overvol programma???

• Eline

In de maand juli willen wij (60 jaar) een individuele reis maken door Laos en Cambodja. We hebben daar 24 dagen voor. We moeten een keuze maken omdat het programma toch wel erg vol zit en we toch op een rustige manier willen reizen. Bovendien is 2 dagen Siem Reap volgens ons wel erg weinig. Omdat we het zo moeilijk vinden een keuze te maken, hopen wij advies te krijgen van ervaren Laos/cambodja reizigers over wat te schrappen.

Globaal ziet ons programma er als volgt uit:

Via Bangkok, Surin naar Siem Reap.Hier 2 volle dagen.

Pnom Penh (1 dag).

Via Kratie naar Khong Island (hier 1 volle dag).

Boloven plateau (hier 1 dag)

Pakse met binnenlandse vlucht naar Vientiane (1 dag)

Vang Vieng (1 dag)

Vlakte der kruiken

Luang Prabang 2 volle dagen

Via Bangkok naar Amsterdam

N.a.v. een reactie op dit prikbord over Vang Vieng denken wij erover om dit eventueel te schrappen.

We hopen dat iemand ons kan adviseren en wij danken u bij voorbaat voor de moeite.

• Michelle

Hoi Eline

zo zou het ook kunnen…….

dag 1 vlucht Adam > bkk

dag 2 vlucht bkk > sr kun je hier al boeken zodat je ergens op dag 2 al in sr bent.

dag 3, 4 en 5 sr

dan heb je angkor goed kunnen bekijken.

dag 6 bus of bootrit sr > pp circa 5,5 uren

dag 7 pp

dag 8 met bus pp > stung treng ligt ca 30 km van de laosgrens.

dag 9 stung treng > pakse (mogelijkheden: taxi, bootje en bus of id) zorg wel van te voren voor een laos-visum anders kom je laos niet in.

dag 10 vanuit pakse > beloven plateau

dag 11 beloven plateau

dag 12 beloven p > pakse > vientiane. kan ook met (nacht)bus.

dag 13 vientiane

dag 14 vientiane > vang vieng

dag 15 vang vieng

dag 16 vang vieng > vlakte der K

dag 17 vlakte der k > lp

dag 18 lp

dag 19 pl

Zo te zien valt het allemaal wel mee….

Vang vieng vond ik best wel heel erg leuk. vlakte der kruiken viel mij iets (te) veel tegen. als je van hune bedden houdt vind je de kruiken zeker ook wel aardig. Zo zie je maar…….

• Eline

Dag Michelle,

Allereerst natuurlijk hartelijk dank voor de moeite die je genomen hebt om ons bericht te beantwoorden.

We zouden inderdaad heel wat tijd kunnen winnen door vanuit Bangkok rechtstreeks naar Siem Reap te vliegen. Wij wisten niet dat dit mogelijk was. Verder heb je niets geschreven over Khong Island. Is dat de moeite waard of ken je dat niet? Wij hebben Vietnam uitgebreid bezocht en dachten erover om eventueel Vang Vieng te laten vallen. Dit is toch een uitloper van het Karstgebergte of niet? Of dan misschien inderdaad de vlakte der Kruiken.Volgens ben je erg goed op de hoogte en we zijn dan ook erg blij met je tips. We zijn ervaren reizigers maar helaas wordt de leeftijd wel een factor om rekening mee te gaan houden. Vandaar ook onze oproep.Met vr. gr. Eline

• Prikker

Tsja… dit programma is inderdaad niet te doen.

Afgezien van het feit dat het superkrap is, houdt 't ook geen rekening met vertragingen die je ongetwijfeld tegen zult komen en waardoor je dagen (géén uren, maar dagen) zult verliezen in je planning. Pech met de bus ? Reken er maar op dat je rustig een halve dag stilstaat in de rimboe.

