Don Det- Pakse- Chong Mek -Ubon Ratchathani

• Marijke

Onze Laos rondreis is reeds zo goed als uitgestippeld!

We hebben echter nog te kampen met 1 knelpuntje: we zouden graag een idee hebben over de tijd die het in beslag neemt om van Pakse naar Ubon Ratchathani in Thailand te raken.

Momenteel ziet ons plan er als volgt uit: om 6u vertrekken van Don Det, bus pakken naar Pakse, daar aankomen tegen 9u, vandaaruit naar Chong Mek en vervolgens Ubon Ratchathani alwaar we een vlucht zouden willen pakken naar Bangkok om 15u15.

We vragen ons nu af of dit strak schema naar Laotiaanse termen misschien wat te ambitieus is… Indien dit het geval zou zijn, opteren misschien beter voor de nachttrein die een paar uur later vertrekt en helaas ook een pak duurder is (it's all about the money ;-) )

Raad van een ervaringsdeskundige zou dus ten zeerste van pas komen!

alvast heel hard bedankt!

• Annemieke

Hoi Marijke,

Ik heb afgelopen december dezelfde route (& vlucht) gedaan. Vanaf Don Det met bootje naar de ‘vaste wal’, met minibusje naar Pakse (doet er meer dan 2 uur over, songthaew waarschijnlijk nog langer) dus 9 uur in Pakse is iets aan de positieve kant.

In Pakse met tuktuk naar de markt en busstation (let op er zijn er meer), met songthaew naar de grens. Hier deed ik ook weer langer over dan gedacht had, maar goed te doen. Bij de grens heb je enige tijd nodig voor alle formaliteiten.

Bij de thaise grens aangekomen kwam ik er achter dat er geen rechtstreekse bus ging naar Ubon Ratchathani. En ook daar zou je met een taxi/tuktuk naar het vliegveld moeten.

Vond ik qua tijd allemaal een beetje krap worden, dus maar een ‘dure’ taxi gepakt (900 baht) en met 5 kwartier stond ik relaxed voor de incheck balie, ruim op tijd !

Succes,

Annemieke

• Manfred

Als je van Don Det naar Pakse gaat dan kom je langs het busstation, dus als je je daar af laat zetten scheelt dat weer iets in tijd.

• Annemieke

Dat klopt, maar dat is het station waar de VIP bussen etc. vertrekken. (ook richting Bangkok trouwens). Het ‘lokale’ busstation is bij de (nieuwe) markt.

• Manfred

De nieuwe markt is volgens mij toch echt, als je van Don Det naar Pakse rijdt, net voor Pakse zo'n honderd meter links van de hoofdweg. Het andere busstation ligt aan een splitsing zo'n 10 km ten zuiden van Pakse.

• Peter

Wij zijn januari 2007 rechtstreeks met de bus van Ubon naar Pakse gereden, zal dus ook wel andersom kunnen. Dit was goed te doen in ca 3 uur inclusief de grensformaliteiten.

http://www.newsmekong.org/thailand-laos_bus_service_to_pakse_from_ubon_opens

• mieke

Van Pakse naar Ubon Ratchathani v v. gaat er inderdaad een rechtstreekse bus, 4 x per dag. 2 Thaise en 2 Laotiaanse. Prima verbinding, ca. 3 uur. Bagage kan bij de grensovergang in de bus blijven, dus geen gesjouw. ( Ervaring jan. 2007)

• Nick

Ik was in okt 2006 van don khone naar Pakse gereisd, er wordt gezegd bus om 9 uur naar Pakse, uiteindelijk vertrokt ie veel later, onderweg stopte de bus overal om nog meer mensen op te halen… het hoort bij Laos om zo te reizen, maar om te plannen dat je om 6 uur kan vertrekken naar Pakse en dan naar thailand en dan de vliegtuig te halen? het lijkt me niet te doen…..

succes met je planning.

Nick