Weer in oktober & tips over noorden van Laos?

• Mirjam

Wie heeft er ervaring met reizen in Laos in oktober? Is het te doen qua weer (monsoon)? Willen een redelijk deel van de reis (ong 1 week) in het noorden verblijven (trekking lopen etc) maar aangezien daar de meeste regen valt…

En wie o wie heeft er tips. Twijfelen over wandelen vanuit Muang Sing of Luang Nam Tha. Daarnaast gaan we sowieso naar Muang Ngoi Neua via Nong Khiaw. Wat is mooier/puurder Muang Sing of Luang Nam Tha?

En als je het hebt over Muang Sing, wie is er wel eens vanuit Houei Xai - Xieng Kok naar Muang Sing gereisd? Of kent iemand een betere optie vanuit Houei Xai?

Groetjes

Mirjam

• Loes

Hoi Mirjam,

Ik ben eind oktober-begin november in het noorden van Laos geweest. Het regende af en toe, maar niet zodanig dat je geen trekkingen kunt maken.

Muang Sing en Luang Nam Tha zijn allebei erg mooi. Luang nam Tha is een wat groter dorp, er zijn meer straten, winkeltjes, enz. Muang Sing is een minidorpje zonder telefoon of internet. Waar je in LNT een trekking kunt regelen weet ik niet. In MS is 1 plek waar dat kan, een klein toeristenbureautje wat heel weinig voorstelt en een paar uur per dag geopend is. Dan ga je op z'n primitiefs de omgeving verkennen. Ik heb van mensen gehoord dat dit heel goed is bevallen, maar ook dat als er echt regen op komst is je niet moet gaan (de kans is dan groter dat je ergens niet verder kunt of bijv uitglijdt, en dan ben je een eind van de bewoonde wereld zonder hulp, is de ervaring van 2 reizigers die ik heb gesproken).

Vanuit Houi Xai kun je met een bus richting LNT en omgeving. Dit schijnt niet altijd een makkelijke een ongevaarlijke tocht te zijn, maar ik heb veel reizigers gesproken die het toch gedaan hebben.

Ik ben met de boot gegaan, dit was een 2daagse tocht die de mooiste was van mijn 7 maanden-trip door Azie. In Houi Xai kun je dit regelen bij BAP guesthouse. Je gaat met ong 4 toeristen in een boot, en dan zou het geloof ik 30 dollar kosten per persoon. Je overnacht in een primitief Laotiaans dorpje, een mooie binnenkomer in Laos. Je eindigt in LNT. Van daaruit kun je in 1 a 2 uurtjes met de bus naar Muang Sing.

Ik hoop dat je aan deze tips wat hebt, mijn reisverhalen staan op http://loesinazie.punt.nl.

Groetjes van Loes