MALANY GUESTHOUSE VIENG VIANG

• marianne

Even kleine waarschuwing voor diegene die gaan tuben en een guesthouse in vieng viang zoeken. MALANY GUEST HOUSE MIJDEN ALS DE PEST. Een pot georganiseerde misdaad in het klein. Je gaat lekker tuben, laat je spullen achter in de kluis van het questhouse en bij terugkomst blijken je dollars gejat. Op het moment dat je verhaal gaat halen bij meneer de eigenaar krijg je de wind van voren en ben je lazerus (wat wel kan kloppen natuurlijk als je bent wezen tuben, en dat weet hij ook), wat NIET inhoudt dat je dat 's morgens ook al was en je zo slim was, of achter af eigenlijk dus niet, om je vermogen op papier te zetten. Hetgeen dan volgt is iets uit een film, natuurlijk vertrek je naar een ander questhouse, alwaar je onmiddelijk ter verantwoording wordt geroepen aangezien je het vorige questhouse min of meer afgebroken zou hebben. Vervolgens meld je je bij de politie, eerst je centen gejat uit de kluis en vervolgens ervan beschuldigd worden dat je de tent afgebroken hebt, terwijl de avond ervoor de gordijnrails spontaan naar beneden kwam zetten, gaat iets te ver. Maar niet bij de Laos police, daar ontwikkeldt zich op dat moment een sceme waar zelfs de maffia nog jaloers op zou kunnen worden. Om een lang verhaal kort te maken, 160 dollar lichter konden we na 3 uur het bureau verlaten, met als hoogtepunt de “fan” die demonstratief binnen gedragen werd en die wij ook van de muur gerukt zouden hebben. En…we waren niet de enige, men ging zelfs zover om 2 amerikanen mee te laten luisteren naar hun gesprek (terwijl ze eerst geen engels spraken) over ons en die ze daarna een tijdje bij ons neerzette, om ff te vertellen hoe ernstig de situatie voor ons was. Ze hebben meerdere “rijke” klanten per dag om de dagelijkse boterham te spekken en het questhouse te renoveren, dus mijn advies voor het geval dat ze dit instinkertje ook bij anderen toepassen is, gelijk vragen hoeveel je moet betalen, anders laten ze je gewoon zitten, maar nog beter is natuurlijk dat je ze geen kans geeft ook maar iets uit te lokken, want ik neem niet aan dat alleen dit guesthouse deze afspraken met de politie heeft.

• Prikker

Lijkt me dat je dit ook op de site van de lonely planet wilt posten…

• johanna

BESTE MARIANNE,

IK KAN ME HELEMAAL VOORSTELLEN WAT JE OVERKOMEN IS. IK WIL IEDEREEN WAARSCHUWEN VOOR DE PRAKTIJKEN DIE DIE IN VANG VIENG WORDEN TOEGEPAST.

WIJ HADDEN DE VIP BUS GEBOEKT NAAR VIENTANE. WIJ ZOUDEN BIJ ONS GUESTHOUSE OPGEPIKT WORDEN MET EEN MOOIE COMFORTABELE ‘FOUR-WHEEL-DRIVE’ EN VANDAARUIT NAAR HET BUSSTATION GEBRACHT WORDEN. EEN OUDE VIEZE BUS KWAM DAAR ECHTER VOOR IN DE PLAATS. ‘ONLY TWO MINUTES TO THE’BUSSTATION WERD ONS GEZEGD', WE WEREDEN MET 2-EN IN DAT BUSJE GEPROPT EN DE KOFFERS EN RUGZAKKEN WERDEN OP HET DAK GEGOOID. ER WERD VEEL GEMOPPERD. MAAR HET ZOU IMMERS VOOR EVEN ZIJN. HET BUSJE REED NAAR EEN GUESTHOUSE WAT NIET OP ONZE WEG NAAR HET BUSSTATION LAG , STOPTE DAAR 10 MINUTEN……..DE TIJD DRONG WANT OM 10 UUR ZOU ONZE BUS OP HET BUSTATION VETREKKEN…… AAN HET EINDE VAN HET DORPJE STOPTE HET BUSJE WEER EN WERDEN DE KOFFERS GOED OP HET FDAK VASGESNOERD. DE BUSCHAUFFEUR KON UITERAARD GEEN ENGELS.

OMDAT IK NOGAL WAT STAMPIJ MAAKTE WERD ER DOOR EEN CAMBODJAAN VERTELD DAT DE BUS AL VERTROKKEN WAS EN DAT DEZE BUS ONS WEL NAAR VIENTANE ZOU BRENGEN. WANNEER WE NIET AKKOORD ZOUDEN GAAN ZOUDEN WE NOG EEN NACHT IN VANG VIENG MOETEN BLIJVEN…………..DUS….