Schrap dus in ieder geval de kruikenvlakte (echt niet zo interessant) en laat ook een of twee bestemmingen in het Zuiden van Laos vallen. Angkor Wat en Luang Prabang (en omgeving) zijn de hoofdattracties zou ik zeggen alwaar je minimaal (liefst meer dan) 3 volle dagen moet verblijven. Bovendien vond ik Noord Laos veel mooier dan Zuid Laos, ik weet niet hoe de anderen hierover denken, maar ik vind dat je veel tijd besteed om allerlei aardige maar minder indrukwekkende plaatsen te bezoeken in 't zuiden.

Bovendien speelt er ook nog een psychologische keuze in het samenstellen van je reisprogramma waar ik op wil wijzen… ik bedoel… als je een tom poes eet… bewaar je dan het lekkerste tot het eind of begin je ermee ? hehehe Begrijp je wat ik bedoel ? Het gaat mij om Angkor Wat helemaal aan het begin van je reisplan… Angkor Wat is namelijk absoluut het top-hoogtepunt van je reis en je begint hier al gelijk mee. Persoonlijk had ik eerst Laos eerst bereisd en m'n weg gemaakt naar Cambodia aan het eind van de reis als je helemaal ge-acclimatiseerd en gewend bent aan de Aziatische sferen, maar dat is een persoonlijke keuze… hoe eet jij je tom poes ? ;).

• Michelle

Ik heb geen iedee wat prikker nu het lekkerste van zijn tompoes vindt :-) En of tie nog weleens een tompoes eet.

Je moet ergens je reis beginnen, dus why not at Angkor. Zo te lezen is Eline cs wel wat gewend.

Anderzijds heeft prikker wel een beetje gelijk. Ik start zelf ook altijd in het noorden en zak dan “richting” bkk. maar ik wilde je eigenlijk niet “de les” lezen. Het is tenslotte altijd weer een hele puzzel. Wellicht dat je het oosten van cambodja later nog eens kunt bezoeken. Het zijn allemaal toch persoonlijke voorkeuren. Zo vond en vind ik het midden en zuiden van Laos zeker de moeite waard om gezien te hebben.

Als je van natuur houdt is Luang Namtha in het noorden van Laos een schitterend startpunt. Daar kun je vliegend naar toe: bkk > vientiane > luang namtha. de ticket kun je in NL boeken. voor je verblijf in LN kun je wel 3 volle dagen uittrekken. Er zijn er bij die daar rustig een week zitten.

Daarna kun je met de bus of minivan naar Luang Prabang.

Er is altijd een kans dat je onderweg wat pech krijgt. “Mijn” bus kreeg een klapband. 2 dagen later was er een lichte aardverschuiving, de weg bedolven met aarde. maar ja, dat houdt het spannend. In tijd viel het allemaal reuze mee. denk meer in enige uren vertraging dan in dagen, althans zo heb ik het beleefd.

Maar Laos is niet het enige (ontwikkelings) land met reisvertragingen. Dat kennen we ook in NL :-)

Vergeet niet: zoveel mensen, zoveel meningen. dat geldt ook op dit forum:-)

Je hebt nog even de tijd. koop een leuk boekje over Laos, bij de bieb hebben ze die ook. voor de fun.

• Eline

Dag Prikker en Michelle,

Opnieuw bedankt voor jullie tips. In Vietnam hebben wij van de Tom Poes eerst de pudding (het noorden) opgesnoept en de koek was in het zuiden toch enigszins taai. Dus er is wat van te zeggen om eerst in Laos te beginnen. Omgekeerd is Luang Prabang misschien ook wel erg leuk om te eindigen. Volgens Michelle is VAng Vieng de moeite waard. Hebben jullie ook ervaring met het Khong Island en het Boloven Plateau?

Uiteindelijk moeten we zelf de keuze maken maar jullie tips en ervaringen helpen wel. Bedankt vast voor de moeite die jullie nemen.

• Gert

Beste Eline,

Zoveel mensen zoveel meningen en ik zal daarom nog maar even wat verwarring stichten. Zelf ben ik weliswaar nog niet boven de 60 maar midden 40. Ik ben niet in Vang Vieng geweest omdat mijn beeld daarvan wel erg een soort partydorp in een mooie omgeving was. Dat hoorde ik ook wel van mensne die ik tegenkwam.Vorig jaar heb ik 3 weken door Laos en twee weken door Cambodja gereisd als onderdeel van een grotere rondreis door Zuid-Oost Azië.

