Zuid-Laos of Zuid-Thailand?

• Fie

Hey,

In november trek ik met de rugzak voor 26 dagen naar Laos (inclusief heen-en terugvlucht). Spijtig genoeg een week korter dan normaal gepland was. Mijn oorspronkelijke plan was om van Bangkok door te reizen naar Noord-Laos en daarna het zuiden in te trekken. De laatste dagen leken me fijn om op een eiland in Thailand het bounty-gevoel op te zoeken. Nu ik dat laatste weekje niet meer heb, twijfel ik over mijn route. Ofwel doe ik enkel Laos en bespaar ik me de trip naar het zuiden van Thailand. Of ik doe enkel noord-Laos en zak dan af naar een Thais eiland. Alles doen in 26 dagen (ik reken eigenlijk maar op drie weken, met de vluchten erbij en eer ik dan effectief in Laos ben..), lijkt me te veel haastwerk. Denk ik toch?

Nu lees ik wel dat het zuiden van Laos óók erg relaxed is. Ik vroeg me gewoon af of de hangmatten in Don Det een goed alternatief zijn voor een fijn stukje strand in Thailand. (in Laos zelf zoek ik liever geen ?massatoerisme?.. het eiland in thailand mag best wat levendig zijn - zonder tussen de fuifnummers terecht te komen).

Hoedanook, ik kan maar niet kiezen tussen de afwisseling noord-laos/Thais eiland of Noord en Zuid-Laos samen?

• Petra

Don Det (en omgeving) is veel rustiger dan een Thais eiland. Er is (vrijwel) geen strand, je kunt er ook niet veilig zwemmen door de sterke stroming van de Mekong. Je bent dus inderdaad aangewezen op je hangmat. Er zijn verschillende restaurantjes en wat kroegjes, dus absoluut geen massatoerisme.

Wel kun je er leuk fietsen of wandelen over het eiland, of met een bootje naar een ander eiland gaan.

De bungalows kostten, zo'n 1,5 jaar geleden, 1 dollar per nacht. Een houten hutje met een deur en een raam en als je mazzel hebt een muskietennet, geen stroom. Een koude douche en toilet voor gezamelijk gebruik. Maar wel met een schitterende zonsondergang (of opkomst).

Vlieg je vanuit Laos terug naar NL, of vanuit Bangkok? In het laatste geval is het natuurlijk ook een optie om naar een Thais eiland te gaan, dan is het geen extra omweg (dit ivm je planning). Voor niet al te veel geld (ong 40 euro) vlieg je met bijv. Thai Airways naar Ko Samui, je zit er in 50 minuten en daar zijn zat leuke, rustige stranden te vinden met wat restaurants en kroegjes. Als je wilt kun je met een brommer of een busje naar de drukke plaatsen.

Succes!

Petra

• Fie

hey Petra,

ik vlieg inderdaad vanuit Bangkok terug naar, in dit geval, België. Vandaar het idee, ja… Alleen denk ik dat het in november net niet zo'n mooi weer is op Samui. Ik zou dan eerder de kanten van Ko Phi Phi moeten opzoeken om regen te vermijden. Waar de meningen ook weer over verdeeld zijn!

• Annemieke

Hoi Fie,

Ik heb vorig jaar november/december ongeveer hetzelfde gedaan, met ook het idee om eventueel een paar dagen strand te pakken aan het einde. Is niet gelukt. Laos is te leuk. Ik heb dus de laatste vier dagen heerlijk ‘gechilled’ op Don Det. Een lekker tropisch eilandje, het enige dat mist is inderdaad het blauwe water …..

Bij het guesthouse waar ik logeerde, was een ieniemienie strandje waar je in ieder geval even de rivier in kon lopen om even af te koelen. Stroming viel daar mee, dat is meer in de buurt van de watervallen aan de andere kant van de het eiland. Het water zelf viel me mee hoe ‘vies’ het was.

Succes,

Annemieke

• Celine

Hoi,

wij zijn vorig jaar in september Laos doorgereisd. Hadden 3,5 week en zijn eerst nog paar dagen in Chang Mai/Rai geweest.

Wat je ook kan doen (hebben wij ook gedaan), vanuit Bangkok met de bus (volgens mij een uur of 3) naar kust en dan boot naar Ko Samet nemen.

Weet niet of het in november een zonnige periode is daar…

Laos is super!

veel plezier!