conditie wegen naar luang nam tha

• ans

Beste lezers,

In juli gaan wij naar Laos.We willen eerst naar het noorden, Luang Nam Tha. Ik lees overal dat de wegen in erbarmelijke staat zijn. Deze informatie is echter niet up to date. Graag zou ik willen weten hoe het er NU voorstaat. Is route nr 3 inmiddels geasfalteerd?????

Is er in Houei Xai een mogelijkheid om met een prive auto/fourwheeldrive of taxi te huren naar LNT?

Bovendien zou ik graag willen weten waar ik weersverwachtingen voor LNT kan vinden.

Heeft er iemand ervaringen met de Boat Landing Guesthouse. Is er een ander leuk guesthouse in de buurt wat niet zo duur is??

Ans

• Prikker

Het is niet helemaal duidelijk welke wegen je bedoelt, maar de wegen van LNT naar Muang Sing, Luang Prabang en naar de Chinese grens zijn prima in orde. Niks niet erbarmelijke staat maar gewoon een goede weg.

De kans dat je prive auto-vervoer in Huay Xai naar waar dan ook kan regelen zijn nul. Het transport uit Huay Xai wordt voornamelijk via Thaise ‘ondernemers’ (in de breedste zin van het woord, maffia is meer toepasselijk) geregeld. Deze hebben géén belang in een andere dan de gebruikelijk manier van transport vanuit Huay Xai (integendeel zelfs). Daar heb je als toerist overigens weinig last van als je gewoon de gebruikelijk slow of fastboat neemt. Vergis je trouwens niet in wat je bij Huay Xai moet voorstellen.. 't is echt 2x niets qua grootte. Het aanbod van prive wagens is er eenvoudigweg niet.

• Nina

Indien je de weg vanaf de Thaise grens naar Luang Nam Tha bedoelt: reken op een zandweg met hobbels en diepe kuilen over een flink aantal bergen. Gemiddelde duur over 200 km: 10 uur

In Luang Nam Tha zijn verschillende (goedkope) guesthouses te vinden, maar het zijn er niet enorm veel en verwacht niet teveel luxe.

De weg van Luang Nam Tha naar Huai Xai is geasfalteerd. Gaat stukken beter en sneller. Ik denk niet dat je prive auto's kan huren, maar wie weet. Er rijden in heel Laos maar weinig auto's. Busjes gaan uiteraard wel.

Verder is het t/m september/oktober regenseizoen, dus de weg zal minder goed begaanbaar zijn.

• Annemieke

Afgelopen november werd er nog steeds erg hard aan de weg van Huoay Xai naar Luang Namtha gewerkt. Er zijn al wat stukken geasfalteerd maar ook hele delen nog niet. In november was het ontzettend stoffig, dat zal in juli met al die regen wel anders zijn. Wees voorbereid op een lange dag!

• Loes

Hoi Ans,

Ik zag je vraag eerst op de website van Koen http://koenopreis.punt.nl en heb daar gereageerd. Veel plezier in Laos!

Groetjes Loes

• Hans

In de hele streek wordt in een enorm tempo de wegen geasfalteerd.

Over het algemeen dus prima wegen, maar je zult ook nog hele stukken dirtroad tegenkomen

• Pieter

Ik ben een jaar geleden samen met nog 2 mensen in een prive-auto naar LNT gegaan. Ik wilde de bus boeken, maar er werd gezegd dat er ook een soort minibusje ging. Uiteraard duurder dan de bus, maar een stuk comfortabeler (de ramen konden dicht, waardoor je veel minder last had van het vele stof) en veel sneller, omdat je bijna nergens stopt om mensen op te pikken of spullen in/af te laden.

Ik heb het geboekt op bij een reisburo op een hoekje… volgens mij rechst van als je de veerboot(je) afkomt.

En de Boathouselanding… wel wat gedronken tijdens een fietstocht, maar het licht een stuk van het çentrum' af. Er zijn voldoende guesthouses in de hoofdstraat, evenals fiets en brommerverhuur. Een schitterende omgeving om er zelf op uit te gaan!

• ans

Hoi Pieter,

Jullie zijn dus met vieren in zo'n mini busje gegaan met al je bagage. Mag ik vragen wat dat kostte??? En dus gewoon geboekt bij zo'n klein reisbureautje.

groeten

Ans

• LOOFARMER

Inderdaad, wie weet wat zo'n busje kost??

• Jenny

Ik heb vorig jaar de standaard bus genomen, idd een grote stofzooi, maar wel mooi. Maar hoewel er hard aan de weg wordt getimmerd, neemt de bus (in mijn geval) gewoon het zandpad!!!! Alleen het laatste stukje heb ik asfalt gehad…