Corruptie heb je in Laos niet of vrijwel geheel niet. Als toerist heb je hier geen last van.
Wel zijn er georganiseerde toeristen'traps' zoals de slow- & speedboatservice bij Huay Xai/Pak Beng en de Luang Prabang en Vang Vieng theaters en nog veel meer. Maar dat is als gevolg van het massa toerisme en het geldsmijtgedrag van toeristen daar, dat is geen corruptie.
De verhalen die nu over Vang Vieng de ronde gaan verbazen me niet zo heel erg als je eenmaal in Vang Vieng geweest bent dan is dat niet erg verrassend. Vang Vieng is een soort Khao Sarn Rd van Laos en trekt ook ditto publiek, dus dat daar spanningen tussen de lokale bevolking en het uitgaanstoerisme ontstaan is niet vreemd. Die politiepraktijken zijn wel zorgwekkend, dat is inderdaad wel iets om op te letten/te waarschuwen.
Wat in Laos wel voorkomt (als ook in de meeste andere vakantielanden) is opportunisme en ik zie nu dat jullie je onervarenheid gaan benoemen als corruptie en dat is in en in triest vind ik. Daarmee geef je Laos een slechte naam die 't niet verdient.
Natuurlijk word je opgelicht als je via Khao Sarn Rd je tripje boekt en natuurlijk heb je geen keuzemogelijkheden als je dat daar laat regelen. Die Thai moeten ook hun commissies vangen. Iemand die 140 Euro neerlegt voor een tripje Luang Nam Tha naar Luang Prabang is natuurlijk de pineut, maar niet omdat ie ‘opgelicht’ wordt maar omdat ie geen idee heeft waar hij mee bezig is/waar hij is.
Laos is een (h)eerlijk ontwikkelingsland met ditto voorzienigheden en als je denkt dat grote hoeveelheden geld ertegen aan smijten iets hier gelijk iets aan verandert is gewoon naief. Dat ligt niet aan Laos maar aan jullie zelf.