naar luang namtha

• johanna

Beste lezers,

Wij willen in juli naar laos. We willen bij chiang rai de grens overgaan.

Kunnen wij ter plekke een visum kopen?

Hoe kunnen wij het beste naar het noorden gaan?? met de boot of met een bus???

Is er een nieuwe weg aangelegd naar het noorden???

Is het nodig om daar malaria pillen in te nemen???

Welke vaccinaties zijn er trouwens nodig ???

Ik hoop dat er in grote getale gereageerd wordt.

met vriende groet,

johanna

• Nina

Beste Johanna,

Voor de vaccinatie kan je het beste contact opnemen met de GGD. Zij kunnen je het precies vertellen. Check meteen even of het verzekerd is binnen je zorgverzekering. Het kost je anders al snel een paar honderd euro en daar wordt je niet vrolijk van.

Aan de grens met Laos kan je een visum voor 15 dgn krijgen. Als je het vooraf regelt (bijvoorbeeld in Bangkok) krijg je een visum voor 30 dgn.

Oversteken in het noorden van Laos en Thailand gaat prima. Vervolgens zou ik voor de boot kiezen. Je komt dan wel zuiderlijker uit, maar die busreis is niet zo fijn. Wij zijn met een oude bus bijna het ravijn in gedonderd. 200 km in ruim 10 uur over bergen en zandwegen met diepe kuilen en langs diepe afgronden. Absoluut bijzonder, maar niet echt fijn.

De boot is ook niet comfortabel (en je zit mogelijk tussen varkens, kippen e.d.) maar wel iets veiliger. Alhoewel, hoe vaak gebeurt er nu wat met een bus..? Je kan het natuurlijk wel doen.

Malariapillen worden geadviseerd. Je gaat in een regenachtige periode, dus meer kans op die leuke mugjes. Je moet het zelf weten. Ik heb toen Lariam geslikt en werd er beroerd van dus ben ik gestopt. Later heb ik in Zuid Amerika Malerone gehad en dat was geen probleem. In ieder geval een geimpregneerde klamboe en lotion met DEET, dat is mijn advies.

Succes met plannen en heel veel plezier in een van mijn favoriete landen!

• Annemieke

Hoi Johanna,

Je kan sinds een paar maanden bij de grensovergang Chiang Kongh en Houay Xai ook een 30 dagen visum krijgen.

Vanuit Hoauy Xai is het inderdaad mogelijk een een bus o.i.d. naar Luang Namtha te gaan. Er wordt een ‘grote’ weg aangelegd naar de chinese grens. Sommige stukken zijn al prima, de rest is nog een grote stof- of modderbende. Juli zou dan in deze laatste categorie vallen. Je moet er rekening mee houden dat in deze periode het transport gemiddeld wat langer duurt dan in het droge seizoen.

Prettige vakantie!

Annemieke

• Michelle

Je krijgt nu standaard een visum voor 30 dagen

• johanna

Beste mensen,

Wat is een standaard visum? Wat kost dat? En krijg je dat meteen? Of moet je er enkele dagen op wachten.?

Groetjes

johanna