Waar kun je leuk zwemmen in Laos?

• Laura

Omdat Laos geen stranden heeft, en ik toch wel van een frisse duik hou af en toe, vraag ik me af waar je lekker kunt zwemmen en zonnen. Iemand leuke plekjes ontdekt?

Groetjes, Laura

• B

Bij de watervallen (ben de naam vergeten) bij luang prabang in de buurt, kun je heerlijk zwemmen. Prachtig helder water. Ook kun je er relaxed zitten, en uiteraard zijn er mensen in de buurt waar je terecht kan voor een ijskoude Beer Lao.

Vergeet niet als je daar bent een flinke donatie te geven aan de tijger, Phet!

• Prikker

Kuang Si bedoelt B.

Ook in de buurt van Luang Nam Ta zijn er diversen.

Stel je bij zwemmen geen grote zwembaden voor, het is meer badderen dan zwemmen.

• Laura

Haha, badderen is prima. Gewoon even opfrissen tijdens het zonnebaden…

Groetjes, Laura

• wimpie

bedenk wel dat men in Laos zwemt in kleding en dat bikini's niet altijd gewaardeerd worden! Ik heb dus altijd een beetje gekeken naar wat anderen (locals en toeristen) deden voor ik in mijn bikini ging zwemmen!

Erg mooi zwemmen is het trouwens bij de Tham Jang Cave in Vang Vieng: Heel koud, heel helder en vooral heel gaaf (je kunt daar een stuk de pikdonkere grot inzwemmen dus een hoofdlampje is geen overbodige luxe daar!)

• W

Is het bij alle watervallen veilig om te zwemmen? Wordt het water door de watervallen voldoende in beweging gebracht om bijvoorbeeld bilharzia uit te sluiten?

• wimpie

Wij hebben in Laos enorme watervallen (bijvoorbeeld in het zuiden Tat Fan van ruim 100 meter) gezien. Onder dat soort watervallen moet je niet zwemmen maar als je niet erg bang voor stroming bent, kun je wel in de poelen van de waterval zwemmen (om naar de voet van Tat Fan te gaan schijn je wel een half dag te moeten wandelen).

De enige waterval waar we geweest zijn waar absoluut geen zwemmen mogelijk was, is de waterval (eigenlijk stroomversnelling) bij Don Kon (Si Phan Do) Tat Somphamit.