Vang Vieng

• LOOFARMER

Ik ben bezig met een globale planning voor een rondreis Laos Cambodja in november, totaal 4 weken.

Het is natuurlijk keuzes maken. Als ik kijk hoe men Vang Vieng omschrijft op het internet, lijkt mij dit geen absolute must.

Luang Nam Tha en Luang Prabang daarentegen lijken mij zeer de moeite waard.

Iemand een mening over Vang Vieng?

• Prikker

Afhankelijk van hoe ‘luxe’ je wilt reizen kan dat erg uiteenlopen.

Maar met 20 Euro p.p. per dag kun je heel goed en comfortabel rondkomen. Het zijn de bezoekerspas van Angkor Wat en eventuele vluchten die de prijs wat opdrijven.

Vang Vieng kun je inderdaad met alle gemak schrappen, daar zijn alleen maar barretjes en westerse hang out restaurants, maar er zijn wel wat kano, rafting en tubing activiteiten in de buurt die wel aardig zijn. Vientiane vond ik niet heel erg denderend, leuk voor een dagje of 2.

Neem wel ruim de tijd voor Luang Nam Tha, Luang Prabang en ook de omgevingen daarvan, die zijn erg mooi om wat dagen te verpozen. Het noorden van Laos vond ik 't mooist, ik lees niets over een slow/fast boat maar die zijn echt ook heel mooi.

Ik zou 2/3 vd tijd in Laos doen en 1/3 in Cambodia.

• LOOFARMER

Dank je.

Ik neig ook naar 2/3 (of 3/4) Laos en noodzakelijke tijdbesparende vluchten.

Ik lees verhalen over slowboaten vanaf grens naar LP met een tussenstop en dat zie ik niet zo zitten. De fastboat daarentegen lijkt mij het vermijden zeker waard, teveel slechte verhalen over gehoord/gelezen.

Een optie die mij geschikt lijkt: vanuit Huoay Xai met bus naar Luang Nam Tha en hoe ik vanuit daar naar Luang Prabang kom, I do not know yet, maar dat zal vast geen twee dagen duren :-)

Na een Gibbon/Mahout/Trekking en Raft-experience richting het Boloven plateau en

de 1000 eilanden en dan vliegen richting Cambodja.

In Vientiane moet ik me nog verdiepen. Door een eerdere reis door Thailand ben ik nog een beetje ‘tempelmoe’', maar mocht Vientiane en omgeving meer te bieden hebben, dan hoor ik dat graag hier.

Is het raften in Laos trouwens de moeite waard in november?

Valt me trouwens op dat je op dit prikbord fatsoenlijke reakties krijgt, dit in tegenstelling tot een Thailand prikpagina.

• Prikker

Luang Prabang kom je wel uit, da's geen probleem, die stad is inmiddels zeer druk bezocht. Of je zo makkelijk per bus van Huay Xai naar (waar dan ook) Luang Nam Tha komt, is niet zo vanzelfsprekend en ook afhankelijk van de weersgesteldheid.

Laat je niet al te gek maken over die speed- en/of slowboat, het is prima te doen.

Als je één dag genoeg lijkt neem je gewoon de speed- of slowboat naar Pakbeng (een halve dagtocht) en vanuit Pakbeng met de bus direct naar Luang Nam Tha (of moest je nu via Oudomxai… effe vergeten). Maar goed te doen.

Vergeet de tempels in Vientiane, die zijn een heel erg slap aftreksel van welke Thaise tempel dan ook, het enige wat ik wel leuk vond was de overdekte markt bij het busstation en ‘s avonds door de straten slenteren en hapjes eten, maar er vond er geen echte ’toeristische hoogstandjes'.

Raften in Laos is wel aardig, d'r is verschrikkelijk veel groen en mooie vergezichten. Het was een van de weinige dingen die ik aan Vang Vieng wel leuk vond.

• LOOFARMER

Van de 4 personen is 50% vrouw, die ook nog eens een keer gek zijn op stoffen met olifantjesprint en chipsbakjes en andere prulletjes. Die marktlui aldaar zullen vast goeden zaken doen terwjil de heren het nationale slootwater Laobeer drinken.

