corruptie in Laos??!!

• Dominique

Heeft iemand recent last gehad of iets gemerkt van corruptie in Laos? Ik vertrek eind augustus op m'n eentje naar ginder vanuit Bangkok en er raadde iemand mij af om alleen naar ginder te trekken. Deze persoon had een georganiseerde trip geboeken op Kao San Road in Bangkok en volgens hem was dat de beste manier om daar te reizen … dat is het eerste wat ik hiervan hoor, ik dacht dat het ginder best wel veilig is !?

Bedankt voor jullie reactie!!

• Kees

Gewoon je verstand gebruiken. Toeristen zijn van harte welkom in Laos. Maak je geen zorgen.

• Michelle

Laos doet zelfs een beetje erg dorps aan.

Je kunt daar beslist zonder zorgen veilig reizen.

Misschien wel veiliger dan Thailand.

• gerrit

Beste Dominique,

Wij net terug van een reis door Laos. Het is een heel mooi land.

Echter de bevolking is niet altijd even vriendelijk en proberen veel geld aan toeristen te verdienen.

In Luang Nam Tha moesten we bij Channy (gelijknamig guesthouse/restaurant) €140 betalen voor een geairconditioned busje naar Luang Prabang. Een oud busje met af en toe airco zou €100 euro gaan kosten. Omdat de weg naar luang prabang slecht en bochtig is, kozen we dus voor de eerste, duurdere optie. De chauffeur en Channy probeerden vooraf al twee mensen meer mee te nemen. Toen we voorstelden of deze mensen een redelijk bedrag wilden bijleggen, hoefde het niet meer. Maar voordat de chauffeur het dorp uit was, probeerde hij het alsnog een keer…zijn vrouw moest mee!!!

Verder zette hij, meteen nadat we het dorp verlaten hadden, de airco uit.En die bleef dus de hele verdere reis van ZES uur uit!

• Dominique

Heel erg bedankt voor jullie reacties!

Michelle,

reis jij ook alleen met een lonely planet in de aanslag als je door Loas trekt? want met al die verhalen over oplichterijen die hier gepost worden, begin ik mij wat zorgen te maken… ik heb al wat in Thailand gereisd en daar ging alles prima! Natuurlijk moet je overal en altijd op je hoede zijn maar het is en blijft vakantie. Ik hoop echt dat het deze keer ook zo zal zijn. Heb je soms een goed adresje in Luang Prabang dat je me kan aanraden?

Thanks,

Dominique

• Prikker

Corruptie heb je in Laos niet of vrijwel geheel niet. Als toerist heb je hier geen last van.

Wel zijn er georganiseerde toeristen'traps' zoals de slow- & speedboatservice bij Huay Xai/Pak Beng en de Luang Prabang en Vang Vieng theaters en nog veel meer. Maar dat is als gevolg van het massa toerisme en het geldsmijtgedrag van toeristen daar, dat is geen corruptie.

De verhalen die nu over Vang Vieng de ronde gaan verbazen me niet zo heel erg als je eenmaal in Vang Vieng geweest bent dan is dat niet erg verrassend. Vang Vieng is een soort Khao Sarn Rd van Laos en trekt ook ditto publiek, dus dat daar spanningen tussen de lokale bevolking en het uitgaanstoerisme ontstaan is niet vreemd. Die politiepraktijken zijn wel zorgwekkend, dat is inderdaad wel iets om op te letten/te waarschuwen.

Wat in Laos wel voorkomt (als ook in de meeste andere vakantielanden) is opportunisme en ik zie nu dat jullie je onervarenheid gaan benoemen als corruptie en dat is in en in triest vind ik. Daarmee geef je Laos een slechte naam die 't niet verdient.

Natuurlijk word je opgelicht als je via Khao Sarn Rd je tripje boekt en natuurlijk heb je geen keuzemogelijkheden als je dat daar laat regelen. Die Thai moeten ook hun commissies vangen. Iemand die 140 Euro neerlegt voor een tripje Luang Nam Tha naar Luang Prabang is natuurlijk de pineut, maar niet omdat ie ‘opgelicht’ wordt maar omdat ie geen idee heeft waar hij mee bezig is/waar hij is.

Laos is een (h)eerlijk ontwikkelingsland met ditto voorzienigheden en als je denkt dat grote hoeveelheden geld ertegen aan smijten iets hier gelijk iets aan verandert is gewoon naief. Dat ligt niet aan Laos maar aan jullie zelf.

• gerrit

Juist omdat je al € 140, betaalt, zou je toch verwachten dat het goed zit. Maar misschien kun je je toch voorstellen dat dit een heel vervelende ervaring is. Die we zeker in Thailand niet tegen gekomen zijn. Bovendien kom je in Thailand ook niet zo'n bedragen tegen. Juist omdat het een land in ontwikkeling is, zou je niet verwachten dat het overal zóóó duur is. Ook in Europa is €140 véél geld.

Ik wil eenieders ogen openen: Laos is een land in ontwikkeling , maar beslist niet goedkoop.

• Michelle

Hoi Dominique

Maak je nou maar geen zorgen. Laos is het meest relaxte land van zo azie om in te reizen.

Ik lees wel de LP. Dat doe ik ook voor Vietnam, Cambodja en Birma. Dan stippel ik een route uit. Maar meestal komt daar tijdens de reis niet veel van terecht. Als het me ergens bevalt dan blijf ik er gewoon langer.

Ik verblijf in hotels van 20 - 30 usd. dat is gemiddeld ongeveer euro 20 per nacht. kom daar nog maar eens om in NL.

In Vang Vieng eet je voor een paar usd. Een liter bier nog geen 1 usd. Hoezo duur? Een paar honderd km met een minivan kost je usd 7. een motobike usd 5 per dag. fiets 1 usd per dag. kop koffie 30 cent. moet het nou nog goedkoper…….

Gewoon Gaan en Geen zorgen:-)

• Michelle

zonder op de persoonlijke tour te willen gaan heeft Prikker dus gewoon gelijk. je bent de pineut. volgens mij slechts door je in het geheel niet te (laten) informeren of bv de LP of andere lectuur te lezen. ook als je googelt zie je van alles voorbij komen. als je dat gedaan had had je dus nooit 140 euro betaald.

En ga nou niet vertellen dat de Thai anders is. als voorbeeld het taxiwereldje op BKKairport. ik kan legio voorbeelden noemen. en waarom zouden ze niet van je plukken als JIJ het toestaat. jij bent verzekerd van een maandelijks inkomen, zij moeten maar afwachten of ze morgen te eten hebben. JIJ bent in hun ogen de kapitalist. dus jij maakt je keuzes, niet zij. en als jij dan wilt betalen voor een dienst moet je achteraf niet lopen klagen en allerlei verwijten maken naar de Laotiaanse bevolking:-(

ik heb met wat voorbeelden al aangegeven dat Laos voor ons spotgoedkoop is. en mijn ervaring is dat er heel veel lieve, aardige mensen wonen. ook in vang vieng. ik heb daar een prachtige tijd meegemaakt. de bedoeling was dat ik er een paar dagen zou blijven, het zijn er 8 geworden.

houdoe:-)

• gerrit

Beste Michelle,

Ik vind dat je toekomstige bezoekers van Laos een helder beeld van Laos moet geven. Laos is een prachtig land. Maar het is er beslist niet goedkoop. In de LP en ook in de Footprint wordt melding gemaakt over de moeilijkheden bij het vervoer. Met name in het Noorden van het land, Luang Namtha dus!

Ik hoop dat je het met me eens bent, dat Vang Vieng niet representatief is voor Laos.