Laos-Cambodja-Vietnam in 1 maand

• Lon

Zijn er mensen op dit prikbord die de landen Laos-Cambodja en Vietnam in 1 reis bezocht hebben? Zelf hebben wij maar een maand qua tijd, maar we zouden deze 3 landen graag in 1 vakantie bezoeken. Is dit mogelijk of beginnen we aan iets wat niet haalbaar is?

We willen overigens in december gaan. (is dit een fijne tijd?)

Alle ervaringen en tips zijn welkom!

Grt,

Lonneke

• Loes

Als je deze 3 landen in 1 maand wilt bezoeken, ben je overal dus maar 1 week. Het is alleen te doen als je echt alleen de hoogtepunten wilt bezoeken en enkele vluchten neemt. Ik zou zeggen, kies er 2 van de 3 en bekijk ze wat beter. Je hebt eigenlijk een maand per land nodig, maar in 2 weken kun je ook een goede indruk krijgen.

groetjes Loes

http://loesinazie.punt.nl

• Lon

Hallo Loes,

Bedankt voor je antwoord. Misschien is het inderdaad een idee om maar 2 landen te bezoeken ipv 3. We hadden overigens 10 dagen per land in de planning.

Welke 2 landen van deze 3 zou jij ons dan aanraden en waarom? Wat zijn de mooiste/leukste landen?

Grt,

Lonneke

• Annemieke

Hoi Lonneke,

December is een prima tijd om deze landen rond te reizen.

Drie landen in vier weken is inderdaad erg veel in een korte tijd zoals Loes ook al zei. In Cambodja ben ik zelf nog niet geweest (dit jaar december!!) maar in de andere twee kan je makkelijk al vier weken elk doorbrengen.

Je kan natuurlijk met veel vluchten de ‘highlights’ van ieder land zien; een voorbeeld. Vlieg naar Hanoi voor ca. een week voor de stad zelf, een paar dagen Halong Bay en een paar dagen Sapa. Vlieg dan door naar Luang Prabang in Laos, plan ook hier ca. een week, voor het stadje zelf, de Mekong en de omgeving (watervallen, dorpjes in de buurt, evt. hiken, biken, kayakken/raften, olifanten etc.). doorvliegen naar Siem Reap voor een paar dagen tempels natuurlijk, dan vliegen of met een bus ofzo naar Phnom Penh om vanuit daar via de Mekong Delta naar Saigon in Vietnam te gaan (deze tourtjes zijn voor 3-4-5 dagen te boeken).

Zo zie je in een korte tijd van ieder land een (leuk) stuk en ben je niet constant onderweg. Ik zou zeker ook de tijd nemen om af en toe een dagje ‘niets’ te plannen; gewoon even relaxen, wat rondlopen, een lokaal marktje bezoeken ….

Succes met de planning!

Annemieke

• Lon

Hallo Annemieke,

Heel erg bedankt voor je reisbeschrijving, hier heb ik zeker wat aan.

December is dus prima? Ik heb nu nl. ook weer vernomen dat het in die tijd behoorlijk koud kan zijn en nat….

Grt,

Lonneke

• Annemieke

Voor Laos, Cambodia en het Zuiden van Vietnam is het dan prima weer. In het Noorden van Vietnam kan het kouder zijn. Ik was in december 2005 in Halong Bay (->één regenbui, maar zeker niet koud) en Sapa (->blauwe lucht, t-shirt weer) maar dat kan ook anders zijn. En een fleece trui o.i.d heb je altijd wel bij je (hoe kom je anders op Schiphol in december). In Laos kan het 's avonds ook nog wel redelijk afkoelen in trouwens.

M.vr.gr.

Annemieke

• Nina

Ik ben in alle drie de landen geweest (in 1 reis). Totaal 3,5 week in Laos (van noord naar zuid), 3 weken in Vietnam (en dat vond ik nog snel) en 2 weken in Cambodja (ging ook sneller dan gepland)

Hoogtepunt: Laos

Tip: 2 weken Laos en 2 weken Cambodja, dan kan je rustig aan doen en alles zien.

Vietnam heb je ook al snel 3 tot 4 weken voor nodig als je van noord naar zuid reist (of andersom)

Succes

• Hans

Als je die trip in een maand wil doen is het wellicht verstandiger om het georganiseerd te doen. Je bent dan geen tijd kwijt aan het telkens regelen van overnachtingsplaatsen, en hoe van a naar b te komen.