bus vientiane-pakse

• marjan

hallo

weet iemand hoe deze rit is, ik bedoel qua weg enzo.

en is het een mooie route zodat je beter overdag kunt

reizen of heeft er iemand ervaringen met de nachtbus.

en waar kan ik de bus boeken, kan dat bv. ook al

geregeld worden in vang vieng?

we vertrekken maandag, en wat heb ik er een zin in

met die kou hier en wetende dat het daar 30 graden

is, heerlijk

ik hoop wat te horen van iemand, marjan

• Petra & Charles

Hallo Marjan,

onze ervaring is dat je op veel plekken in Laos en dus zeker ook in Vientiane (waar je ongetwijfeld ook even zult blijven?) bij allerlei reisburo's bussen kunt boeken, varierend van een minibusje, VIP-bus (grote bus met soms allerlei voorzieningen) of bij het busstation met de lokale bus. Bijna altijd kun je de volgende dag al vertrekken als je dat wilt.

Het is een lange rit die je wilt doen, wij hebben voor de omgekeerde weg gekozen voor een stop in Savannaket. Het brak de rit en wij hebben er een leuke jungletocht gemaakt (van een dag, geboekt bij een ecotoerismeburo). Maar misschien maakt het verschil dat wij met een lokale bus van Pakse naar Savannaket zijn gegaan, die deed daar al 8 uur over (en er werd op een gegeven moment ook een motor naar binnen gedragen die in het gangpad geparkeerd werd, bovenop de daar al opgestapelde zakken rijst en andere spullen.

De rit van Savannaket naar Vientiane was nog langer en drukker, de mensen werden op krukjes in het ganpad gezet, als een treintje. En dat treintje moest steeds meer inschikken, en op banken met 2 personen konden er ook wel 3….

Grappig om mee te maken, dat wel!

En wij vinden het sowieso leuk om met het lokale openbaar vervoer te reizen, hebben genoeg te kijken (mensen en omgeving). Maar als je 's nachts reist spaar je een overnachting uit (voor sommigen ook een overweging) en gaat de rit misschien wat sneller omdat het rustiger is op de weg.

Ik wens je een heel leuke tijd in Laos, wij hebben ons er een maand prima vermaakt, en gaan binnenkort weer heen om het noorden te verkennen.

En niet vergeten om vanuit Pakse naar de 4000 eilanden te gaan voor een paar dagen, het is erg relaxed, ong. 4 uur rijden vanuit Pakse en je hebt je eigen houten ‘bungalow’ op palen met een mooie zonsondergang voor slechts 1 dollar….

Petra en Charles

www.langevakantie.nl