Weet er iemand of de reis van Luang Prabang naar Houxay per slowboat net zo lang duurt dan viceversa? Zijn de boten net zo vol als op de omgekeerde route? Graag advies.
De reis van Luang Prabang naar Houxay als wel omgekeerd duren beide twee dagen. Echter, het aantal vaaruren naar Houxay is wel meer aangezien stroomopwaarts wordt gevaren. Naar Houxay zijn de boten minder vol als omgekeerd. Vanuit Pak Beng naar Houxay zaten vandaag ongeveer 40 mensen en van Pak Beng naar Luang prabang bijna 100 mensen. En in die laatste zat ik en dat was geen pretje. Ook al niet omdat op de vaarroute Pak Beng - Luang Prabang gevaren wordt met smallere zitjes. En een zitje is bedoeld voor twee personen.
DenoX
Weten jullie of er iets te kiezen valt wat betreft de boten? Hoeveel aanbod is er gemiddeld? Of is dat een stomme vraag…. ligt er natuurlijk ook aan hoeveel reizigers er zijn…
Moesten die 100 mensen op 1 boot? Nee toch he?
Je ziet het, wij hebben nog geen ervaring op dit traject, dus alle info is welkom?
Hoe zijn de prijzen, gaat dat per traject of wordt er iets afgesproken voor 2 dagen?
Valt er te onderhandelen als je met een groepje van laten we zeggen een man of 5 reist?
Groetjes Lianne
Dag Lianne,
Die 100 mensen moesten op 1 boot. Nou ken ik verhalen dat er boten zijn die geen 100 zitplaatsen hebben, maar zegmaar de helft. Vooralsnog hadden de boten waarmee ik voer bij benadering ongeveer 100 zitplaatsen, maar zeker meer dan 50.
Goede vraag of je kunt kiezen uit boten. Op het moment dat jij je ticket boekt, valt er niks meer te kiezen. Het gros van de tickets wordt bij guesthouses verkocht en dan kom je op de boot met houten bankjes terecht. Ik heb ook boten gezien met van die leren feautuille stoelen. Hoe je voor zulke boten kunt boeken weet ik niet. Aangezien er maar beperkt van zulke stoelen op een boot gaan, zal de prijs daarvoor ook wel hoger liggen.
Wie bij de havens een ticket koopt, betaalt per traject 85.000 kip. Wie in Thailand een pakket koopt, waarin een 4 uur durende mini-van reis naar Chiang Khong zit, een overnachting in Chiang Khong, een dinnercoupon, een lunchcoupon, twee trajecttickets en verzorging van de grensformaliteiten, betaalt 1.500 baht. De grensdocumenten moet je dan nog wel zelf betalen. Met het pakket ben je wel iets duurder uit, maar heb je het voordeel dat je zelf niet alles hoeft uit te zoeken.
Aan de overkant van Chiang Khong, in Laos (ik ben de naam even kwijt), wordt iedereen dringend verzocht een hotelkamer voor Pak Beng te reserveren. Ik weet nu dat dat zonde is van je geld. In Pak Beng is voldoende accommodatie voor minder dan de helft dan dat ze je aanbieden, wat voor argumenten ze ook zullen aanbrengen om jou toch over te halen om alvast voor te reserven (hmmm, dat is dubbelop).
Hoeveel aanbod er gemiddeld is… Dat kan ik na 1 keer niet zeggen. Bekend is dat naar Luang Prabang altijd druk is. Maar of ze een tweede boot inzetten bij overboeking, weet ik niet. En of er te onderhandelen valt bij meerdere personen, weet ik niet. Je kan er dan voor kiezen een eigen taxi te ritselen naar Chiang Khong en dan voor die 2 x 85.000 kip te gaan. Je kan dan ook je eigen accommodatie uitzoeken (meerpersoonskamer is altijd voordeliger). Ik heb gehoord dat van die 1500 baht 400 of 500 was voor het traject Chiang Mai - Chiang Khong.
Inmiddels vanuit Cambodja, DenoX.
Gisteravond heb ik met wat backpackers in mijn guesthouse in Kratj (Cambodja) gesproken, en zei wisten te vertellen dat wanneer er meer reizigers zijn dan een boot kan hebben, er een tweede boot wordt ingezet. Ook had iemand meegemaakt dat zij de boot hadden met comfortabele stoelen waarover ik eerder schreef. Ik had dus gewoon pech. Weer anderen verhaalden over veel gelach op de boot onder het genot van wat opium en bier.
Wie trouwens geinteresseerd is in opium… moet dat vooral niet laten merken. Prijzen zakken dan van 100.000 kip naar 40.000 kip. En misschien, als je een kilo koopt, dat het voor nog wel minder kan. Maar leg dan nog maar eens uit dat het “echt alleen voor eigen gebruik” is…
DenoX
Hoi Denox,
Wij plannen de route vanuit Luang Prabang, dus misschien is dat dan minder druk, en hebben we iets meer ruimte op de boot.
Op die opium zit ik echt niet te wachten hoor. Wij, pa en ma, reizen met onze kinderen, en die houdt ik daar zo ver mogelijk bij vandaan!
Interessant te horen dat al die mensen op 1 boot worden gepropt. Niet te geloven eigenlijk he! Wij zijn van plan om 1 week in Luang prabang door te brengen en kunnen ons dan ruim orienteren op de boottocht en hoe je die het beste kunt boeken. En ik weet nu ook! Geen reserveringen maken voor Pak Beng!
Bedankt voor je uitgebreide info, daar heb ik echt iets aan!
En natuurlijk een fijne reis verder in Cambodja!
Lianne
Lianne, na ook dit berichtje van jouw hand te hebben gelezen vraag ik je vriendelijk om NIET naar een land zoals Laos af te reizen, er is niet altijd even veel comfort, mensen kotsen vaak in de bussen, veel mensen op bootjes. Maar is natuurlijk wel veel buddhistische ‘magie’ waar jij je ongetwijfelt aan zal vergapen, ben jij er zo eentje die zich eeuwig belachelijk maakt door te gaan bidden in een tempel of te gaan mediteren aan een rivier.
Ga nu toch naar Benidorm meiske, is veel leuker voor jou ;-)
Paul
Het zal allemaal wel meevallen met de schok ook al is het anders dan thuis; ik heb het nergens echt smerig gevonden. Ratten zullen er wel zitten en ik had ze ook verwacht, maar ik heb ze niet gezien (ook niet speciaal op gelet). Wel veel kippen, eenden, varkens, honden en ik moet zeggen: toeristen.
Goed te doen, niet alleen voor doorgewinterde backpackers, dat Laos.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?