Savannaket: de "VVV"

• Charles & Petra

Hoewel Savannaket als plaats niet zo heel veel biedt waren wij erg te spreken over de info en het aanbod van de Tourist Information.

Goede folders, prima (eco-) trekkings van 1-4 dagen met lokale gidsen de natuur in en naar redelijk afgelegen “villages” en dat alles op een niet echt commerciele manier en in samenspraak met de mensen van het dorp, die dus blij zijn met je komst.

Wij hebben het erg de moeite waard gevonden.

www.langevakantie.nl

• Petra

Hoi Petra en Charles,

Ik las net jullie bericht op prikbord Laos. Bedankt voor de tip! Heb net jullie site bekeken en vind het super dat jullie dit zo allemaal ondernemen.

Ikzelf ga 9 januari 2006 met een vriendin reizen. Eerst 7 weken australië, dan 3 weken fiji. Daarna (half maart) gaan we naar Singapore, reizen naar boven via Maleisie, thailand, Laos en Vietnam. Terugvlucht weer in Thailand. Wij hebben in tegenstelling tot jullie dus maar (!! haha) een half jaar te besteden. We willen ook zelf kijken wanneer we waarheen gaan (dus flexibel reizen), maar op dit moment lijkt dit ons globale reisschema

Maileisie: 2 weken

Thailand: 4 weken

Laos: 2 weken

Vietnam: 4 à 5 weken

Nu kan ik e.e.a. nalezen op jullie site (wat trouwen erg leuk en informatief is), maar als jullie nu een paar plaatsen moeten aanwijzen die jullie zijn bijgebleven omdat ze zo super waren, welke zijn het dan?

bedankt!

Veel plezier met reizen?

• Danielle

Hoi Petra

Ik wil je niet beinvloeden hoor maar……..

Als je nou toch in de buurt bent ga dan ook eens naar Cambodja.

maak je van 5 weken Vietnam 4 weken en 1 week Cambodja.

Ik ben zelf in Laos Vietnam en Cambodja geweest en eerlijk gezegd vond in Cambodja zeker niet onder doen voor de andere landen. Dit jaar wil ik naar Birma en daarna toch nog een weekje naar Cambodja, het noord-oostelijke deel.

Er zijn meerdere mogelijkheden maar je zou in het zuiden van Laos via Thailand naar Cambodja kunnen gaan. En dan van Siem Reap naar Phnom Penh (met de boot) en vervolgens duik je Vietnam in.

Nou fijne reis :-).

• Petra

Hoi Danielle,

bedankt voor je reactie. In eerste instantie wilde ik ook naar cambodja. Ik ga namelijk samen met een vriendin. De reden waarom we besloten hebben om daar niet meer heen te gaan is omdat ik nogal wat verhalen gehoord heb over de zware criminaliteit. Naast de gedacthe dat het waarschijnlijk onwijs mooi zal zijn, vind ik het wel het land waar ik het meeste ‘angst’ bij heb. Angst in de zin van dat we met 2 meiden zijn en je het maar nooit weet in die landen. We hebben het dus meer gedaan uit veiligheidsoverwegingen…

Of heb je zelf ervaren dat het meevalt? Zo ja dan zou ik nog kunnen overwegen om te gaan. (1 à 2 weken?) Of misschien vanwege de criminaliteit alleen de meest touristische plaatsen kiezen? Bedankt voor je tip trouwens, want ik ga er over nadenken… Wat vind jij?

Groeten Petra

• Danielle

Hoi Petra

Voor ideetjes kun je ook eens kijken op Djoser.nl, cambodia.nl en koningaap.nl

Ik ben tot nu toe in Siem Reap, Phnom Penh, Sihanoukville (kustplaatsje met een mooi strand maar dat is misschien een beetje zonde van je tijd) en Kampong Cham geweest. Dit jaar wil ik naar Ratanakiri in het noord-oosten. Dat wordt dan de 3e achtereenvolgende keer dat ik in Cambodja ben. Dat komt omdat ik in Phnom Penh een meisje support. Ik betaal voor haar de kosten van de universiteit. Daar kreeg ik dit jaar een rondleiding. Het gaat zo goed met haar dat ze in augustus 2006 zal afstuderen. En dan wil ik haar als beloning meenemen naar Ratanakiri. Want ze heeft de afgelopen jaren als een bikkel gestudeerd en nog betere cijfers gehaald dan ik. In Kampong Cham woont haar familie waar ik dit jaar was uitgenodigd. Een paar x per maand bel ik haar op. Hartstikke leuk.

