The Gibbon Experience

• Judith de Best

Hoi,

Ik heb een paar weken geleden de classic gedaan, maar vanwege de regentijd werd de waterfall helemaal niet gedaan omdat het niet toegankelijk was. Ik moet zeggen dat ik de classic fysiek al behoorlijk heftig vond, vanwege het stuk wat je op de eerste en laatste dag moet lopen. Maar als je buiten het regenseizoen gaat kan de truck je al een heel eind weg brengen, dus dan zal de waterfall goed te doen zijn. Heel veel plezier, het is echt fantastisch, ondanks de bloedzuigers :-) Echt een leuke ervaring!

groetjes, Judith

babs schreef:

>

> Ze zijn allebei even leuk en mooi. De Waterfall excperience

> is alleen wel een stuk meer lopen. Vooral de eerste en de

> laatste dag. Hier moet je wel rekening mee houden. De classic

> is wat dat betreft toegankelijker. Ook zie je dan als ze op

> dat moment dieren opvangen ook eerder die dieren. Mocht je nu

> niet zo'n heel goede conditie hebben dan zou ik eerder de

> classic gaan doen.

>

> veel plezier.

> Sjors schreef:

> >

> > Hallo Babs,

> >

> > Heb je zowel ervaring met de Classic als met de

> > Waterfall-versie? Zo ja, hoe zit het met de zwaarte / welke

> > is leuker etc. etc. Weet nl nu even niet welke ik wil gaan

> > doen…

• Ronald

Ook wij hebben twee weken geleden meegedaan aan de Gibbon Experience. Onze ervaringen waren door het regenseizoen helaas wat minder positief, hoewel de overnachtingen in het treehouse, het zingen van de Gibbons en het zippen nog steeds supergaaf was.

Het probleem zat 'm in het regenseizoen. De afgelopen weken heeft het elke dag en ook veel overdag geregend.

Vergis je niet dat het echt ontzettend zwaar is 5 uur te lopen over een modderig pad (maar nog wel goed begaanbaar) en dan nog 2 uur heuvelop over smalle, glibberige modderpaadjes in een temperatuur van ongeveer 30-35 graden en een hoge vochtigheid.

Ook wij deden de aangepaste versie ivm het regenseizoen. Na ons kwam nog 1 groep, die direct de volgende ochtend is teruggekeerd vanwege de vreselijk zware heentoch, zij hebben er dus met z'n allen voor gekozen niet meer te ‘zippen’.

Onze groep kwam daardoor als laatste uit de jungle voor dit seizoen. Vanwege het weer worden de eerste tochten pas weer vanaf 1 oktober gestart.

Ik weet zeker dat wanneer de omstandigheden niet zo zwaar waren ik er veel meer van had kunnen genieten. Het leek nu net extreme wadlopen: vastgezogen zitten tot halverwege je onderbeen, schoenen kapot, veel heuvel op, hoge temperatuur en na een nacht slapen kleding die nog even zeiknat was als de avond daarvoor. Hetzelfde gold voor blubberschoenen en sokken…

Wat ik nog wil opmerken is dat wij helaas geen gidsen hadden die ons wezen op mooie natuur of beesten die we onderweg tegenkwamen. Het eten was daarnaast erg basic: rijst met groenten, vrij smakeloos klaar gemaakt.

Als ik me eigen verhaal nu teruglees lijkt het alleen maar negatief. Het blijft een onvergetelijke ervaring, die in het droge seizoen vast veel en veel beter te doen is! Hou er dus rekening mee voor welke periode je boekt.

• Imke

Leuk om alle reacties te lezen! Wij willen begin/half augustus ook graag de Gibbon Experience doen, maar nu ik de verhalen over het regenseizoen en de zwaarte lees begin ik een beetje te twijfelen… In Thailand hebben we (ook in augustus in het regenseizoen) al een keer een jungletocht gedaan met ook 5 uur wandelen, modderige paadjes etc. en dat vonden we ook behoorlijk zwaar! We hebben wel een goede conditie allebei en zijn wel avontuurlijk ingesteld. Heeft iemand misschien ervaringen met de Gibbon Experience in augustus???

Bedankt!

• lianne

Wij stonden in juli in de regentijd in het kantoor van de Gibbon Experience in Houay Xai. Omdat wij 3 kindern bij hadden, de jongste was toen net 9 jaar, werd ons ten zeerste aangeraden om de reservering te annuleren. Door de zware regenval kon de jeep niet door een rivier en zouden we echt uren langer moeten lopen. Mensen die net waren teruggekeerd bevestigden het verhaal. Met pijn in ons hart hebben we het advies om niet te gaan opgevolgd. We zouden dit avontuur heel graag meegemaakt hebben. Maar ons gezond verstand zei dat het echt niet verstandig was met 3 kids erbij.

De backpackers zonder reservering waren erg blij met ons besluit, nu konden zij wel gaan!

Het is heel jammer dat we moesten annuleren door de zware regenval, maar het is tevens nog een reden om nog eens terug te gaan buiten de regentijd.