Maar die zijn vast buiten Vientiane voldoende te bezoeken.

Ik had nog niet gezien dat er vanuit Pakbeng een bus gaat naar Luang Nam Tha, straks even in de Planet loeren.

Aangezien we niet georganiseerd gaan, zul je dingen moeten laten. Die vallei met kruiken ligt in dat geval ongunstig.

Dank voor je antwoorden alweer.

• Prikker

Die 50% vrouw gaat jullie dan een boel kosten als ze gek zijn op stoffen (zijde van verschillende kwaliteiten!) met olifantjesprint en bakjes, beeldjes en prullaria, want 't sterft ervan in Laos. Allemaal heel speciaal laag geprijsd voor jullie persoonlijk natuurlijk.

Met name Luang Prabang heeft ook veel hele leuke upscale (=dure) hebbedingetjes winkels met van alles van puur zijde tot handgesneden chinese schaakborden en zilveren handbewerkte armbanden in alle soorten en maten… D'r is een hoop veranderd in Luang Prabang sinds 't is uitgeroepen tot World Heritage Centre door de Unesco… credit henkie niet vergeten zeg maar.

Ennuh, wat dat slootwater betreft kan ik ‘t jullie niet kwalijk nemen..’t is heel lekker lokaal slootwater daar. Daar mag je niet op beknibbelen.

Dat van die bus vanuit Pakbeng weet ik zeker, ik heb ‘m zelf namelijk ook genomen, zoek maar na voor de zekerheid. Maar ’t kan zijn dat ie eerst naar Oudomxai ging en dan door met een ander busje naar Luang Nam Tha.

Vallei met de kruiken heb ik nog nooit iemand ontmoet die daar helemaal van onder de indruk was, de regio zelf is wel mooi groene natuur, maar dat is heel noord Laos.

Veel voorbereidingsplezier alvast.

• Jenny

Hoi Wat Blieft,

Van Huay Xai via Luang Nam Tha naar Luang Prabang duurt wel twee dagen, althans, ik heb er 11 en 16 uur over gedaan :-) Toch kan ik je aanraden deze route te nemen, ik vond het echt een van de mooiste delen van Laos! Het landschap is prachtig en de mensen zijn super. Heel authentiek. En een mooi gebied om trekkings te doen.

Voor meer info: http://www.outofasia.nl

Enneh, hoewel er teveel kroegen in Vang Vieng zijn, is de omgeving prachtig. Een dagje kanoen is top! (En tuben was stiekem ook heel leuk.)

Groet,

Jenny

• LOOFARMER

We komen via Houay Xai het land binnen, beginnen aan de Gibbon Experience en daarna rijden we door naar Luang Nam Tha. Vanuit daar naar Luang Prabang.

Het eindpunt van de Experience ligt halverwege Houay Xai en Luang Namtha in een onbeduidend plaatsje waar we de bagage ook weer terug hopen te zien. Vanuit daar de bus naar Luang Nam Tha.

Die bootreis had ik leuk gevonden, maar als je totaal 30 dagen hebt voor Laos en Cambodja moet je dingen skippen.

Het zou prettig zijn als de wegen in november meer stof bevatten dan modder.

• Annemieke

Wees maar niet bang: jij gaat stof zien (en happen) in November!! :-)

• Jo

Ik heb die fastboat-trip een keer meegemaakt. Van Luang Prabang omhoog. Natuurlijk heb je weinig beenruimte en je moet zo nu en dan eens gaan “verzitten”. Maar het was beslist spectatculair! Dit jaar gaan we met een langzame boot en met de stroom mee. Tussenstop in Pak Beng. Kunnen we de boel wat nauwkeuriger bekijken. En het is natuurlijk wat rustiger.

Vientiane is wat primitief, maar de Pha That Luang zal ik nooit vergeten! Met die twee Wats er voor. En dan het primitieve van de verkoop-stalletjes aan de Mekong . . .