Over criminaliteit: ik voel me in die landen veiliger dan in Nederland. Je kunt daar gewoon alleen of met meerdere personen op stap gaan zonder dat er ook maar iets gebeurt. Daar hoef je dus echt niet bang te zijn. Je zult ook ervaren dat in Laos, Cambodja en Vietnam het om 11 pm over het algemeen “schluss” is. Dan valt er weinig meer te beleven. Alleen in Phnom Penh gaat het door. Maar dat is dan het nachtleven.

Na twaalven moet je in PP een beetje oppassen. Gelijk als in Amsterdam. Maar ik ben om 11 pm meestal al uitgeteld :-(.

Ik heb daar nog nooit angst gevoelt. Het zijn gewoon hele lieve mensen.

Jullie zullen er geen spijt van krijgen ;-).

Ja, en je maakt zo n lange, heerlijke reis dat ik dan ook maar 2 weken in Cambodja zou rondtouren.

Ik weet niet wat jullie allemaal in Vietnam gaan bekijken maar ik denk dat 4 weken daar toch wel voldoende is. Maar dat is misschien wel een beetje persoonlijk hoor :-). Ik ben er 2 x geweest. Leukste plekje daar vind ik Hoi Ann.

Nou Petra, als je nog wat wilt weten dan kom je maar :-)

• Kees

Precies! Dat vindt ik nou ook! Cambodja is zeer de moeite waard! En een wat minder tijd in Vietnam is tevens beter voor het budget. Vooral Siem Reap en Phnom Penh zijn erg gaaf!

Cambodja is niet onveiliger dan Laos of Vietnam. En ik denk dat misschien Thailand nog wel het “gevaarlijkste” is!

• Petra

hoi Kees,

Oke wat fijn om te horen dat het dus blijkbaar niet zo heel erg gevaarlijk is. Ik dacht nl dat het meer een land was dat je beter met een groep kan doen, of met bijvoorbeeld je vriend dan zoals ik met een vriendin.

je hebt gelijk, alleen moet ik even navragen hoe het nu zit mer inentingen. Ik heb dtp, hep A en B, buiktyfus, rabies en japanse encephalitis al gehaald. malairatabletten heb ik alleen gekregen voor laos… heb ik die voor Cambodja ook nodig?

Is er op een goede manier door Cambodja te reizen? Bus, trein?

Onwijs bedankt voor je reactie!

Groeten PetraKees schreef:

>

> Precies! Dat vindt ik nou ook! Cambodja is zeer de moeite

> waard! En een wat minder tijd in Vietnam is tevens beter voor

> het budget. Vooral Siem Reap en Phnom Penh zijn erg gaaf!

>

> Cambodja is niet onveiliger dan Laos of Vietnam. En ik denk

> dat misschien Thailand nog wel het “gevaarlijkste” is!

• Petra

Hoi Danielle,

Wat ongelooflijk goed dat je zo'n meisje helpt met haar studie joh! Echt een meisje die een kans krijgt aangeboden wat heel haar leven positief zal beïnvloeden! Super zeg!

Ik hoorde ook al van Kees in dit forum dat cambodja eigenlijk niet overgeslagen moet worden…ik ben dan ook erg aan het twijfelen gebracht!! (maar dat is alleen maar goed hoor).

Moet alleen even wat dingen nachecken wat betreft de visums. Heb jij het Visum van Vietnam ook in Bangkok gehaald of bij de ambassade in NL? En het visum van cambodja kan je ook zeker beter daar halen?

heb je nog malariatabletten nodig voor cambodja? in Laos wel 9andere landen waar ik heen ga niet).

En de vraag die ik aan Kees gesteld heb: is het een beetje makkelijk om door cambodja heen te reizen?

bedankt voor je hulp!

Petra (p.s. hoe doe je die leuke smileys in je bericht?) Er staat hier geen knopje voor…

• Danielle

Hoi Petra

Ze werkt in een restaurant waar 2 engelstalige kranten liggen. Daar zijn op de dag rustige momenten. Omdat het schrijven haar niet zo makkelijk afging heb ik gezegd dat ze eens elke dag 2 pagina's moet gaan lezen, met het woordenboek erbij. En waarachtig, dat gaat binnen enkele maanden een stuk beter :-). Nou wil ze na deze studie een engelse studie gaan volgen :-).

