Optimale Route Laos/Cambodja

• Sylvia

Beste allen,

Ik wil graag jullie hulp inroepen;

ik ben van plan om alleen door Laos en Cambodja te reizen en ik ben op zoek naar de meest optimale route, aangezien ik bij voorkeur ergens aan t einde van de trip nog op een hutje aan t strand wil zitten om te kunnen duiken (Thailand/ Koh Tao of hebben jullie andere ideeen?).

Ik neem aan dat de goedkoopste tickets te vinden zijn naar Bangkok. Dus dan is de vraag; ga ik naar t noorden om in Laos te starten of begin ik in Cambodja? En welke plaatsen "moet' ik aandoen en waar kan ik t beste de grens oversteken?

Wie heeft er tips voor de meest optimale route (ik ben van plan hooguit 4 weken weg te zijn, en t is een vakantie dus ik ben niet zwaar op budget, binnenlandse vluchten zijn een optie).

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Sylvia

• B

Als ik jou was zou ik vanuit bangkok naar het noorden gaan, dus eerst naar laos. En dan vanuit laos naar het zuiden reizen, naar de grens met cambodja. Dit is een makkelijkere grensovergang dan andersom voor zover ik weet.

Vanuit Bangkok raad ik je aan met AirAisia te vliegen voor ongeveer 17 euro, naar Chang Rai. Daar kun je met de bus naar de grens, zodat je reis door laos kan beginnen. Je kunt daar de boot nemen naar luang prabang, dan door naar vang vieng, en hoofdstad vientiane. Vanuit vientiane kun je met de bus naar pakse, van waaruit je vrij snel bij de ‘four thousand islands’ in het zuiden van laos bent, een prachtig gebied met allemaal eilandjes, in de brede mekong rivier. Daar kun je de grens over gaan (zorg dat je je visum voor cambodja al hebt) en een lange reis maken via boten enzo, naar siem reap voor het geweldige ankor wat. Maar omdat je maar vier weken hebt, en geen heel strak budget, kun je misschien beter vanuit de mekong delta, weer terug keren naar pakse en vanuit daar vliegen naar siem reap. Vanuit siem reap zou je een bootreis kunnen maken naar hoofdstad pnhom penh, en vervolgens door naar de kust, naar sihanoukville. Of je gaat gelijk terug naar Bangkok, en door met de nachtrein naar het zuiden, en de boot naar Koh Tao.

Dit lijkt mij een prima route voor vier weken, redelijk druk wel denk ik. Ik heb alleen de hoogtepunten genoemd, want in vier weken heb je denk ik niet veel tijd om nog meer te bezoeken.

Veel plezier

• Rob

B, Kun je uitleggen waarom je het visum al van te voren moet regelen, en waar je dat dan kunt doen?

Ik denk er zelf aan een paar maanden door Thailand, Laos, Cambodia en Maleisie te trekken, en vraag mij o.a. nog af hoe dat handig gaat met visa.

groeten,

Rob

• Kees

Lijkt me een leuke route… Maar… Als je geen speciale reden hebt om naar Koh Tao te gaan is misschien Koh Chiang ook een optie? (Duiken kan daar ook!)

Vanaf Sihanoukville in Cambodja is Koh Chiang veel beter bereikbaar dan Koh Tao.

Bovendien vindt ik persoonlijk Koh Chiang veel leuker.

• P&C

Rob, bij de 4000-islands (Zuid-Laos) is een heel kleine grensovergang naar Cambodja, en daar kun je geen visa-on-arrival krijgen. Vandaar dat je moet zorgen dat je die al in Vientianne (of Bangkok oid) regelt, anders moet je bijvoorbeeld via Pakse Laos verlaten en naar Thailand, en dan via Thailand Cambodja weer in bij een grensovergang waar je wel een visa-on-arrival kunt krijgen.