NA EEN VRESELIJKE TOCHT WERDEN WE ERGENS IN VIENTANE UIT DE BUS GEGOOID!!!!!!! …….NATUURLIJK NIET OP HET BUSSTATION!!!!!

• Daveigh

Extremely helpful atrcile, please write more.

• Johan

Enkele uit eigen ervaring wel betrouwbare guesthouses in Vang Vieng:

* Phoubane guesthouse. In het centrum van het dorpje, maar toch afgelegen omdat het iets van de straat ligt. Basic rooms (niet super-de-luxe dus) die heel erg goedkoop zijn (vijf dollar per nacht, kleine kamer met fan & hete douche). Wordt gerund door een Japanse man en een Laotiaanse vrouw, beide heel erg prettige en voorkomende mensen.

* Jammee Guesthouse, aan de rand van het dorp, gelegen aan de rivier en grenzend aan de biologische akkers. Stille afgelegen locatie met vriendelijk en welwillend personeel, ruime nette kamers, goed ontbijt…

* Organic Farm: een paar kilometers van het centrum, maar een constructievere plek dan het zooitje guesthouses downtown. Zie http://www.laofarm.org/ Gedurende de middag is er echter amper te zijn vanwege de disco-overlast. Maar de plek zelf is zeer fijn om te overnachten, en de boerderij leuk om op mee te helpen 's ochtends.

Vertrouw bij guesthouse-keuzes overigens niet te veel op Lonely Planet!! Ik ervaar dikwijls dat TripAdvisor.com een actueler, completer en representatiever beeld geeft.

http://www.tripadvisor.com/Tourism-g612363-Vang_Vieng-Vacations.html

Ik zie het centrum van Vang Vieng town als de meest criminele en onteigende plek van Laos. Het is dan ook niet echt Laos meer te noemen.

• Kees

Met de laatste opmerking “de meest criminele plek in Laos” wordt aangegeven dat wat mij betreft Johan de weg in Vang Vieng behoorlijk is kwijtgeraakt. Ook de verhalen uit 2007 hebben een bedenkelijk tintje.

Vreemd dat ik dit alles niet herken. En ik ben er al een behoorlijk aantal keren geweest. Dit zegt natuurlijk nog niet veel.

Als ik echter het gedrag van touristen in Vang Vieng zie dan is het weleens een losgeslagen boel. Dat is nog iets anders dan een criminele boel of een onteigend Laotiaans stukje grond. Johan weet vast wel hoeveel “no go” gebieden er in NL zijn.

Ik zou zeggen: “Ga lekker naar Vang Vieng”. Schitterende omgeving met watersportmogelijkheden en bergbeklimmen. Er zijn wat randverschijnselen (waar zijn die niet), die je zelf kunt opzoeken of mijden. Up to you.

• Hans

Ben ook twee keer in vang vieng geweest.. Een grote feestboel met veel dronken mensen die veel lol maken.Heel leuk om te zien dat mensen zoveel lol hebben en lekker genieten.

Maar omdat Laos een zeer conservatief land land is,waar mensen nog erg ingetogen en sober leven , staat dit ongeremd feesten in schril contrast met de normen en waarden die deze mensen hanteren .

Het kwam op mij nog al respectloos over.

Nogmaals, feestende mensen die in een string ladder zat over straat zwalken en kostend in een portiek liggen,moet wat mij betreft allemaal kunnen.Maar omdat in een land als Laos te doen !!!(.)

Ik kan me voorstellen dat er Laotianen zijn, die denken dat toeristen die hun normen en waarden met voeten komen treden, eens flink aangepakt moeten.En dan worden en krijg je uitwassen zoals hier boven beschreven.

Dit betekend overigens niet dat ik het goed keur wat er gebeurd is,maar DAT zoiets gebeurd kan ik me wel voorstellen.

Zelf heb ik volstrekt geen ervaringen met dergelijke zaken in vang vieng en vind de mensen juist heel betrouwbaar en vriendelijk.Maar ik gedraag me dan ook als gast, en zal het verschil zijn denk ik.

• Bram

Hans slaat de spijker op zijn kop. Ik heb ook juist de ervaring dat de mensen in Laos zeer betrouwbaar en vriendelijk zijn. Ik heb zeker in het begin een aantal keer vergissingen gemaakt met afrekenen. De laotianen wezen mij daar vriendelijk op en gaven het teveel betaalde terug.

In Vang Vieng krijgen ze erg weinig respect terug van de gasten, dit kan daar helaas een gevolg van zijn. Ieder zijn ding, maar ik vond het beschamend om te zien hoe westerlingen zich volledig ‘thuis’ voelen in Vang Vieng.