Reisschema, haalbaar???

• Karin

Hallo,

Mijn zusje en ik gaan in Oktober/November naar Laos en Cambodja.

We hebben een reisschema opgesteld, met de meest gangbare trekpleisters, dit ivm de tijd.

De meeste van jullie zijn er al geweest, kunnen jullie beoordelen of dit een haalbaar reisschema is?

1 Amsterdam - Bangkok

2 Bangkok

3 Bangkok

4 Bangkok - Chiang Rai (vliegtuig)

Chiang Rai ?Huay Xai (bus 2 a 3 uur? )

5 Huay Xai ? PakBeng (slowboat)

6 Pak Beng ? Pak Ou (boot)

7 Pak Ou - Luang Prabang

8 Luang Prabang

9 Luang Prabang

10 Luang Prabang - phon savan (bus)

11 Phon savan ? Vienitane (bus)

12 Vientiane

13 Vientiane ? Savannakhet (bus)

14 Savannakhet ? Pakse (bus)

15 Pakse

16 Pakse ? Siem Reap (vliegtuig)

17 Siem Reap

18 Siem Reap

19 Siem Reap ? Kompong Chhnang (speedboat)

20 Kompong Chhnang

21 Kompong Chnnang ? Phnom Phen (bus)

22 Phnom Phen

23 Phnom Phen

24 Phnom Phen ? Kampot (bus)

25 Kampot ? Sihanoukville (bus)

26 Sihanoukville

27 Sihanoukville

28 Sihounikville (- Phnom Phen?) (bus)

29 Sihanoukville ? Phnom Phen (taxi)

Phnom Phen ? Bangkok (vliegtuig)

Bangkok-Amsterdam (vliegtuig)

30 Amsterdam

Ook hebben we nog wat vragen.

*1. Hebben jullie tips welke vlucht (tijdstip) we vanuit bangkok kunnen boeken naar Chiang Rai? er gaan er 3. Hoe zit het met de bussen die naar Chiang Khong? Rijden die meermalen per dag die richting uit?

*2. Stopt de slowboat van Pakbeng richting Luang Prabang in Pak ou? Of moet je een excursie boeken vanuit Luang Prabang om er te komen?

*3. Is het haalbaar om van Luang Prabang naar Phonsavan (kruikenvlakte) te reizen met de bus? en van daaruit naar Vientiane?

• Annemieke

Hoi Karin,

1. Als je 's ochtends de vlucht naar Chang Rai neemt (=1 uur) heb je die dag prima de tijd om in Chang Khong te komen. Houdt er rekening mee dat je eerst met een taxi naar het busstation moet om daar op de bus te stappen, onderweg moet je nog ergens overstappen en in Chang Khong een tuktuk naar de customs office. Kan dus tijdrovend zijn. Als de tijd gaat dringen kan je ook met een taxi rechtstreeks van het vliegveld naar de customs office. (=900 baht voor een taxi)

2. De slowboat stopt niet bij de Pak Ou grotten. En ik weet ook niet of je er kan overnachten in de buurt. Vanuit Luang Prabang is vervoer naar Pak Ou prima te regelen. Ik was er vorig jaar in November en toen was het mogelijk met een fast-slowboat van Houay Xai naar Luang Prabang in één dag te gaan. Is iets duurder maar veel comfortabeler, grotere boten, minder mensen, geen houten bankjes, eten/drinken/toilet aan boord.

3. Phonsavan ben ik niet geweest.

Is Savannakhet alleen een onderbreking van busreizen, of wil je er iets gaan bekijken. - Vanuit Vientianne kan je met met een overnight bus rechtstreeks naar Pakse. Dit zijn behoorlijk comfortable bussen zelfs (boek een VIP bus). Dit zou voor jullie twee reisdagen kunnen schelen.

Ik zou wat extra dagen in Luang Prabang rekenen. Vanuit LP kan je veel leuke trekkings doen van een of meerdere dagen met een combinatie van wandelen, fietsen, kayakken etc. en overnachtingen in kleine dorpjes in de bergen. Ook heb ik vanuit LP een hele leuke mahout training gedaan ('olifantbestuurder'). Dit duurde 2 dagen bijelkaar.

Je zou kunnen overwegen in Houay Xai, drie dagen naar de Gibbon experience te gaan.

Na vier weken Laos had ik geen tijd meer voor Cambodia, dit wordt dus mijn volgende reis eind dit jaar.