Zelf vond ik Angkor Wat en Luang Prabang ook allebei geweldig. Maar probeer ook enkele dagen in Pnomh Penh te blijven. Ik ben ook op het Bolaven-plateau geweest maar dat vond ik niet bijzonder. Mooie waterval en zo maar die heb je in Zwitserland ook plenty. Dan is Champasak als dagtrip vanuit Pakse of met overnachting in Champasak veel mooier.

Ik zou zeker naar de vallei der kruiken gaan. De vallei der kruiken is uniek. De door Michelle gemaakte vergelijking met hunebedden begrijp ik maar doet geen recht aan de fascinerende kruiken en dat allemaal in een mooi landschap dat helaas wel tot het meest gebombardeerde deel van Laos behoort.

Ach en zoals altijd met reizen: je hebt toch te weinig tijd; geniet van waar je heen gaat en treur niet om alle mooie dingen die je ook had kunnen zien. Volgend jaar nieuwe kansen.

Veel plezier.

Gert

• Eline

Dag Gert,

Bedankt voor je reactie. Het wordt er inderdaad niet gemakkelijker op. Als wij zouden kunnen vliegen vanuit Phnom Penh naar Pakse kunnen we van daaruit zowel Don Khong als het Boloven Plateau bezoeken. Of heb ik het mis? Uit je antwoord aan Josje kon ik opmaken dat je ook het e.e.a. afweet van vluchten naar Laos.Weet je of het mogelijk is vanuit PP naar Pakse te vliegen? Moeten we dat vanuit hier reserveren? ALs we in tijdnood komen, zal er inderdaad niets anders opzitten dan te kiezen tussen Vang Vieng, het Boloven Plateau of de vlakte der kruiken. Maar er zijn ergere dingen. Bedankt bij voorbaat voor de moeite deze vragen te beantwoorden.

• Michelle

Ja, ja Eline. dat valt allemaal niet mee :-)

Al die meningen en adviezen.

Gert vindt de kruiken met de omgeving fascinerend. het heeft ook wel iets. maar dat is met alles. t kost tijd. ik heb er geen reizigers erg enthousiast vandaan zien komen. maar dat kan toeval zijn. so up to you.

De watervallen op Beloven plateau vergelijkt Gert met die van Zwitserland. Daarbij vergeet Gert dat er in Laos een heel ander sfeertje hangt met andere mensen, klimaat, onderkomens en natuur.

Gert zal waarschijnlijk de omgeving van Luang Namtha vergelijken met het Zwarte Woud om vervolgens tot de conclusie te komen dat je gewoon in Europa kunt blijven.

En Vang Vieng weet Gert van horen zeggen. Nou, ga er gewoon naar toe. Boek daar een bungalowtje gemaakt van bamboo bij Xajoh ban hotel. Ligt heerlijk aan flink stromend water, de Nam(betekent: water). lekker cool. ze hebben een prima keuken. en duik het karstgebergte in. ik heb dat met 2 laotiaanse meisjes en een amerikaan gedaan. super.

Je kunt bij www.airasia.com een ticket boeken van bkk > pp. van siem reap kun je direkt naar Pakse vliegen. vanuit Pakse kun je dan naar BP en KI. Op Pakse airport kun je een visum bemachtigen. er zijn geen direkte vluchten van pp > pakse.

Succes met je voorbereiding!

• Eline

Dag Prikker, Michelle en Gert,

Inderdaad ervaart iedereen een land op haar/zijn eigen manier. Keuzes moeten we zelf maken maar alleen al het feit dat jullie de moeite nemen te reageren op onze vragen, stellen we heel erg op prijs. Door nog meer te lezen over alles wat we graag willen zien, komen we wel tot een besluit. Dus nogmaals hartelijk dank voor de moeite.