Hoi Petra
Ze werkt in een restaurant waar 2 engelstalige kranten liggen. Daar zijn op de dag rustige momenten. Omdat het schrijven haar niet zo makkelijk afging heb ik gezegd dat ze eens elke dag 2 pagina's moet gaan lezen, met het woordenboek erbij. En waarachtig, dat gaat binnen enkele maanden een stuk beter :-). Nou wil ze na deze studie een engelse studie gaan volgen :-).
T is wel een schatje hoor. Ik had afgesproken dat ze me in het hotel met de motobike zou ophalen. Ze stond al te wachten. Met een big smile :-) en een bloemenkrans. En dan met dat ding door het verkeer. Af en toe met mijn ogen dicht. Maar het is een intelligente meid. Hele moeilijke jeugd gehad. Vader verloren toen ze 13 was. En dan is er geen inkomen.
Ze is sinds ik haar ken enorm veranderd. Ze gaat er weer voor :-). Morgen ga ik haar weer bellen. Ik spreek altijd maar een tijd met haar af anders zit ze de hele dag naar haar mobieltje te staren.
Ja, het visum voor VN heb ik in Den Haag opgehaald.
Als ik het goed heb kun je de 3 visa ook in Bankok regelen. Dat schijnt goedkoper te zijn. Weet Kees dat misschien?
Visum voor Laos heb ik aan de grens gekocht evenals die van Cambodja. Die van Laos en Cambodja kun je niet in NL regelen. Of je moet je pas geloof ik naar Berlijn of Brussel sturen, maar daar begin ik maar niet aan.
Voor Birma zit er een consulaat in Breda waar ik dat dan kan regelen. Het kan ook op het vliegveld in Birma. Maar hebben is hebben dus ik doe dat hier.
Ik neem altijd Malarone mee. Op gevoel neem ik ze al dan niet in :-). Vanuit Thailand gingen we met snelle speedboten over de Mekong naar Luang Prabang. Maar onderweg kregen we motorpech. Eerlijk gezegd vond ik dat wel even prettig. Die dingen maken zo n herrie :-(. En het is daar langs de oevers muisstil, dat merk je echter pas als je stilstaat :-(. Maar tijdens die gedwongen stop stonden we dus aan de oever en ik ben toen een paar x gestoken. Nu schijnen die malariamuggen op de dag niet te steken maar voor de zekerheid ben ik toen maar een weekje gaan slikken. Voor de rest heb ik ze niet ingenomen.
In Cambodja heb ik ze ook niet geslikt. Maar als ik naar Ratanakiri ga zal ik ze denk ik wel moeten slikken. Het ligt er een beetje aan waar je in Cambodja naar toe gaat. Zit je een beetje tegen het oerwoud aan dan zou ik het maar doen. En in een airco kamer zal je er ook geen last van hebben. Veel te koud voor die beestjes. Maar waar ik tot nu toe geweest ben ik Cambodja hoef je ze dus niet te slikken. Een poosje geleden las ik ergens dat Malarone ook stoffen bevatten tegen cholera :-). Das mooi meegenomen, als er cholera uitbreekt :-(.
Ik las dat je nogal het 1 en ander aan injecties hebt genomen. Ik ben in al die jaren niet 1 x ziek geweest. Kijk gewoon goed naar je eten als je eet. Dat het goed doorgekookt of doorbakken is. Ik heb in de afgelopen jaren een paar x het eten teruggestuurd. Hoewel het schijnt te kunnen eet ik toch nooit langs de kant van de straat. En als ik twijfel dan duik ik gewoon even de keuken in :-(.
De smileys kan je met je toetsenboard doen. Dus deelteken(puntjes bover elkaar naast de L), liggend streepje en haakje openen of sluiten.
Enne…………Cambodja…………gewoon doen :-).