grensovergangen en geld

• Pieter

Hoi iedereen

ik heb een vraagje. Mijn vriendin en ik zitten op dit moment in Vietnam, Hanoi om precies te zijn en we zijn aan het twijfelen welke grensovergang (Vietnam-Laos) we zullen nemen. Er zijn 3 mogelijkheden (noord naar zuid):Nam Xoi-Na Maew, Nam Can-NamKhan en Cau Treo-Nam Phac. Wij willen het land verlaten via Huay Xai naar het noorden van Thailand. Wat is volgens jullie een slimme keuze als grensovergang vanuit VIetnam? We hebben ongeveer 3 weken in Laos en we willen zeker trekken in het noorden. En ik neem aan dat je bij alle 3 een 30dagen visum kan krijgen aan de grens(p.s. hoe duur is het voor Nederlanders?).

Mijn volgende vraag. Ik heb gelezen dat er in heel Laos maar 1 ATM voor buitenlandse kaarten. Is het echter wel mogelijk om in plaatsen zoals Paksan, Luang Prabang, Vang Vieng, Udomxai en Luang NT met je credit card geld op te nemen? Of is het het beste om in Vietnam (en later Vientiane…) een hele hoop USD op tenemen?

Hartelijk bedankt voor jullie hulp.

Pieter

p.s. plaatsen die we volgens jullie zeker niet mogen missen?

• Michelle

Zo te zien wil je ook naar Pakse. Dus dan kun je overgang nummer 3 nemen. maar daar moet je dan nog wel ff naar toe. kijk zelf even op de vietnamkaart. uit mijn hoofd moet je dan geloof ik naar hue of danag……

Je kunt makkelijk van zuid > noord reizen in laos. daar zijn hele goeie busverbindingen.

visum kost usd 30

in Vientiane zijn tegenwoordig genoeg pinautomaten. naast lane xanghotel, langs de mekong is er bv 1. maar echt, als je door V loopt zie je ze in ruime mate, als je er tenminste op let.

In Vang Vieng kun je met een credicard geld opnemen. de andere plaatsen heb ik geen apparaten gezien, maar ik geef je weinig kans. dus genoeg meenemen vanuit Vientiane en Vang Vieng.

Nou fijne voortzetting:-)

• Pieter

Hoi Michelle,

dank je voor de je reactie!

Nee we willen niet naar Pakse, dus waarsch. gaan we van grensovergang 2 en dan noordelijk.

maar is het mogelijk om geld bij een bank te halen (dus niet een atm…)met je creditcard? zo niet hoeveel cash raad je aan om mee t enemen? we reizen budget en cambodia en vietnam was gem 30-40 usd voor 2 pers.

wederom bedankt!

Pieter

• Michelle

als je afslag 2 neemt kom je dacht ik op route 8. Tussen Vientiane en de grens heb je nog een schitterend natuurgbied, waar je ook kunt overnachten. Ben alleen de naam ff kwijt. Sawadee.nl komt er in ieder geval ook.

Volgens mij is ophalen van geld bij een bank in Vientiane nog niet mogelijk. Maar ook in Laos veranderen dingen erg snel. Wellicht dat anderen hier een antwoord op kunnen geven. Maar waarom haal je niet gewoon voor de zekerheid in vietnam wat dollars op.

Verder is Laos zeker goedkoper dan Cambodja. Dus als je daar 40 usd uitgeeft wordt dat alleen minder.

Je blijft 21 dagen in Laos. Dat wordt dan maximaal 840 usd, waarschijnlijk wordt dit usd 600. Neem dan de helft op in vietnam. De rest kun je dan in Laos ophalen.

In Vang Vieng kun je geld ophalen naast de Luang Prabang bakkery. Daar hebben ze ook heerlijke koffie met gebak:-)

• Annemieke

Hoi Pieter,

In meer grotere plaatsen kan je tegenwoordig geld opnemen met je creditcard, bv. Pakse, Luang Prabang etc. De enige ATM is voorlopig in Vientiane.

Michelle hierboven vertelde dat Laos goedkoper is dan Cambodja maar ik heb afgelopen december anders gehoord van mensen die via dat Cambodja naar Laos kwamen. (Ik ben alleen in Laos geweest) Maar maak je geen zorgen, het scheelt misschien maar een paar dollar per dag.

Goede reis, het is een fantastisch land en bijna niet te vergelijken met Vietnam.

Annemieke

• Michelle

Je ziet dat geld altijd een wat moeilijke discussie blijft.

In Vientiane kun je langs de Mekong in een hotel/GH voor 10 usd slapen. Maar ook voor meer:-)

In de zijstraten langs de Mekong in Vientiane is er het afgelopen jaar enorm verbouwd. En ze zijn nog steeds druk aan het verbouwen. Dus even opletten dat je niet in een GH gaat zitten waar de buren nog flink bezig zijn. Het barst er nu van de GH. Daar kun je voor usd 6 of minder slapen. Ga eens eten bij Kop Cha Deu. Voor usd 4 een heerlijke ham/annanas pizza.

In Vang Vieng kun je in een groot appartementencomplex langs de Namta voor usd 2 per nacht slapen. GH kosten er niet meer dan 4 usd. Voor usd 2 heb je een enorme pizza of een ander hoofdgerecht. Een bier kost nog geen 1 usd.

In Luang Prabang sliep ik voor 4 usd. Dat werd dus aangeboden want ik was wat anders van plan. En het was er nog netjes en schoon ook. Dit was in dezelfde straat als waar het Rama hotel is.

Nou dan heb je nu even een kort indrukje. Met enkel aow kun je er leven als een king.

• Michelle

en nog wat…..

fiets per dag 1 usd

motobike 5 usd

In Vang Vieng vond ik dat super. Ik ben er met een Laotiaans meisje 2 dagen wezen touren op een motobike. In een grot begon ze nog met behulp van haar mobieltje Laotiaans te zingen, zeg maar te karaoken. Super:-) geluid was dat in die grot. Wat had dat meisje een mooie stem.

in Luang Namtha liggen de prijzen op het niveau van Vang Vieng.

De prijs van de bus is afhankelijk welk ov je voorkeur heeft.

De prijs van een minivan van Luang Prabang > Vang Vieng is usd 10. Van Vang Vieng > Vientiane usd 7. De VIP-bus is iets goedkoper. De locale bus weer meer goedkoper.

Minivan heeft als voordeel dat je sneller gaat. Maar er zitten wat mij betreft te veel personen in. Je zit dus krap en als er wat gebeurt kom je er wellicht niet zo makkeljk uit.

Dus ik neem de volgende keer de VIPbus.

Zo, nu stop ik ermee

goeie reis

• Pieter

Hoi Michelle (en Annemieke)!

Hartstikke bedankt voor de informatie! Ik zorg dat ik hier in Vietnam al wat dollars heb zodat ik het zeker tot Vietiane haal en dan pin ik daar wel meer geld.

Als je nog iets wil weten over Laos wat je mij kan laten uitzoeken, post het hier dan zal ik er proberen achter te komen!

Nogmaals bedankt!!

Groetjes Pieter