonge kinderen reizen is het niet mogelijk om een trekking van een hele dag of meerdere dagen te doen. Ik vroeg me af wat de mogelijkheden zijn in Luang Nam Tha. Wat is daar voor een gezin te doen? Kunnen we ons meerdere dagen vermaken (vast wel)? We kunnen wel korte wandelingen maken of met het openbaar vervoer/auto (toertje boeken) enkele stammen bezoeken. Kun je ons op weg helpen met wat infromatie zodat we een goede beslissing kunnen nemen om al dan niet Luang Nam Tha aan te doen. Hoeveel uur is het reizen vanaf de grens van Thailand naar Luang Nam Tha?

Alvast bedankt voor je informatie.

Natalie

• Bart

Beste Natalie,

Wat de beste reisroute is weet ik niet want ik heb de bootreis niet gemaakt vanuit Houay Xai naar Luang Prabang. Ik heb wel van anderen vernomen dat het tijdens het hoogseizoen niet comfortabel is en toch te lang duurt (2 dagen van elk 8 uur denk ik). Ik kan me voorstellen dat het voor kinderen van 2 en 4 jaar niet altijd even leuk zal zijn om zolang stil te zitten op een bootje.

Vanaf Houay Xai tot Luang Nam Tha is er een nieuwe weg aangelegd en het duurt maar een paar uurtjes (ik denk zo'n 4 uur met de local bus). Wij hebben dit traject in 2 keer afgelegd want we hebben deelgenomen aan de Gibbon Experience.

In Luang Nam Tha zelf is er niet veel te beleven maar de omgeving is best wel mooi voor trektochten, fietstochtjes,… Goeie informatie over activiteiten vind je op www.greendiscoverylaos.com.

Ik vond de omgeving van Luang Nam Tha zeker de moeite, het is weinig toeristisch en dus nog authentiek. Veel toeristen nemen de boot naar Luang Prabang en skippen dus Luang Nam Tha.

Een goeie optie is de volgende: ga naar Luang Nam Tha, van daaruit met de bus naar Nong Kiaw en dan de boot naar Luang Prabang. Wij hebben dit niet gedaan maar hebben van andere reizigers gehoord dat dit de moeite is.

Heb je nog vragen, stel ze maar hé!

Bart