3 weken highlights

• marianne

Hallo

We willen ongeveer 2,5- 3 weken in laos rond reizen.

wat zijn de mooiste plekken om in deze tijd aan te doen?? we zaten zelf te denken aan Huay xai tot Vientiane, maar hoe zijn de ervaringen over het zuiden, en wat raden jullie aan voor deze periode?

• Loes

Hoi Marianne,

naar aanleiding van je vraag heb ik op mijn website het een en ander uitgelegd over mijn reisroute door Laos. Dat kun je hieronder lezen:

Mijn trip begon in het noorden van Thailand de grens over naar Houi Xay in west-Laos. Een rustig dorpje waar je niet langer dan 1 nacht blijft om de grens over te steken. De trip van Houi Xay naar Luang Nam Tha heb ik per boot gedaan. Dit duurde 2 dagen, en was voor mij het hoogtepunt van de reis. In Luang Nam Tha kun je door het dorpje wandelen, een fiets huren, de omgeving bekijken. In 2 uur kun je met de bus naar Muang Sing. Een klein dorpje zonder telefoon, dus geen contact met de buitenwereld. De omgeving is wat heuvelachtig, je kunt er trekkingen maken die worden georganiseerd door een toeristenbureautje dat soms open is. De markt is vooral 's morgens gezellig druk. Via dezelfde weg terug naar Oudom Xay. Veel reizigers zijn hier hooguit 1 nacht, ik ben enkele dagen gebleven om met de monniken engels te oefenen. Er is weinig te beleven, maar ik heb me er goed vermaakt. De busrit van 4 uur naar Muang Koua was zoals overal erg mooi, met veel zwaaiende kindjes en prachtige groene landschappen. Het dorp zelf was erg rustig, heerlijk om doorheen te wandelen. Het is mogelijk om vanuit hier met een boot af te zakken naar Muang Ngoi, maar die was voor mij alleen te duur. Dus ging ik met de bus terug naar Oudom Xay, en door naar Nong Kiew. Toeristisch, veel guesthouses aan de rivier. Wederom mooie omgeving om watervallen te bezoeken en wandelingen te maken. Stroomopwaarts met een boot naar Muang Ngoi Neua, een dorpje dat speciaal voor toeristen lijkt aangelegd. Er zijn alleen maar guesthouses en restaurants. Beetje vreemd, maar ook wel weer heel gezellig. Topper is dat je van hieruit naar de echte middle of nowhere kunt wandelen, naar dorpjes die midden in rijstvelden liggen. Zelfs daar is mogelijkheid om te overnachten, je gaat er dan wel even terug naar de prehistorie (alles primitief). Via Nong Kiew ging ik naar Luang Prabang, de stad waar alle toeristen zich verzamelen. Vanalles te doen (tempels, grotten, watervallen) erg leuke sfeer in de stad! Vang Vieng is het chillparadijs voor backpackers. Alleen maar Friends kijken, tuben (in een grote band de rivier af) en bier drinken. Je moet ervoor in de stemming zijn, dan is het een plek om het gevoel van de Thaise stranden te krijgen. Vientiane is de mooie kleine hoofdstad van Laos, die net zoveel rust uitstraalt als de rest van het land. Tempels kijken, lekker eten, markten bezoeken, dat zijn de voornaamste bezigheden waarvan ik erg kan genieten.

Hier ging ik na 24 dagen weer de grens over naar Thailand.

Een maand later kwam ik terug om in het zuiden Thakek, Savannakhet, Pakse en Don Det te bezoeken. Qua omgeving vond ik het zuiden iets minder mooi, het is wat droger en minder groen dan het noorden. De dorpjes zijn behoorlijk ingeslapen. Het is nog minder toeristisch, wat ik een erg leuke ervaring vindt. Bij Thakek zijn mooie grotten te bezichtigen, Savannakhet is een simpel klein stadje, rond Pakse kun je het Boloven plateau bezoeken. Don Det is 1 van de 4000 eilanden waar je kunt relaxen, fijne plek (die helaas steeds meer toeristisch wordt). In dit zuiden heb ik 2 weken gereisd, dat was een mooie tijd.

Het noorden van Laos vind ik absoluut een aanrader. Als je meer tijd hebt, ga dan vooral ook naar het zuiden zodat je het land van alle kanten gezien hebt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, en veel plezier in Laos!

Groetjes van Loes

http://loesinazie.punt.nl

• marianneg

Hartstikke bedankt!

klinkt goed..en hoe lang heb je precies gedaan over het eerste deel tot aan vientiane??? (dat is me niet helemaal duidelijk geworden) !

bedankt!

• Loes

Graag gedaan :)

Van Houi Xay naar Vientiane heb ik 24 dagen over gedaan.

Groetjes Loes

http://loesinazie.punt.nl