Lianne

www.boschgoesasia.web-log.nl

• Simone

Ik heb de Gibbon Experience in November gedaan(niet het regenseizoen). Om van Huay Xai naar het startpunt van de Gibbon Experience te komen, ga je moet een jeep door en over ruig terrein. Ook moet je met de jeep door de rivier. In het regenseizoen is deze rivier te diep en de wegen te onbegaanbaar en ga je dus niet met de jeep naar het startpunt van de Gibbon. Na het geasfalteerde stuk moet je lopen. Dit is een zware wandeling(voornamelijk bergop) van een aantal uur. Op zich is dat nog wel te overzien, maar na deze wandeling ben je niet klaar….dan begint de Gibbon pas. En om bij de eerste ziplines te komen, moet je ook weer ongeveer een uur bergop!(zowel voor de Classic als de Waterfall Experience). Het ligt dus helemaal aan jezelf of je dat wilt doen! Je moet goed nadenken of je lichaam dat aan kan en of je in een goede conditie hebt.

De Gibbon Experience is verder echt helemaal geweldig en een van de hoogtepunten in ons jaartje reizen! Als je het ooit in het droge seizoen kunt doen, moet je zeker gaan, maar vergeet niet van te voren te reserveren.

Als er nog vragen zijn….stel ze gerust!

Groetjes Simone

• Levi

Lijkt me allemaal heel leuk en een mooi natuurbescherming project. Nu vraag ik mij toch af of iemand van jullie wel ‘iets’ gezien heeft eigenlijk. Ik bedoel Gibbons dus. Western Black Crested Gibbons, de soort die in het gebied voorkomt. Het zou mijn voornaamste doel zijn om de tocht te maken omdat ik verder zowat de helft van ‘het jaar’ in Aziatische natuurgebieden rondloop en dus weinig boodschap heb aan gewoon nog een extra jungletocht. In 1 van de vorige postings lees ik alvast dat de gidsen niet echt veel konden tonen…

Groetjes.

• floris

Na de ervaringen gelezen te hebben en de filmpjes op youtube gezien heb wil ik dit ook ervaren. ik ben van plan dit begin oktober te doen. Ik heb alleen nog een paar vragen aangezien de website momenteel niet werkt.

-Kan je zelf kiezen in welke van de boomhutten je gaat overnachten of is dit van te voren vastgelegd?

-Wat is de beste manier om er vanaf Bangkok te komen?

-Als je er voor kiest om er een aantal dagen te verblijven, ga je dan ieder keer met een gids op pad of ga je zelf erop uit?

Alvast bedankt

• marco

Hoi Simone,

We gaan in November naar Laos en twijfelen of we de Gibon Experience gaan doen.

We vinden het bedrag van 160 euro pp erg veel geld naar verhouding met andere dingen die je in Laos kan doen.

Mijn vraag : Krijg je waar voor je geld ,voor de dingen die je daar ziet en doet?

Groet.

Marco

• sannes25

Hoi Floris,

Wellicht heb je het inmiddels zelf uitgezocht, want het is dan ook al bijna begin oktober. Voor zover ik weet liggen de boomhutten waar je gaat overnachten min of meer vast. Wel kun je kiezen voor een tweepersoons boomhut, bij reservering moet je dit aangeven. Ik ga er vanuit dat dit meer kost, maar dat weet ik niet zeker.

Vanuit Bangkok kun je de nachttrein nemen naar Chiang Mai, vertrekt om 18.00 uur en komt aan om 07.40 de volgende ochtend. Aansluitend gaat er om 8.30 een bus naar Houayxay. Dit is meteen de laatste bus die je kunt nemen, als je een latere bus pakt kom je de grens niet meer over. Voor de nachttrein + bus ben je ongeveer 1100 baht kwijt. Overigens rijden er ook genoeg bussen vanuit Bangkok naar Chiang Mai, ik ben persoonlijk echter een voorstander van de nachttrein omdat het leuk is om meegemaakt te hebben en je ook écht lekker wat kunt slapen. Als je kiest voor de nachttrein moet je wel vooraf je kaartjes kopen. Kies voor de 2nd class sleeper, met voorkeur de lower. Je hebt dan het onderste bed wat meer ruimte betekent. Als je nog niet eerder in Chiang Mai geweest bent is het geen gek idee om daar eens een dag of twee rond te kijken, het is een prachtige stad en je kunt er op genoeg plekken goedkoop overnachten. Dat maakt je reis naar Houayxay ook wat rustiger en hoef je je geen zorgen te maken over vertragingen.

Je blijft 2 nachten in het park, wat zou betekenen dat je er drie dagen bent maar wat neerkomt op een middag, een volle dag en een ochtend. De eerste middag doe je veelal onder de begeleiding van je gids, de tweede dag heb je wat meer vrijheid en mag je er zelf wat op uit trekken (al denk ik niet dat het de bedoeling is dat je in je eentje het hele reservaat doorgaat ;)).

Als je er uiteindelijk voor hebt gekozen de trip te doen, laat je dan even een berichtje achter om te laten weten hoe het was? Ik ben erg benieuwd!

• Sanne

Hey!

Rond de verjaardag van mijn vriend zitten wij in de buurt daar, dus ik zit eraan te denken het hem kado te doen. Ik zag dat het 2,5 jaar geleden nog 100 euro kostte, is dat nog steeds?

Gr.