T is wel een schatje hoor. Ik had afgesproken dat ze me in het hotel met de motobike zou ophalen. Ze stond al te wachten. Met een big smile :-) en een bloemenkrans. En dan met dat ding door het verkeer. Af en toe met mijn ogen dicht. Maar het is een intelligente meid. Hele moeilijke jeugd gehad. Vader verloren toen ze 13 was. En dan is er geen inkomen.

Ze is sinds ik haar ken enorm veranderd. Ze gaat er weer voor :-). Morgen ga ik haar weer bellen. Ik spreek altijd maar een tijd met haar af anders zit ze de hele dag naar haar mobieltje te staren.

Ja, het visum voor VN heb ik in Den Haag opgehaald.

Als ik het goed heb kun je de 3 visa ook in Bankok regelen. Dat schijnt goedkoper te zijn. Weet Kees dat misschien?

Visum voor Laos heb ik aan de grens gekocht evenals die van Cambodja. Die van Laos en Cambodja kun je niet in NL regelen. Of je moet je pas geloof ik naar Berlijn of Brussel sturen, maar daar begin ik maar niet aan.

Voor Birma zit er een consulaat in Breda waar ik dat dan kan regelen. Het kan ook op het vliegveld in Birma. Maar hebben is hebben dus ik doe dat hier.

Ik neem altijd Malarone mee. Op gevoel neem ik ze al dan niet in :-). Vanuit Thailand gingen we met snelle speedboten over de Mekong naar Luang Prabang. Maar onderweg kregen we motorpech. Eerlijk gezegd vond ik dat wel even prettig. Die dingen maken zo n herrie :-(. En het is daar langs de oevers muisstil, dat merk je echter pas als je stilstaat :-(. Maar tijdens die gedwongen stop stonden we dus aan de oever en ik ben toen een paar x gestoken. Nu schijnen die malariamuggen op de dag niet te steken maar voor de zekerheid ben ik toen maar een weekje gaan slikken. Voor de rest heb ik ze niet ingenomen.

In Cambodja heb ik ze ook niet geslikt. Maar als ik naar Ratanakiri ga zal ik ze denk ik wel moeten slikken. Het ligt er een beetje aan waar je in Cambodja naar toe gaat. Zit je een beetje tegen het oerwoud aan dan zou ik het maar doen. En in een airco kamer zal je er ook geen last van hebben. Veel te koud voor die beestjes. Maar waar ik tot nu toe geweest ben ik Cambodja hoef je ze dus niet te slikken. Een poosje geleden las ik ergens dat Malarone ook stoffen bevatten tegen cholera :-). Das mooi meegenomen, als er cholera uitbreekt :-(.

Ik las dat je nogal het 1 en ander aan injecties hebt genomen. Ik ben in al die jaren niet 1 x ziek geweest. Kijk gewoon goed naar je eten als je eet. Dat het goed doorgekookt of doorbakken is. Ik heb in de afgelopen jaren een paar x het eten teruggestuurd. Hoewel het schijnt te kunnen eet ik toch nooit langs de kant van de straat. En als ik twijfel dan duik ik gewoon even de keuken in :-(.

De smileys kan je met je toetsenboard doen. Dus deelteken(puntjes bover elkaar naast de L), liggend streepje en haakje openen of sluiten.

Enne…………Cambodja…………gewoon doen :-).

• pecha

hallo,

Ik reageer even op het bericht van Danielle. Ik vertrek zelf 16 febr. in mijn eentje voor 3 maanden naar Laos. (en waarschijnlijk zal ik ook Noord Vietnam een bezoek brengen) Ik was me nog aan het afvragen welke inentingen ik nu wel of niet moet gaan nemen. Als het aan de GGD ligt spuiten ze je helemaal vol. Aan het bericht van Danielle te lezen heb ik het idee dat ze zegt dat je eigenlijk geen inentingen nodig hebt. Alleen moet zorgen dat je malariapillen meeneemt. Ik zal die zeker wel gaan nemen omdat ik van plan ben voornamelijk in de jungle te zijn.

Klopt dit? Zijn er nog andere gezondheidsadviezen om vooraf te regelen.

Ik regel mijn visum voor Thailand in Nl. En mijn Visum voor Laos aan de grens zelf omdat je deze niet in Nl kan regelen.