paludrine/nivaquine?

• Sanne

Ik vertrek over twee weken naar Thailand om van daaruit verder te reizen naar Laos, Vietnam en Cambodja. Op advies van de GGD zou ik in Laos en Cambodja malariatabletten moeten slikken. Ik ben niet enthousiast over Larium en Malarone is voor 7 weken wel aan de prijzige kant.

Paludrine icm Nivaquine zou ook een mogelijkheid zijn al zou de werking wel iets minder sterk zijn dan Larium of Malarone.

Heeft iemand ervaring met deze tabletten?

Ze worden voorgeschreven naar landen waar de malariamug nog niet resistent is tegen dit middel. Kan iemand mij vertellen hoe dat in Laos en Cambodja is. Ieder advies die mijn keuze kan vermakkelijken is van harte welkom!! ALvast bedankt!!

Sanne

• maria

Ik begrijp dat je de malarone wat aan de dure kant vind, maar het advies is er natuurlijk niet voor niets. Het alternatief (Paludrine en Nivaquine) wordt eigenlijk alleen voorgeschreven als mensen de lariam of malarone niet kunnen verdragen of om een andere reden niet mogen gebruiken. Ik persoonlijk zou het voor het geld niet laten. Malaria krijgen is nog veel erger dan een paar euro meer kwijt zijn.

(ik ben zelf doktersassistente en doe vele reisadviezen per jaar, vandaar dit antwoord)

• anne

In malarone zit een combinatie van paludrine met een moderner anti malaria middel. Dit is veel effectiever gebleken dan de combi paludrine/nivaquine.Die heb ik wel geslikt zo'n 15 tot 20 jaar terug op reizen naar India en Nepal. Gaf bij ons destijds weinig bijwerkingen trouwens

Die wordt eigenlijk helemaal niet veel meer gebruikt, omdat veel malaria muggen er toch resistent tegen bleken.

Het is inderdaad een hele uitgave, maar ik zou het toch overwegen om te nemen. Veel verzekeringen vergoeden het in aanvullende pakketten (geheel of gedeeltelijk)

Ben zelf apothekers assistente, en ik zou zelf echt voor de malarone kiezen.

Maar de keuze is aan jou!

• Danielle

Hoi Sanne

Wil je eens vertellen hoe je reisplanning eruit ziet?

Ik ben de afgelopen jaren in VN, CA en Laos geweest.

Maar heb alleen in Laos in het noordelijkste gedeelte Malarone geslikt. Waar ik zelf het gevoel kreeg dat ik wat risico liep.

In grote delen van deze landen loop je echt geen risico om malaria op te lopen.

• Sanne

Hoi Danielle

Het ‘probleem’ is een beetje dat ik niet te veel wil plannen van te voren. Ik weet dus dat ik heel graag Laos Cambodja en Vietnam wil bezoeken, maar welke steden en plekken dat wil ik eigenlijk onderweg pas bepalen.

Ook naar aanleiding van bovenstaande reacties ga ik toch maar Malarone slikken, denk ik. Ben nu een onervaren aziereiziger, waarschijnlijk kom ik er daar wel achter of de hele ophef over malaria terecht is, want daar blijken de meningen zo over verdeeld te zijn…

In ieder geval bedankt voor je advies!

Groetjes, Sanne

• Rianne

Hooi,

Ik heb vorig jaar palundrine/ nivaquine geslikt in Tanzania, heb daar Malaria opgelopen, ondanks het middel. Je weet het dus nooit, hoewel geen bijwerkingen van dit middel. Ik kon niet tegen Lariam, dat gaf me nachtmerries…het is gewoon kijken wat je het beste vindt (en proberen, want voor sommigen is lariam wel goed)

succes