Visa voor verschillende landen kun je regelen in de grotere steden, of soms kun je ook een visa-on-arrival krijgen. Voor Laos kun je bijvoorbeeld op verschillende plekken de grens over en krijg je daar, na betaling van 30 dollar, een visum voor 15 dagen. Een visum voor 30 dagen in Bangkok kost iets meer (of hetzelfde). Als je Thailand weer in komt krijg je automatisch een visum voor 30 dagen, dat hoef je dus niet in een andere plaats te regelen.

Een 60-dagen visum voor Thailand (zodat we niet na 30 dagen ‘even’ ergens de grens over moesten, wat in onze reisplannen beter uit kwam) hadden wij in Nederland geregeld, maar 30 dagen krijg je dus zo aan de grens.

Succes met voorbereiden,

Petra

www.langevakantie.nl

• B

Mee eens,

Ik zou ook aanraden niet nog helemaal naar het zuiden te gaan,naar Koh Tao, ook al staat dat bekend als de beste duikplek. Ik zou idd vanaf de zuidkust van cambodja, naar koh Chiang gaan, ligt prima op de route terug naar bangkok.

• Rob

Dank voor de info. Zeker nuttig!

Nu was ik eerst van plan in Bangkok, (op Khao San Road??) e.e.a. te regelen, maar ik hoorde dat de visa die je daar schijnt te kunnen kopen vaak illegaal zijn, en niet geaccepteerd worden bij de grens. Dat je er zelfs boetes voor kunt krijgen.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Ik wil een maand of 3 door Azie gaan rondtrekken, maar niet veel van te voren vast leggen, ik heb geen oneindig budget en heb dus geen zin om voor alle landen die ik misschien ga bezoeken alvast een visum in nederland aan te vragen, of raden jullie dit wel aan?

groetjes,

Rob

• Sylvia

Beste B, en Kees,

Bedanlkt voor jullie zeer bruikbare tips!

Het klinkt als een hele goede route; ik heb er nu al zin in!

En ik ga zeker ook Koh Chiang proberen, want daar ben ik niet eerder geweest!

Ik heb nog eeen vraag;

zijn er ook tailors in Laos/ Cambodja (mijn ervaring met de Vietnamese waren beter dan in Thailand, en ik vraag me af of dat ook in L/C te regelen is).

Nogmaals enorm bedankt voor jullie tips!

Sylvia

• Kees

Wellicht is het leuk om onderweg van Sihanoukville naar Koh Chang een dagje te stoppen in Koh Kong. Dit plaatsje vondt ik best leuk en als je met de boot van Sihanoukville naar Koh Kong gaat kom je laat aan op Koh Chang. (Vertrek +/- 12:00) Een overnachting in Koh Kong is dan wellicht een mooie oplossing.

Veel vakantie plezier!

• arjan

Aangezien je slechts over 4 weken tijd beschikt is deze tip wellicht handig:

Wij zijn v.a. BKK idd ook voor weinig met AirAsia naar CHang Rai gevlogen. Aangezien CHang Rai zelf weinig te doen is de volgende dag vroeg (9uur) doorgegaan naar Cheng Kong/Huay Xai. Kwamen om 13.00 aan in Huay Xai en konden v.a. daar geen speedboot meer regelen naar Pak Beng. Lonely Planet is hier niet duidelijk over (zoals zoveel info in deze gids ontbreekt) en schrijft alleen dat de slow-boat meestal om 9.00 a.m. vertrekt. We konden dus mooi de rest van de dag in het weinig betekenende Huay Xai doorbrengen.

Ook de info over de slow-boat uit de LP klopt niet, deze vertrekt nl om 11.00 a.m. M.a.w. als je de bus van 6 of 7 uur a.m. vanuit Chang Rai pakt, welke rit ruim 3 uur duurt kun je de slowboat nog halen, zodat je niet een volle dag verliest.

4-Thousand Islands is echt zeer de moeite waard, vond ik een van de hoogtepunten van Laos, probeer de Sunset-Bar bungalows (2 dollar) welke echt geweldig waren.

Succes en gr.