Beste Natalie,
Wat de beste reisroute is weet ik niet want ik heb de bootreis niet gemaakt vanuit Houay Xai naar Luang Prabang. Ik heb wel van anderen vernomen dat het tijdens het hoogseizoen niet comfortabel is en toch te lang duurt (2 dagen van elk 8 uur denk ik). Ik kan me voorstellen dat het voor kinderen van 2 en 4 jaar niet altijd even leuk zal zijn om zolang stil te zitten op een bootje.
Vanaf Houay Xai tot Luang Nam Tha is er een nieuwe weg aangelegd en het duurt maar een paar uurtjes (ik denk zo'n 4 uur met de local bus). Wij hebben dit traject in 2 keer afgelegd want we hebben deelgenomen aan de Gibbon Experience.
In Luang Nam Tha zelf is er niet veel te beleven maar de omgeving is best wel mooi voor trektochten, fietstochtjes,… Goeie informatie over activiteiten vind je op www.greendiscoverylaos.com.
Ik vond de omgeving van Luang Nam Tha zeker de moeite, het is weinig toeristisch en dus nog authentiek. Veel toeristen nemen de boot naar Luang Prabang en skippen dus Luang Nam Tha.
Een goeie optie is de volgende: ga naar Luang Nam Tha, van daaruit met de bus naar Nong Kiaw en dan de boot naar Luang Prabang. Wij hebben dit niet gedaan maar hebben van andere reizigers gehoord dat dit de moeite is.
Heb je nog vragen, stel ze maar hé!
Bart