corruptie in Laos??!!

• Michelle

Het is ook een ontwikkelingsland, wat je zegt. dat heeft zijn voor en zijn tegen. daarom ga ik er ook heel graag naar toe. beetje avonturieren. beetje van de gangbare paden af. wat jij aan een taxirit op 1 dag uitgeeft verdienen ze daar nog niet in 1 jaar.

Vang Vieng is niet maatgevend, dat klopt. het is er wel erg leuk en aangenaam toeven. je moet alleen de weg kennen. en dat leer je door met de bevolking zelf aan de slag te gaan. in mijn geval toevallig samen met een amerikaan.

Naarmate je naar het zuiden reist wordt het ook steeds goedkoper. Zo goedkoop, dat de meesten niet meer van hun kippen afkomen:-) want 1 usd voor een nachtje, daar valt je mond van dicht.

Laos is het goedkoopste zo aziatische land. ik heb ze allemaal bezocht. maar dat is mijn ervaring.

Verder moet iedereen maar kijken wat ie doet.

Door jouw opmerkingen wordt alleen Dominique een beetje stuurs en dat is in mijn beleving volkomen overbodig.

• Dennissz

Wat een avontuur…………

100% voorbereid naar een land waar 10 jaar geleden nog niemand van gehoord had.

Wat ben ik blij dat ik nog gereisd heb voordat internet en gsm's uitgevonden waren.

Toen was het nog echt avontuur…………………..

• Mijnke

Zonder iemand voor het hoofd te willen stoten, denk ik dat het er echt heel erg van afhangt hoe je wilt reizen.

Ik ben net terug uit Laos en heb alleen maar positieve ervaringen, maar dat komt wellicht ook omdat ik eigenlijk niets verwachtte van het openbaar vervoer en ook echt wel in slechte bussen heb gezeten. Voor mij is dit deel van het avontuur, van het plezier en het zorgt ook voor leuk contact met de Laotianen zelf (gezellig met z'n allen in een busje dat ook vol met kippen zit..).

Natuurlijk gaan dingen niet altijd zoals je hoopt/ verwacht, maar als je je daar op instelt (het blijft een arm land..), kan het dus alleen maar meevallen, toch?

De bus van Luang Nam Tha naar Luang Prabang is inderdaad lang, dus vermoeiend. Maar; het is goed te doen om het (goedkoop) met het openbaar vervoer te doen. Je kunt inderdaad ook kiezen om een (prive)busje te huren, maar ik denk echt dat het ten eerste goed is om even te shoppen (prijzen vergelijken), om te vragen wat je ervoor krijgt, om af te wegen of het je dat waard is, om evt. extra reizigers te regelen om kosten te delen, en om ook op het moment dat het misgaat (bijv. met zo'n airco) dat meteen vraagt aan de chauffeur.

Natuurlijk zullen mensen ook in Laos proberen geld te verdienen (net als in Bangkok met de taxi's naar de stad vanuit het vliegveld, of in Vietnam met vanalles enz.), maar dat op zich kan je ze niet kwalijk nemen, wij zouden hetzelfde doen waarschijnlijk.

Het gaat mis doordat toeristen die prijzen wel betalen en er niet over nadenken, waardoor ze zien dat het d emoeite waard is om het te proberen..

Hoe dan ook; conclusie is mijns inziens dat je je gezond verstand moet gebruiken en je moet instellen op weinig luxe e.d. en dat je dan hele leuke dagen kunt hebben (reizen gaat ook over het onverwachte, toch?)

heel veel plezier!