Succes,

Annemieke

• Karin

super Annemiek,

dank voor je reactie.

Op cambodja pribord heb ik ook al reacties gehad, wie weet zit er ook wat voor jou tussen!

• anne

Hallo Annemieke,

Hoe heb jij dat aangepakt met de fast-slow boat? Is die gewoon te reserveren ergens in Chiang Khong? Of heb je ergens een soort “pakket”geboekt?

Is deze boot en de reis goed bevallen op deze manier?

• Annemieke

Hoi Anne,

Ik heb begrepen dat deze boot alleen op vrijdag en op dinsdag naar LP vaart, en dan alleen in het ‘seizoen’. D.w.z. als het water in de Mekong nog hoog genoeg is én er ook redelijke stroming is. (ik weet niet van wanneer tot wanneer dat is)

Ik was in November in Houay Xai, heb eerst de Gibbon Experience gedaan en hoorde daar al van wat mede reizigers dat er dus ook een fast-slowboot zou zijn. Klonk goed, want twee dagen op een slowboot naar Luang Prabang klonk niet echt aantrekkelijk, maar als er niets anders is …..

Anyway, terug in Houay Xai ben ik naar het BAP guesthouse gegaan. Wordt gerund door een beetje aparte vrouw (maar ze weet wel alles) en heb daar de fastslowboat geboekt voor de volgende dag.

Deze vertrok uiteindelijk rond een uur of 9 (terwijl je om 7 uur je al moet melden bij BAP, tja, Laos … :-) ) en om 6 uur s'avonds waren we in Luang Prabang. Normaal gesproken kom je eerder aan, maar wij vertrokken te laat. Voordeel is dan wel dat de guesthouse ‘ronsel ’mensen niet meer staan te wachten, en je op je gemak naar een guesthouse kan wandelen.

De boot zelf was lekker ruim, iets van 30 personen aan boord, van die minibus stoelen, ruimte om een wandelingetje te maken, drinken en eten (erg basic maar niet erg) én twee toiletten. En dan natuurlijk de prachtige uitzichten de hele dag, we vonden het net een mini cruise-je.

De kosten zijn wel iets hoger, ik geloof dat de slowboot bijelkaar iets van € 20,- kost (en dan moet je ook nog overnachten in Pakbeng), de speedboot (NIET DOEN) kost iets van € 32,- en de fastslowboot kost € 35,-.

Als je de keuze hebt zou ik zeker de fastslowboot nemen, maar dat ligt er dus aan wanneer je er bent.

Groetjes,

Annemieke

• anne

Kijk, Annemieke,

Dat is nu echt een antwoord waar je wat mee kunt. Bedankt voor de zeer uitgebreide informatie!

Ik denk zeker dat we voor die fast-slow boat gaan.

Groetjes Anne

• anne

Hoi Annemieke,

Denk jij dat ik die vrouw van het BAP guesthouse zou kunnen mailen over die fast slow boat. Ik zou 'm graag willen reserveren als dat kan, maar ik kan geen mail adres vinden.

Normaal gesproken zouden wij ook op de bonnefooi reizen, maar aangezien wij met 3 kids reizen, willen we soms toch al dingen vastleggen waar dit nodig mocht zijn.

Of anders schrijf ik haar gewoon een brief, als mailen niet kan.

Heb jij iets van info hierover voor mij?

Groetjes en alvast bedankt,

Anne

• Annemieke

Hoi Anne,

Ik weet niet wat het emailadres is (als ze dat al hebben). In de Lonelyplanet staat het volgende telefoonnummer : 211083. De landcode voor Laos is +856.

Succes,

Annemiek

• anne

Hallo Annemieke,

Ik kon ook niets vinden verder op internet. Dus ik heb een “ouderwetse ” brief geschreven. De straatnaam kon ik in de Lonely Planet acherhalen, maar het huisnummer niet.

Maar er is daar geloof ik maar 1 straat toch?

Ik wacht gewoon af of ik iets terug hoor, en anders gaan we het gewoon op de bonnefooi proberen.

• Annemieke

Hoi Anne,

Ja zo groot is Houay Xai niet, en BAP guesthouse is bekend genoeg. Maar wanneer ga je? De fast-slowboat gaat nl. niet het hele jaar, i.i.g. vanaf het einde van het regenseizoen (ca. september/oktober) wanneer er genoeg water/stroming in de Mekong staat, hoelang ze blijven varen, weet ik niet.

Succes met plannen!

Annemieke